(18.20 hodin)
(pokračuje Schling)

Přijde doba v krátkém čase, kdy na náklady státu budeme muset tato vozidla jako vraky likvidovat, a bude to velmi nákladné, protože plastovým dílům těchto vozidel bude chybět označení, jakým způsobem se mají likvidovat. Tato povinnost je zaváděna v Evropské unii a bude dříve či později platit i u nás, ale jenom u vozidel, která označení mají.

Lhůta pěti let, která je doposud platná, nebyla stanovena náhodou. Byla stanovena velmi promyšleně a nikdo proti ní neprotestoval. Lhůta osmi a deseti let, která se objevila v tomto návrhu, byla vyřčena původně víceméně náhodně, bez opory v jakémkoli právním nebo technickém základu.

Dámy a pánové, nechceme-li dělat z České republiky vrakoviště, vrakoviště Evropy, opravdu (potlesk) by tento návrh neměl být schválen, tím spíše, že jeho součástí jsou i některé pozměňovací návrhy, které snižují úroveň stanic technické kontroly, což je také nežádoucí. Chce se mi říci, že jediné, co chybí, kdyby tento zákon v této podobě měl nabýt účinnosti - zrušme snad úplně evidenci motorových vozidel a jakékoliv technické kontroly. (Potlesk.)

Dámy a pánové, nechceme-li se přiřadit k těm zemím, ke kterým jsme se nikdy řadit nechtěli, tak opravdu klub České strany sociálně demokratické musí hlasovat proti tomuto zákonu. Já doufám, že nás budou následovat i další kolegyně a kolegové. Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Doufal jsem, že pan ministr také ohlásí zrušení ministerstva, bohužel.

Teď pořadí přihlášených - předseda poslaneckého klubu KSČM, poté zpravodaj, navrhovatel, pan poslanec Beneš, Plachý, neboť vystoupení pana ministra otevřelo rozpravu. Já bych poprosil všechny kolegy o maximální věcnost a stručnost.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, paní a pánové, vím, že někdy je dobré zatleskat návrhu, který znamená, že se nebude něco kontrolovat a že něco, co možná obtěžuje občana České republiky, prostě nebude existovat. Stejně tak myslím, že to myslel pan ministr Schling spíše jako memento se zrušením stanic technické kontroly a technického stavu vozidel.

Já bych ale chtěl upozornit na to, že jsme měli tu nejlepší vůli, a myslím, že i velká část sněmovny to prokázala při hlasování o pozměňovacích návrzích té části zákona, které se týkaly získávání odborné způsobilosti. Tady je opravdu důležité rozlišit ty dvě části zákona. A my tu jednu část výrazně podporujeme. Ovšem zákon schvalujeme jako celek. A to je důvod, pro který v podstatě vystupuji.

Pokud nechceme v České republice dojít k úplnému prahu právního nihilismu a pokud nechceme, aby nastal neskutečný chaos, jsem přesvědčen, že není možné po proběhlém hlasování o pozměňovacích návrzích tento zákon podpořit. Nevím, jak bych jinak vyjádřil svůj postoj k této normě. Zamítnout to, co se povedlo udělat na té části, která se týká získávání odborné způsobilosti, by bylo špatné, ale podpořit to, co se týká technického stavu vozidel, dovozu vozidel do České republiky, a nakonec nákladů na státní rozpočet, které z takových rozhodnutí vyplývají, ne že nemám odvahu, ale nemám ani ochotu. Musím říci, že to není stanovisko pouze mé, ale celého poslaneckého klubu KSČM.

Myslím, že by bylo velmi vhodné, kdybychom zvážili, zda výslednou podobu zákona lze podpořit a připravit tak velmi, ale velmi špatné podmínky pro občany České republiky nikoliv v nákupu starých ojetých vozidel, ale v tom, jakým způsobem se budeme vypořádávat již za krátkou dobu s následkem takového kroku.

Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má pan navrhovatel, poté pan zpravodaj. Připraví se pan poslanec Beneš a pan poslanec Plachý.

 

Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nezbývá, než se vyjádřit zejména ke slovům pana ministra dopravy, který se vyjádřil k podobě zákona, jak je připraven pro závěrečné hlasování.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP