(14.11 hodin)

Poslanec Milan Urban: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové. Já bych pro zjednodušení hlasování v tomto třetím čtení navrhl za prvé stáhnout bod G - můj pozměňovací návrh, nechat o tom hlasovat, a za druhé bod H, což je alternativní pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu v bodu G, navrhuji hlasovat hned za bodem H (?), neboť pokud bude přijat, výrazným způsobem zjednodušíme další postup. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Ptám se, kdo se další hlásí do rozpravy ve třetím čtení? Pokud nikdo, tak rozpravu končím.

Dávám v tuto chvíli možnost vystoupit nejprve se závěrečným slovem pana ministra, poté pana zpravodaje.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení paní poslanci. Tisk č. 974, tedy novela zákona 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, je materiál, který si jistě zaslouží vaší pozornost, i když si uvědomuji jeho kontroverzní důsledky. Jedná se podle mého názoru o prakticky nejvýznamnější finanční zákon reformy veřejné správy. Vládní návrh přináší řadu nových zásadních prvků, jako jsou daňové příjmy pro kraje, a poprvé počítá se skutečnou motivací k podpoře podnikání obcemi v místě v souladu s doporučením obsaženým ve vašem usnesení 1049 z roku 2000.

Z předchozího projednávání v Poslanecké sněmovně vzešlo deset pozměňovacích návrhů. Většina z nich se týká příjmů krajů a více či méně zachovává systém vládního návrhu, až na jeden významný rozdíl, a tím jsou různé procentní podíly krajů na výnosech daní, a tím také různé dopady na státní rozpočet v roce 2000. Musíte mi prominout ale jsem ministr financí a také se tak budu muset zachovat. Drtivou většinu pozměňovacích návrhů jsem nucen nedoporučit a budu mít záporné stanovisko k nim. S čistým svědomím mohu přijmout a vítám jedině jediný, posledně vznesený pozměňovací návrh, týkající se výše podílu krajů na výnosech daní, a tím je upravený návrh pana poslance Urbana, předkládaný vám pod písmenem H.

Vládní návrh nemohl ve své původní verzi reagovat na některá dnešní nová fakta. Jedná se zejména o vládou odsouhlasené navýšení příjmů krajů o 250 milionů na zemědělské učňovské školství nebo na nové objemy daní připravené pro návrh státního rozpočtu na rok 2002, které vycházejí z nových odhadů na základě nové skutečnosti za prvních devět až deset měsíců letošního roku.

Návrh pana poslance Urbana je kompromisem napříč většinou uváděných návrhů ve vztahu ke krajům, neboť posiluje krajské rozpočty oproti vládnímu návrhu přibližně o 1,3 mld. korun. Motivaci obcí zvyšuje z původních 850 milionů na 940 milionů Kč. Důvodem pro to zvýšení jsou právě nové odhady objemu daňových výnosů, rozpočtované pro rok 2002.

V návrhu novely zákona o rozpočtovém určení daní je také ve druhé části zapracována novela zákona o dani z příjmů. I k tomuto zákonu byly předloženy dva pozměňovací návrhy. Týkají se jednak legislativních úprav ve vztahu ke krajům a druhý návrh, ve kterém se navrhuje zvýšení nezdanitelných částek v daních z příjmů fyzických osob. S tímto návrhem, tj. s úpravou nezdanitelných částek, nemohu v žádném případě souhlasit, protože odsouhlasení tohoto návrhu by znamenalo výrazný dopad na státní rozpočet, a to ve výši nejméně dvou miliard korun.

Dále byl předložen pozměňovací návrh, který se týká novely zákona o dani z nemovitostí. K tomuto návrhu nemám připomínky a s úpravou souhlasím.

Vzhledem k provázanosti navrhované novely zákona o rozpočtovém určení daní s návrhem státního rozpočtu na rok 2002, který tady v prvním čtení ve druhé verzi budeme projednávat za týden v pátek, byl bych velice rád, abyste v tomto případě vnímali moje doporučení i jako záměrná stanoviska vedoucí k navzájem provázaným dílčím řešením v oblasti veřejných financí budoucího roku. Proto vás všechny opět prosím, abyste k problematice přistupovali se zvýšenou opatrností a obezřetností, rozvahou a s ohledem na současný napjatý stav veřejných financí.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Prosím pana zpravodaje, aby vystoupil se závěrečným slovem, pokud má v úmyslu, případně nám sdělil proceduru, kterou se budeme řídit v hlasování.

Doufám, že všichni vědí, o čem budeme hlasovat. Rozhodujeme o financování krajských samospráv.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající, pane ministře. Já bych nepronášel závěrečné slovo, seznámil bych Poslaneckou sněmovnu s návrhem procedury při hlasování.

Postupovali bychom v hlasování podle sněmovního tisku 974/3. Sněmovní tisk obsahuje na 26 stránkách pozměňovací návrhy tak, jak byly přijaty výborem pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, usnesením č. 260 ze dne 26. září letošního roku, a jsou v tomto materiálu publikovány pod písm. A. Na straně 15 je pak návrh usnesení rozpočtového výboru č. 515 ze dne 3. října a je to pod písm. B.

Pak jsou tam návrhy, které přednesli příslušní poslanci ve druhém čtení, a to ve dvou termínech. Dne 17. října 2001 přednesl pozměňovací návrh Ladislav Šustr, který je v materiálu obsažen pod písm. C na str. 17 a je ve dvou variantách. Po dohodě s ním je potřeba chápat tento materiál jako pozměňovací návrh komplexně.

Na str. 20 máme rovněž komplexní pozměňovací návrh pana poslance Chytky rovněž ve dvou variantách. Na str. 22 jsou pozměňovací návrhy dalších poslanců, pod písm. E návrh pana poslance Kořistky, pod písm. F pana poslance Recmana, pod písmenem G pana poslance Urbana. Tento návrh navrhuje pan poslanec vzít zpět, takže bychom o něm hlasovali nejdřív. Pak jsou tam pozměňovací návrhy, které byly předneseny ve druhém čtení 30. října. Pod písm. H na str. 24 je to komplexní pozměňovací návrh pana poslance Urbana. Na str. 25 jsou pozměňovací návrhy pod písm. I pana poslance Kořistky a pod písm. J pana poslance Ivana Pilipa.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP