(10.50 hodin)
(pokračuje Tlustý)

Za prvé mi dovolte konstatovat, že se vzácně shodli, neboť prohlásili šestnáctimiliardové snížení výdajů za nepodstatné, šestimiliardové snížení deficitu za formální, a proto označili druhou verzi rozpočtu v podstatě za absolutně velmi špatnou jako tu předchozí.

Chtěl bych uvést, že si umím představit významně lepší rozpočet, než je ten, který je předložený, a to zejména proto, že chci-li uvěřit vládě, že Česká republika je v období růstu - a já jí to opravdu věřit chci, hlavně chci věřit tomu, že tomu tak bude i nadále - pak podle svých ekonomických teorií by vláda a předseda vlády na prvém místě měli říct, že v tomto období růstu není důvod pro deficit, který má charakter dvoumístného miliardového čísla. Jinými slovy sama sociální demokracie a její předseda vlády v této sněmovně nám opakovaně vysvětlili v minulosti, že v dnešní den není důvod ani pro deficit 52, ani pro 46, není totiž důvod pro deficit žádný. Vláda měla připravit pro sněmovnu rozpočet, který by nebyl deficitní. Nestalo se tak a jediné, s čím mohu s předřečníky z KSČM a čtyřkoalice souhlasit, je proto to, že nedošlo-li v průběhu minulých let, nikoliv minulých dvaceti dnů, k zásadním zásahům do mandatorních výdajů, nepostavila-li se vláda čelem ke zjevným problémům hospodaření České republiky, již v posledních dvaceti dnech ten nejzákladnější problém, to je právě poměr mezi výší navrhovaného deficitu a tím, že česká ekonomika je ve fázi růstu, už odstranit nemohla.

Vláda sociální demokracie zjevně přenechává tento problém budoucnosti, přenechává příštím vládám, a v tom je rozhořčení poslanců parlamentu všech politických stran s výjimkou poslanců sociální demokracie rozhodně na místě. Ano, je to tak, deficit, který je navrhován pro příští rok, je nepřiměřeně vysoký. To je jedna možnost, jak hodnotit změny, ke kterým došlo.

Druhá je ale možnost, která říká, a já osobně se domnívám, že to je korektnější, že za dvacet dnů, které jsme dali vládě, a dali jsme jí je záměrně a věděli jsme, proč jí je dáváme, a já to připomenu - dali jsme jí je proto, že nechceme rozpočtové provizorium. To se zdálo být, že je jedna z mála věcí, na které se zde v Poslanecké sněmovně shodneme. Ve lhůtě dvaceti dnů, které jsme dali vládě proto, že nechceme rozpočtové provizorium, nebylo možné nic udělat s mandatorními výdaji. Mimochodem ptám se kolegů z KDU, kteří tady ve sněmovně v uplynulých letech tak často hlasovali pro různá zvýšení, a nebudu vyjmenovávat čeho všeho, pro různé kompenzace a skoro bych řekl systematicky tady zvyšovali mandatorní výdaje: kde berete kolegové odvahu, že se ptáte, proč za uplynulých dvacet dní nebyly sníženy, když vy sami jste je tady tři roky zvyšovali? Takže to není úplně korektní. (Potlesk.)

Nicméně spolu s vámi vyslovuji lítost nad tím, že mandatorní výdaje jsou ve stavu, v jakém jsou. Ale snížení výdajů o 16 miliard není zanedbatelné číslo. 16 miliard je hodně peněz. Mimochodem předpokládám, že na projednávání rozpočtu budou následovat velmi dramatické diskuse ve společnosti o tom, jestli muselo být ušetřeno právě těch 16 miliard. Docela se těším na diskuse s vámi, kolegové ze čtyřkoalice, o tom, do jaké míry těch 16 miliard tvořených zásahy do provozních výdajů i do mezd, do jaké míry se vám budou jevit jako opodstatněné. Dovolím si předpovědět, jako předpovídal pan kolega Kalousek, že se dostaneme do zvláštní situace. Na jedné straně uslyšíme, že 16 miliard je zanedbatelných, na jiné diskusi krátce potom uslyšíme, že úspora jedné miliardy ve mzdách je absolutně nepřijatelná, protože je velká. Vyberte si, jestli 16 miliard je málo a jedna je moc, nebo jestli to náhodou není obráceně.

To je k mandatorním výdajům. Jinými slovy druhá verze rozpočtu je pokrok v mezích možného. 16 miliard je blízkých tomu, co vůbec bylo možné. Za dvacet dní zredukovat proti původní verzi rozpočet o 16 miliard výdajů není v žádném případě zanedbatelné.

A nyní k druhé části. Byla-li čtyřkoalice tak odhodlaná rozpočet přepracovat zásadnějším způsobem, jak naznačují její vyjádření, proč nepřijali představitelé čtyřkoalice výzvy ODS k tomu, co jsme navrhovali - ke vzniku duhového rozpočtu, ke vzniku zadání vládě, ve kterém by vláda musela respektovat vůli všech politických stran parlamentu prostě proto - a to jsme říkali opakovaně, že jedno je jisté: menšinová vláda sociální demokracie nebude vládnout ve druhé polovině příštího roku. Bude tady nová vláda koaliční. My jsme proto vyzývali čtyřkoalici, aby spolu s ODS s námi spolupracovala a aby spolu s námi byl rozpočet zásadně přepracován přinejmenším pro tu vládu druhého pololetí příštího roku. To se nestalo a tak nám - a tím myslím ODS - čtyřkoalice nabídla zajímavé dilema: buď jít do rozpočtového provizoria, nebo se pokusit upravit rozpočet tak, jak jsme to udělali.

Nyní se dostáváme do kritiky, že jsme ho upravili málo. Ale kolegové, vy jste nám možnost upravit ho více vzali tím, že jste s námi odmítli na těchto úpravách spolupracovat! Připadá mi zvláštní, že jsme kritizováni za něco, co vy sami jste rozhodli. Nemohli jsme upravit nic víc prostě proto, že vy jste nebyli ochotni k těmto úpravám přiložit ruku k dílu. Vy jenom kritizujete. Omezujete náš prostor a zároveň říkáte, že když ho málo využíváme, jsme neschopní. To je docela zajímavá kritika, kterou možná někteří voliči nepochopí. Ale aby se to podařilo v co nejširším rozsahu - teď oslovuji voliče, prosím, zaregistrujte - ODS řekla: "Nechceme rozpočtové provizorium." A řekla, proč ho nechce. Protože ho nechtějí starostové a nechtějí ho obyvatelé obcí a měst. Protože ho nechtějí hejtmani, protože ho nechtějí obyvatelé krajů. Protože to nechceme my všichni jako Česká republika, protože jak všichni doufám tušíte, světové ekonomice, na kterou jsme naštěstí tak těsně napojeni, hrozí ekonomická recese. My v této situaci nechceme ohrožovat ekonomiku České republiky rozpočtovým provizoriem, a proto větou jedna, ze které jsme vycházeli, byla věta "nechceme rozpočtové provizorium". Jako větu dvě jsme řekli: "Pojďte všichni spolupracovat na tom, aby druhá verze byla významně lepší než ta první, a přiložte ruku k dílu." Dozvěděli jsme se odpověď, že ne, a připomínám, že to byla vědomá odpověď představitelů čtyřkoalice, kteří řekli, že nebudou na onom duhovém rozpočtu s ODS spolupracovat.

My jsme vzali na vědomí vaše ne a ve třetím kroku jsme upravili rozpočet v mezích možného. A tím možným už bylo jenom to, co jsem vyjmenoval - dvacetidenní lhůta a ochota části sněmovny rozpočet přepracovat v mezích, které jsem tady popsal. A to se stalo. Na konci je redukce výdajů o 16 miliard, na konci je redukce o 6 miliard v deficitu. Není to žádný zázrak, je to jenom lepší, než to bylo. Doufám, že v budoucnosti prokážete všichni, kteří kritizujete tento rozpočet, že jste připraveni nejenom kritizovat, ale také spolupracovat na vzniku rozpočtů lepších. My jsme k tomu rozhodně připraveni.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou nebo s reakcí pan poslanec Kalousek, před ním se hlásí s právem přednosti předseda klubu pan poslanec Kasal.

 

Poslanec Jan Kasal: Dámy a pánové, rád bych v rámci faktické poznámky položil panu předsedovi klubu Tlustému prostou, jednoduchou, zřetelnou otázku: Kdy nás někdo vyzval k jednání o státním rozpočtu a kdo mu odmítl jednat o této věci?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP