(17.50 hodin)
(pokračuje Starec)

V České republice se stále vyskytují lidé, kteří se snaží ovlivňovat nás politiky, odbornou veřejnost tvrzením, že Evropská unie požaduje rozdělení železnice. Zneužívají k tomu pracovní dokument Generálního ředitelství pro dopravu a energetiku Evropské komise z listopadu 1999. Dokument tehdy obsahoval návrh pro Radu Evropské unie, aby do směrnice 91/440 ES byl zapracován požadavek na rozdělení národních železnic. Rada dopravy Evropské unie ho projednala počátkem prosince 1999 a nutno zdůraznit, že zamítla. Odvolání se na pracovní dokument, který byl odpovědným orgánem zamítnut již dva týdny po sepsání, je vědomá účelová dezinformace, a musím proto varovat i náš zákonodárný sbor před těmi, kteří se neváhají uchylovat k takovýmto, pro mne velice zvláštním praktikám.

Rada Evropské unie v prosinci 1999 dospěla po několik let trvajících diskusích k důležitému konsensu v otázce zpoplatnění železniční infrastruktury. Cena za její užívání má být stanovena na základě nákladů přímo vyvolaných jízdou vlakem, tj. podle hmotnosti a ujeté vzdálenosti, a nemusí tedy pokrýt plné náklady, tj. rozdíl nese majitel infrastruktury, tj. stát. Tato cena je dále důležitým nástrojem pro harmonizaci podmínek na dopravním trhu, tedy pro menší dopravce - opravuji: tato cena je dále důležitým nástrojem pro harmonizaci podmínek na dopravním trhu, tedy pro skutečnou liberalizaci a konkurenci v dopravě. Její výše nemá být taková, aby vytlačila nové menší dopravce z trhu.

Tyto závěry Rady Evropské unie pak byly promítnuty do směrnice 2001 14 ES, která nahradila svého času směrnici 95 19 ES o přidělování kapacit železniční infrastruktury a zpoplatnění jejího užívání a o bezpečnosti certifikace a do Bílé knihy Evropské unie o dopravní politice EU do roku 2010 publikované v září 2001. Podle Bílé knihy má být v nejbližší době připravena směrnice Evropské unie o obdobném zpoplatnění silniční infrastruktury. Těžká silniční vozidla dnes nejsou zpoplatněna v míře jako železnice, což deformuje podmínky na dopravním trhu. Proto většina zemí Evropské unie zatím stanovila pro železnici doplatky, resp. poplatky velice nízké, případně nulové. Teprve po vyřešení této problematiky budeme moci hovořit o dotvoření všech podmínek pro podnikání Českých drah v konkurenci s jinými druhy doprav, avšak to není předmětem dnes projednávaného zákona, opakuji tisku 880.

Návrh zákona o transformaci Českých drah je plně v souladu s platnou legislativou Evropské unie, což potvrdili i představitelé Evropské komise a Evropského parlamentu při pracovních jednáních předcházejících projednávání kapitoly "doprava" mezi Českou republikou a Evropskou unií. Přijetí zákona tak umožní tuto kapitolu, doufejme, úspěšně uzavřít.

Návrh zákona aplikuje legislativu Evropské unie s potřebným citem pro konkrétní situaci České republiky, jasně odděluje a vzájemně vymezuje funkce státu a národního železničního podniku, přetváří České dráhy na akciovou společnost plně odpovědnou za výsledky své činnosti, vytváří základní předpoklady pro její samostatné podnikání. Taková akciová společnost České dráhy bude schopna jako integrovaný národní železniční podnik sehrát svou rozhodující roli pro efektivní fungování a další rozvoj celého železničního systému České republiky a pro jeho integraci do celoevropského železničního systému.

Paní předsedající, žádám o udělení slova i v části, která se bude týkat podrobné rozpravy, neboť budu mít návrhy. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Kapoun, připraví se pan poslanec Miloslav Vlček.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové. Zákon se sem vrací počtvrté a během sedmi nebo osmi let určitým způsobem dozrává v takový velmi vyvážený kompromis. Předkládaný návrh zákona vychází z cíle vytvořit předpoklady pro zachování a rozvoj efektivního železničního systému v České republice při současném splnění požadavků dopravní politiky a legislativy Evropské unie, což je podmínkou pro uzavření kapitoly "doprava" před vstupem České republiky do Evropské unie. Toto bych chtěl zdůraznit.

Návrh zákona je v řadě otázek krajním kompromisem, ale tyto cíle plně naplňuje. Byl projednán s představiteli Evropské komise a Evropského parlamentu, kteří ho shledali plně v souladu s legislativou Evropské unie. Někteří oponenti návrhu zákona nastolují řadu otázek, které by měly být řešeny, ale nemohou být předmětem zákona, který se týká pouze Českých drah. Jde zejména o otázky stanovení ceny za užívání infrastruktury a způsobu zajištění služeb ve veřejném zájmu, financování těchto služeb. To jsou otázky, které se týkají všech železničních dopravců a musí být rozhodovány orgány nezávislými na nich. Jde o důležité nástroje dopravní politiky státu a jejich řešení přísluší Ministerstvu dopravy a spojů, resp. Ministerstvu financí. Jsou to otázky velice důležité pro fungování železničního systému v České republice a jejich řešení skutečně nesnese odkladu. Projednávaný návrh zákona vytváří nutné předpoklady pro jejich řešení.

Pro většinu odpůrců návrhu zákona zůstává zásadní otázkou, zda rozdělit českou železnici, nebo zachovat integrovaný systém. Draze zaplacené zahraniční zkušenosti by neměly být podceňovány. Liberálové by měli konfrontovat své často idealistické představy o způsobu řešení s realitou. Řešení obsažené v projednávaném návrhu zákona představuje nejreálnější způsob dosažení jejich cílů. Britské řešení přišlo daňové poplatníky draze a měli z toho velmi malý užitek.

Co tedy řeší vlastně tento zákon? Státní organizace České dráhy bude přetvořena na dvě organizace - akciovou společnost České dráhy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Akciová společnost České dráhy bude mít nezávislé řízení, správu a vnitřní kontrolu správních, ekonomických a účetních záležitostí. Její majetek, rozpočet a účetnictví budou odděleny od majetku, rozpočtu a účetnictví státu. To je jedna z podmínek Evropské unie. Bude řízena podle zásad platných pro obchodní společnosti, jak to právě směrnice 91/440 požaduje.

Akciová společnost České dráhy bude národní železniční společností zpočátku plně vlastněnou státem, provozující osobní, nákladní dopravu, zajišťující údržbu státní železniční infrastruktury a řízení provozu na ní a podnikající v činnostech navazujících na dopravní činnost a podporujících tuto činnost. Bude samostatně podnikat na českém i evropském dopravním trhu a ponese plnou odpovědnost za výsledky svého hospodaření. Akciová společnost České dráhy bude vlastnit majetek potřebný pro její podnikání. Akciová společnost České dráhy povede oddělené účetnictví v okruzích nákladní doprava, osobní doprava a údržba a provoz infrastruktury. Současně bude vytvořen transparentní kontrolní mechanismus. Tím bude zajištěna kontrola správného užití veřejných prostředků, úhrada za služby ve veřejném zájmu, úhrada za údržbu a provoz infrastruktury, dotace apod. způsobem, který požaduje právě evropská legislativa. Odpovědnost za hospodaření s majetkem, který zůstane v majetku státu - železniční infrastruktura a tzv. zbytný majetek - převezme nově zřízená státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Akciová společnost České dráhy bude zbavena zadlužení, které by překáželo zdravému finančnímu řízení a zlepšení její finanční situace, jak požaduje směrnice Evropské unie.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane poslanče. Kolegové, na to, kolik je nás ve sněmovně, je zde opravdu nebývalý hluk. Takže prosím, aby došlo trochu ke ztišení.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Já už budu končit. Dluhy Českých drah - státní organizace vzniklé zejména v důsledku plnění povinností příslušejících státu, to je rozvoj a údržba infrastruktury, financování osobní dopravy ve veřejném zájmu - budou převedeny na Správu železniční dopravní cesty. Liberalizace trhu železniční dopravy zahájená zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, bude zdokonalena. Již dnes o licenci, kapacitách a cenách za užívání rozhoduje Drážní úřad, resp. Ministerstvo financí. Akciová společnost České dráhy bude platit za užívání infrastruktury za stejných podmínek a ve stejné výši jako jiní železniční dopravci.

Zákon dále nevytváří žádné podstatné překážky pro případnou další privatizaci snad nějaké budoucí vlády.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Miloslav Vlček. Připraví se pan poslanec Pavel Němec.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych i já vystoupil v obecné rozpravě k tisku 880. Já bych se zaměřil na to, kdo chce dělit českou národní železnici.

Někteří kolegové poslanci neustále tvrdí, že České dráhy je potřeba rozdělit, a to nejdříve na provozovatele infrastruktury a na provozovatele drážní dopravy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP