(18.30 hodin)
(pokračuje P. Němec)

K § 10. V § 10 odst. 1 zní: Akciová společnost České dráhy tvoří odštěpné závody s odděleným vnitropodnikovým účtováním nákladů, tržeb a výnosů pro činnosti okruhu provozování železniční dopravní cesty (manažera infrastruktury), okruh provozování železniční osobní dopravy a okruh provozování železniční nákladní dopravy.

K § 16. V § 16 v písm. b) se zrušují slova "a rozpočty provozování železniční dopravní cesty".

K § 20. V § 20 odst. 1 zní: Státní organizace Správa železniční dopravní cesty hospodaří s majetkem státu, se kterým ke dni vzniku státního podniku České dráhy hospodařila státní organizace České dráhy. Jde o majetek,

a) který není definován v § 4 odst. 2 jako majetek a. s. České dráhy,

b) na jehož vydání vznikl nárok fyzické osobě podle zvláštních předpisů,

c) který má být vrácen právnické osobě podle zvláštního předpisu.

K § 20. V § 20 odst. 4 zní: Státní organizace Správa železniční dopravní cesty může se souhlasem vlády učinit majetek dle odst. 1 písm. a) předmětem vkladu do jiné společnosti, zástavního práva, ručení nebo kupní smlouvy.

K § 21. V § 21 odst. 1 zní: Předmětem činnosti státní organizace Správa železniční dopravní cesty je provozování železniční dopravní cesty a výkon funkce manažera infrastruktury na celostátních dráhách. To neplatí pro část železniční dopravní cesty, která byla přenechána do užívání jinému provozovateli železniční dopravní cesty nájemní smlouvou, uzavřenou státní organizací České dráhy do dne vzniku a. s. České dráhy.

§ 24 se vypouští.

§ 25 se vypouští.

§ 33 se vypouští.

§ 34 se vypouští.

V § 35 se slova "zajišťují provozování železniční dopravní cesty a provozování železniční dopravy" nahrazují slovy "zajišťují činnosti podle § 8 odst. 1 a 3".

V § 38 druhá věta zní: Z celkového soupisu majetku navrhne jmenovitě vyčlenění majetku, který se navrhuje vložit do a. s. České dráhy, a uvede jeho hodnotu.

Posledním bodem mého pozměňovacího návrhu je návrh na vypuštění příloh č. 1 a 2 k návrhu zákona.

Dámy a pánové, vzhledem k obsazení se domnívám, že jsem neobtěžoval příliš mnoho členů zákonodárného sboru. Tímto vám děkuji za vyslechnutí a za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pan poslanec Vlček má slovo.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych i já přednesl pozměňovací návrhy.

V I. se navrhuje změnit název zákona: Zákon o a. s. České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty, změně zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů.

II. Za část druhou se vkládá nová část třetí a stávající třetí část se označí jako čtvrtá.

Část III, změna zákona o dráhách, § 39. Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb., zákon č. 23/2000 Sb. a zákon č. 71/2000 Sb. se mění takto:

1. § 49 odst. 3 písm. a) se za slova "drážnímu správnímu úřadu" vkládá text "způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem".

2. V § 49 odst. 3 písm. b) se zrušuje a vkládá se nové znění: Provést dokumentaci stavu v době nehody a v případech stanovených prováděcím předpisem, způsobem, ve lhůtě stanovené prováděcím předpisem, právním předpisem, zajistit místo mimořádné události.(???)

3. § 49 odst. 3 písm. d) se zrušuje a vkládá se nové znění: Zjišťovat příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě v případech stanovených prováděcím předpisem a činit opatření k jejich předcházení.

4. V § 51 se vkládá nový odstavec 4. Stávající odst. 4 se přečísluje. Drážní správní úřad uloží pokutu až do výše 1 mil. Kč dopravci nebo provozovateli, který

a) neohlásil drážnímu správnímu úřadu vznik mimořádné události v drážní dopravě,

b) neprovede zjištění příčin a okolností vzniku mimořádné události nebo nezajistí místo mimořádné události.

5. V § 57 se vkládá nový § 57A, který zní: Drážní správní úřad v případech stanovených prováděcím právním předpisem zjišťuje příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě, po ukončení zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě vydá drážní úřad rozhodnutí.

6. § 66 odst. 5 se zrušuje a vkládá se nové znění: Ministerstvo dopravy a spojů po projednání s Ministerstvem vnitra vydá vyhlášku k provedení § 49 odst. 3 a § 57A.

III. § 40 se mění takto: Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení s výjimkou hlavy II, hlavy III a části III, které nabývají účinnosti dnem vzniku a. s. České dráhy.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Podrobnou rozpravu končím.

Udílím slovo panu ministru Schlingovi.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se ve svém závěrečném slově stručně vyjádřit k proběhlé rozpravě. Musím říci, že tento návrh zákona, který je již relativně dlouho projednáván Poslaneckou sněmovnou, je nepochybně výsledkem složitých kompromisů a jako takový by nakonec měl být většinou Poslanecké sněmovny schválen, i když souhlasím s panem kolegou Sehořem, že by bylo dobře, kdyby ta většina byla širší.

I mně je líto, že někteří kolegové odmítají uznat, že tento zákon v té podobě, jak je dnes v Poslanecké sněmovně projednáván, je zákonem, který bude znamenat další rozvoj, bude znamenat pokrok české železnice, nejen samotných Českých drah, ale zdůrazňuji železnice, protože vytváří mnohem lépe, než je tomu dosud, rovné podmínky pro podnikání na železnici, a to je nepochybným faktem.

Dále bych chtěl zdůraznit, že návrh zákona byl projednáván správní radou Českých drah a posléze byl legislativní proces obvyklými postupy dokončen v souladu s legislativními pravidly vlády, a tudíž je také pravda, že návrh, který vláda odeslala do sněmovny, není zcela totožný s návrhem, který byl projednáván ve správní radě Českých drah. Kdo chce, může v tom shledávat závažný rozpor, já v tom ovšem žádný rozpor nevidím.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP