(15.30 hodin)
(pokračuje Fišer)

Řeknu jen dvě věci k tomu, proč tento zákon není úplně optimální.

Tady je velmi těžká komunikace mezi těmi, kdo připravují právní předpisy, a odborníky. Uvedu příklad. Mám sám osobní zkušenost s intrakraniální sonografií a vím, že tam jsou určitá úskalí. Je tedy možné, že i ostatní vidí, že i jejich metody mají úskalí, a s tím se musíme nějak vypořádat, a já věřím, že se vypořádáme. Proto souhlasím s tím, co navrhuje pan poslanec Janeček - prodloužit o těch 30 dní. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Ano, děkuji, myslím, že to je pozitivní přístup.

Ukončil jsem tedy rozpravu. Mám strach, že je nás tu poměrně málo, a proto vás odhlašuji a žádám vás, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.

Je zde návrh na přikázání výboru k projednání. - Je nás pořád ještě málo, takže musím trochu cinknout.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Má někdo nějaký jiný návrh?

Ne-li, dám hlasovat a ptám se, kdo je pro tento návrh přikázání, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. (Poslanci signalizují poruchu ve funkci hlasovacího zařízení.) Ano, zařízení nefunguje, já to zkusím znovu.

 

Zahajuji tedy hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu na přikázání?

V hlasování pořadové číslo 90 z přítomných 110 pro bylo 108, proti nebyl nikdo, návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o prodloužení lhůty na projednání o 30 dní.

Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 91 z přítomných 120 poslanců 103 bylo pro, 2 proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji. Pan ministr zde může zůstat, protože se dostáváme k bodu 45, což je vládní návrh zákona o zdravotnických zařízeních a jejich provozování. Jde o sněmovní tisk 1054, prvé čtení, které znovu uvede pan ministr zdravotnictví.

Předtím ale se hlásí pan předseda klubu poslanců KSČM Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedo. Nechtěl jsem brzdit aktivitu pana ministra zdravotnictví, ale přesto bych si dovolil navrhnout zvláštní bod, naléhavý bod do programu této schůze, a to zprávu ministra vnitra České republiky o situaci v obci Strání-Květná, kde došlo k policejnímu zásahu proti občanům před obecním úřadem. Šlo o asi 300 až 500 lidí podle různých zpráv ČTK, a policie tam zasáhla nějakým podivným způsobem proti těmto občanům. Rád bych tedy se dověděl objektivní informaci, pokud ji může pan ministr poskytnout, proti tomu, co je obsahem zpráv ČTK. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pane poslanče, nevím, jestli to je metoda, jak se něco dozvědět o stávce proti uzavírání sklárny v Květné. Myslím, že klesla poptávka po sklu po teroristických útocích, nejezdí sem turisté, zavírá se továrna. Komunističtí agitátoři - předpokládám - buntují zaměstnance, ale to říkám ironicky, a vznikne problém. Co s tím můžeme udělat?

 

Poslanec Vojtěch Filip: Pane předsedo, já si dovolím sdělit, že starostou v obci je zástupce ODS, stalo se to před budovou obecního úřadu, a tu demonstraci svolal právě pan starosta. (Veselost poslanců klubu KSČM a ČSSD.)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Ale pak je tady, pane poslanče, dobré vysvětlení, že my ostatní bychom mohli interpelovat vás, abyste nám vysvětlil, co se tam stalo, protože je vidět, že to perfektně víte právě vy. (Veselost poslanců klubu ODS.)

 

Dobře, dám hlasovat o návrhu pana poslance Filipa a ptám se, kdo je pro návrh na zařazení tohoto nového bodu, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 92 z přítomných 124 poslanců 32 bylo pro, 59 proti. Návrh tedy nebyl přijat, ale já myslím, že se všichni rádi dozvíme jinou formou, co se v té Květné opravdu událo.

 

Ještě jednou pan předseda Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedo, já bych tedy v tuto chvíli chtěl požádat pana ministra vnitra, až zjistí další informace, aby využil svého práva vystoupit kdykoliv a tyto informace nám sdělil. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Myslím, že vás pan ministr slyšel a určitě vám v kuloárech řekne, jak to dopadlo.

Prosím tedy nyní pana ministra zdravotnictví.

 

Projednáváme tedy - ještě jednou - bod

 

45.
Vládní návrh zákona o zdravotnických zařízeních a jejich provozování
a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 1054/ - prvé čtení

 

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi stručně uvést vládní návrh zákona o zdravotnických zařízeních a jejich provozování a o změně některých zákonů. Vládní návrh tohoto zákona je jedním ze čtyř souběžně projednávaných návrhů zákonů - zákona o zdravotní péči, transplantačního zákona, zákona o zdravotnickém povolání - kterými by měla být završena reforma zdravotnických právních předpisů a nahrazena bezezbytku stávající právní úprava, provedená zejména zákonem č. 20, o péči o zdraví lidu, a zákonem č. 160, o zdravotní péči ve státních zdravotnických zařízeních.

Jedním ze základních cílů návrhu je především právně vymezit a definovat zdravotnické zařízení, stanovit jednotlivé druhy a typy zdravotnických zařízení s uvedením jejich základních charakteristik a obsahu jejich činnosti, v některých případech stanovit i povinné zřizování některých orgánů, jako správních rad a dozorčích rad. Současná právní úprava v této oblasti buď neexistuje, nebo je obsažena v podzákonných normách, kde je i obsahově překonána.

Dalším cílem je stanovit, které správní úřady vykonávají ve zdravotnictví státní správu a jaké jsou návaznosti na reformu veřejné správy, kompetence krajů a obcí. Vedle stanovení kompetencí správních úřadů a orgánů samosprávy je záměrem předkládaného návrhu sjednocení požadavků kladených na zdravotnická zařízení státní a nestátní. Sjednocením požadavků se rozumí, že všechna zdravotnická zařízení budou provozována na základě oprávnění vydaného příslušným správním úřadem.

Dalším významným cílem předkládaného návrhu zákona je zajistit dostupnost zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění. K dosažení tohoto cíle zákon počítá se stanovením ukazatelů obsahujících minimální počet zdravotnických zařízení podle jednotlivých typů a odbornosti na počet obyvatel. V případě, že tyto minimální ukazatele nebudou naplněny existující sítí zdravotnických zařízení poskytujících zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění na základě smluv uzavřených mezi zdravotnickými zařízeními a zdravotními pojišťovnami podle zákona o veřejném zdravotním pojištění, bude povinností kraje, aby pomocí výběrového řízení vybral vhodné zdravotnické zařízení, které v daném území poskytování potřebné zdravotní péče zajistí.

Po předložení vládního návrhu tohoto zákona Poslanecké sněmovně jsem zaznamenal řadu velmi kladných názorů podporujících tento návrh. Zaznamenal jsem ale samozřejmě také některé negativní názory, které však se týkají velice úzké oblasti upravované předkládaným návrhem. Konkrétně mám na mysli námitky zaznívající od lékařských fakult se jmenováním přednostů fakultních nemocnic, jak je to obsaženo ve vládním návrhu. K této problematice bych pouze rád uvedl, že jsem připraven, budou-li vzneseny v rámci projednávání tohoto vládního návrhu pozměňovací návrhy v tomto směru, na toto téma diskutovat a případné pozměňovací návrhy, které budou požadovat zachování současného platného právního stavu, podpořit.

Závěrem mi dovolte požádat vás o podporu tohoto návrhu, neboť zdravotnictví nezbytně nutně potřebuje, aby už konečně byly přijaty návrhy nových zákonů tak, aby definitivně pozbyly platnosti právní předpisy, které s ohledem na své stáří jsou zcela překonané.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP