(12.00 hodin)
(pokračuje Cabrnoch)

Předpokládám, že součástí tohoto koncepčního materiálu by mohlo být i odkrytí případných jiných zdrojů pro financování rozsáhlé investice v Motole, a to například zdrojů získaných odprodejem nadbytečných a neúčelných nebo nevyužívaných nemovitostí určených pro zdravotnictví v Praze i mimo Prahu.

Navrhuji proto, kolegyně a kolegové, a budu to opakovat v podrobné rozpravě, abychom o takový materiál Ministerstvo zdravotnictví požádali. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Cabrnochovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Gongol. Potom bude paní poslankyně Fischerová.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedo, dámy a pánové, blíží se volby, a tak není divu, že čím méně projde sněmovnou zákonů, které bude předkládat vláda, tím větší naději budou mít zákony, mnohdy zcela populistické, z kuchyně poslanců, pakliže jejich signatáři budou mít oporu ve většině politických stran. Tomu rozumím a jen konstatuji, že předvolební agitace již začíná. Rozumím i tomu, že věcně tento zákon řeší i podle mne potřebnou rekonstrukci dětské části Fakultní nemocnice v Motole, jak je vlastně tento zákon nazván. Název dlužno přiznat je volen skutečně optimálně a oslovuje každého, i když jsem nabyl dojmu, že se nejedná jen o dětskou část, ale projekt zahrnuje širší rekonstrukci nemocnice v Motole.

I já jsem toho názoru, že si musíme udržet špičkové pracoviště pro léčbu našich těžce postižených dětí, kde bude soustředěna nejlepší medicínská technika a špičkové lékařské vybavení. Nesouhlasím proto s těmi - a i takové hlasy se ozývají a já jsem jich slyšel několik - že je to projev pragocentrismu a že je nutno stejnou šanci vytvořit i v regionech. Bylo by to sice ideální řešení, ale naše ekonomika na to podle mého názoru nemá. Koneckonců takováto koncepce byla založena již v době, kdy se zrodil projekt výstavby této nemocnice, tedy před několika desítkami let. Rád tedy konstatuji, že tehdy nebylo vše špatné.

I já přeji našim nejmladším, které postihne zákeřná choroba, aby jim byla zajištěna špičková léčba, a že to bude v Praze, mi vůbec nevadí. Co mě však zaráží na této předloze, je to, že tzv. rozpočtoví puristé, kteří často hřímají z této tribuny o dodržování rozpočtových zásad, o snižování deficitu státního rozpočtu, kteří pokládají za podstatný úspěch druhý návrh státního rozpočtu, kde se údajně snížil deficit o několik miliard korun, když v zápětí navrhují způsob financování, který v podstatě znamená, že se zastřenou formou deficit státního rozpočtu zvýší.

V této souvislosti chci položit otázku předkladatelům: opravdu věříte tomu, že jde o záruky státem garantované, které stát nebude muset uhradit? Pokud předpokládáte, že to stát nebude muset uhradit a uhradí to nemocnice, pak zřejmě jen za situace, že na to dostane prostředky opět ze státního rozpočtu. Koneckonců něco takového už naznačil zde i zpravodaj. Ale pak je to podle mého názoru pokrytectví. Chci připomenout, že již dnes činí státní záruky - a všimněte si tohoto čísla - 165 miliard korun. Tyto státní záruky výrazně zatíží příští rozpočty.

Jestliže to předkladatelé s podporou rekonstrukce dětské části Fakultní nemocnice v Motole myslí vážně - a já jsem o tom přesvědčen, že ano - pak mají nejlepší příležitost ve druhém čtení zákona o státním rozpočtu na rok 2002. Mají možnost alespoň část nákladů již zařadit do státního rozpočtu na tento rok. Takovýto návrh je náš poslanecký klub KSČM ochoten podpořit, když přesun z příslušné kapitoly bude pro nás přijatelný. Bude to důkaz toho, že to s podporou dětské části nemocnice v Motole míníme upřímně. Jinak to musím považovat za jen a jen předvolební gesto.

Protože věřím, že najdeme seriózní způsob financování - a považuji rekonstrukci za potřebnou - doporučuji návrh zákona propustit do druhého čtení.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Paní poslankyně Fischerová, připraví se poslanec Kalousek.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážená paní předkladatelko, dámy a pánové, návrh zákona, který projednáváme, je o poskytnutí záruk České republiky za úvěry na rekonstrukci dětské části Fakultní nemocnice v Motole. Má však charakter výrazně nesystémového přístupu z hlediska definovaných postupů při realizaci investiční politiky v resortu zdravotnictví. Jde o požadavek na státní záruku za úvěr v celkové výši 4,5 miliardy korun. Spektrum navrhovaných investičních aktivit je však nesmírně různorodé. Já se domnívám, že všechny nemají zřejmě takový stupeň naléhavosti, aby je bylo nutné řešit všechny okamžitě a současně a formou půjčky. Proto jsem dospěla k názoru, že by hospodárnější a uváženější formou byla obvyklá cesta investičních programů státního rozpočtu včetně respektování existujících pravidel pro tyto programy.

Z důvodové zprávy vyplývá, že nejde jen o rekonstrukci dětské části Fakultní nemocnice, jak uvádí sám název návrhu, ale o rozsáhlé modernizace a také novou výstavbu - např. pavilon patologie a další. Jde tedy o souhrn velmi různých aktivit, které by podle mého názoru bylo správné členit do jednotlivých investičních programů a řešit.

Vláda sama považuje za reálné, jak vyplývá ze stanoviska k tomuto návrhu, že by toto pracoviště mělo být rekonstruováno v rámci programu pro výstavbu a obnovu nemocnic z prostředků státního rozpočtu v příštích letech. V návrhu kapitoly 335 státního rozpočtu na rok 2002 je na program modernizace dětské Fakultní nemocnice Motol druhá etapa pod číslem akce 3350100166 navržena částka 60 milionů korun. Celá akce zatím podle textu návrhu kapitoly 335 státního rozpočtu nemá zpracovánu studii ani investiční záměr. Bylo by možné citovat. Z předložené důvodové zprávy k zákonunevyplývá naléhavost např. v důsledku porušené statiky budovy. Provoz je tedy zřejmě možné dále v budovách zajišťovat a celou rekonstrukci postupně naplánovat a postupně realizovat.

Návrh státního rozpočtu, ISPROFIN, souběžně uvažuje v případě rekonstrukce dětské Fakultní nemocnice v Motole pro roky 2003 a 2004 s částkami 500 milionů korun a 1,5 miliardy korun, a to už za současné situace, kdy ještě nemáme k dispozici ani investiční záměr, jak jsem již uvedla, jak je uvedeno v návrhu kapitoly 335.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP