(16.40 hodin)
(pokračuje Pleva)

Za druhé, ona kritizovala společnou část maturity. To je výrazné pozitivum tohoto zákona. Pokud chceme mít srovnatelnou maturitu jako základní vstup na vysokou školu a blížit se k tomu, že budeme odbourávat nespravedlivé zkoušky na vysoké školy, pak potřebujeme srovnatelnou maturitu, pak potřebujeme společnou část maturity. Ve druhém čtení, pokud budeme tento zákon upravovat, rozhodně budeme proti tomu, abychom právě tento dobrý návrh z tohoto zákona odstranili.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Bartoš.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, paní kolegyně Šojdrová ve svém projevu řekla, že nemůže přijmout za svůj návrh financování, který jsem navrhoval ministerstvu školství, poněvadž obchází kraje. Já bych chtěl říci, že to není pravda. Můj návrh neobchází kraje. Kdyby paní kolegyně dobře můj návrh prostudovala a dobře mě poslouchala dnes ve sněmovně, určitě by příště nic takového neřekla.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Hovořit bude pan poslanec Zvěřina.

 

Poslanec Jaroslav Zvěřina: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážená vládo, dámy a pánové, já bych myslím mohl shrnout výsledek diskuse tak, že potvrzuje všechno to, co o předmětu, o kterém mluvíme, víme. Mluvíme o vzdělávání, a vzdělávání a školství je obor, kterému podobně jako fotbalu, politice a pivu rozumí v této republice úplně každý, a tomu také odpovídají pochopitelně názory, které jsou velmi vyhraněné, protože každý chodil do školy, každý ví, co je dobrý učitel, co je dobrá škola, a každý do té debaty také chce nějakým způsobem přispět.

Myslím, že můžeme být rádi - myslím, že je to zásluha pana ministra Zemana - že se školství stalo předmětem výrazné politické diskuse v této zemi. Je to v demokraciích naprosto obvyklé, protože školská politika je něčím, co hýbe politickou scénou v demokratických zemích, a já jsem rád, že začala hýbat tak trochu i naší politickou scénou.

Souhlasím s tím, že návrh zákona je koncepční a odpovídá ideologickému dokumentu sociální demokracie, který je znám pod názvem Bílá kniha. Já myslím, že kdyby tento ideologický dokument byl jednoznačně politicky podporován a kdyby byl jednoznačně přijímán odbornou veřejností, měli bychom dnes při debatě o předloženém zákoně polovinu problémů. Bohužel tomu tak není, a proto nelze s tímto zákonem tak docela vyslovit souhlas.

Myslím, že ideologicky lze vytýkat předloze několik hříchů. Mezi největší bych počítal kolektivismus, centralismus a konstruktivismus. Příklady těchto věcí tady byly zmiňovány, nechci proto jít do podrobností. Nicméně musím konstatovat, že předloha se nezbavila apriorního zaujetí proti privátním školám. Předloha se nezbavila zaujetí proti víceletým gymnáziím. Reziduum v podobě zkoušky, kterou předepisuje tento zákon víceletým gymnazistům, je přece nespornou šikanou, která je tam naordinována právě z nějakých doktrinářských pedagogických důvodů. Já vůbec nezpochybňuji to, že existuje odborná pedagogická veřejnost, která tuto šikanu považuje za užitečnou, nicméně si myslím, že je to typické reziduum toho, že víceletá gymnázia měla být touto předlohou původně smetena ze světa.

Není pochyb o tom, že kritika financování, jak je tady předloženo, není osobním dílem kolegy Bartoše. Rozhodně nelze tuto věc takto personifikovat. Odborníci nejrůznějšího druhu mají na financování školství různé názory. To je prostě realita a s tou se musíme smířit. Jsou zákony, které prostě nelze napsat tak, aby byly stoprocentně po vůli všem, kteří do té věci budou chtít mluvit.

Byla tu řeč o státních maturitách. Je velice zajímavé, že státní maturity, tak jak jsou navrženy v zákoně, jsou předmětem nejen politických, ale naprosto legitimních odborných výhrad a debat. Myslím, že je dobře, že se o nich debatuje, a možná by bylo dobře, kdyby se v té debatě pokračovalo mimo debatu o schvalovaném zákoně.

Zajímavé je, že zákon zavádí další byrokratickou instituci, kterou bude Rada pro vzdělávání, což se mi zdá velmi zvláštní. Nevím, jaké rozumné opodstatnění tato instituce má.

Já bych doporučoval tuto komplikovanou a konfliktní normu v tomto čase raději neprojednávat. Bylo tady řečeno, že se to dá dopracovat. To je nepochybně pravda, ale tento parlament je před volbami. Pan ministr to tady konstatoval a já se obávám, že v předvolební atmosféře, kdy si kdekdo bude chtít nasbírat politický kapitál, se dočkáme toho, že přepracovávání může mít podobu velmi zhoubnou pro věc samu, tedy ne dobrou.

Já myslím, že lze jen doporučit návrh na zamítnutí, který tady padl. Rozhodně bych doporučoval, neprojde-li návrh na zamítnutí, vrátit tuto normu ministerstvu k dopracování. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Písemné přihlášky do rozpravy nemám. Táži se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Paní kolegyně Svobodová, připraví se pan kolega Kučera starší.

 

Poslankyně Alena Svobodová: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se i já vyjádřila k předkládanému dopracovanému návrhu školského zákona. V úvodu bych chtěla znovu zdůraznit, jak jsem to říkala už v minulé rozpravě k prvnímu čtení tohoto návrhu školského zákona. že tento zákon je podle mého názoru z hlediska potřeb stávající legislativy potřebný, je potřebný z hlediska praxe a také v souvislosti s probíhající reformou veřejné správy. Proto hned v úvodu říkám, že se domnívám, že by měl projít do druhého čtení. Ve svém vystoupení to zdůvodním. Neříkám to jen jménem klubu KSČM, ale vycházím také z poznatků získaných při návštěvách desítek škol a školských zařízení a z názorů jejich představitelů a pedagogických pracovníků.

Dopracovaný zákon obsahuje řadu změn, z nichž mnohé, jak už tady bylo řečeno, jsou reakcí na připomínky, které vzešly z rozpravy v prvním čtení, ale také z průběhu projednávání školského zákona na pracovních jednáních poslanců politických stran s představiteli ministerstva školství. Tento zákon obsahuje celou řadu změn, celou řadu nových paragrafů nebo změněných paragrafů. S řadou z nich nesouhlasíme, ale to pro nás není důvodem, abychom dávali návrh na zamítnutí.

Dovolte mi, abych se vyjádřila k některým částem tohoto návrhu.

Pokud jde o koncepci přípravy učebních dokumentů, jsou podle mého názoru v dopracovaném zákoně jasněji definovány vzdělávací programy, tzn. státní program vzdělávání jako obecný rámec, ve kterém bude vzdělávání v České republice probíhat, dále rámcový vzdělávací program jakožto stěžejní pedagogický dokument pro základní a střední vzdělávání, který bude zároveň závazným základem pro stanovení výše výdajů na vzdělávání v daném programu a oboru vzdělání.

Zde bych chtěla připomenout, že byla splněna i připomínka, která vzešla z minulé rozpravy, a že nově bude vydán i rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, základní umělecké vzdělávání, vzdělávání v jazykových školách i pro pomaturitní odborné studium.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP