(Jednání opět zahájeno ve 14.13 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat. Přestávka pro poradu poslaneckého klubu Unie svobody vypršela, můžeme tedy nyní, pakliže se nikdo nehlásí, hlasovat o návrhu zákona jako o celku.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění zákona 212/1996 Sb., nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod číslem 243/1999 Sb., zákona č. 204/2000 Sb., a nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod číslem 63/2001 Sb., a zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, podle sněmovního tisku 969, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."

 

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 352 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 178 vyslovilo 151 a 9 bylo proti. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. (Potlesk.)

 

Dalším bodem je

 

60.
Návrh poslanců Miloslava Vlčka, Pavla Šafaříka, Ivana Pilipa, Svatomíra Recmana
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních
a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona
České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1058 / - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1058/1. Prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl poslanec Miloslav Vlček.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedl jménem předkladatelů návrh zákona, kterým se mění zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona ČNR 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších zákonů - dále jen zákon nebo návrh zákona.

Hned na úvod bych považoval za důležité zdůraznit, že meritem této předlohy zákona je, aby se vyrovnalo a odstranilo existující nerovné postavení mezi vkladateli bank na jedné straně a členy družstevních záložen na straně druhé. Dále aby se odstranily některé interpretační nejasnosti mezi příslušnými ustanoveními tohoto zákona a jinými právními předpisy.

V současné době jsou dle platného zákona náhrady vkladů u bank poskytovány ve výši 90 % předmětného vkladu, a to do výše 25 tisíc eur, což činí cca 800 milionů korun pro jednu právnickou osobu u jedné banky, zatímco náhrada u vkladu v družstevních záložnách činí 80 % z předmětného vkladu a je do výše 100 tisíc korun, což je 3 tisíce eur pro jednu oprávněnou osobu u jedné družstevní záložny. Tím se tak dle názoru předkladatelů brání úspěšnému dokončení konsolidace českého peněžního družstevnictví a tím de facto finančního sektoru jako celku.

Z výše uvedených důvodů se dosavadní výše náhrady za pojištěný vklad zvyšuje v tomto návrhu novely z částky 100 tisíc korun na čtyřnásobek, což je limit 400 tisíc korun. Tím se odstraní existující diskriminace mezi vkladateli bank a družstevních záložen.

V této souvislosti je zároveň potřebné upozornit i na skutečnost, že vzhledem k této novele zákona o spotřebních a úvěrních družstvech, která mj. rozšiřuje okruh oprávněných osob náležejících do režimu tohoto zákona, je přechodným ustanovením ošetřeno, aby nárok na náhradu za pojištěný vklad bylo možno vyplatit i oprávněným osobám, kterým vznikl nárok dle dosavadních platných předpisů, tedy maximálně do výše 100 tisíc korun.

Jak již bylo uvedeno na samém počátku, předkládaná novela se snaží odstranit určité interpretační nesrovnalosti, a to prostřednictvím upřesnění některých ustanovení dosavadního zákona, resp. konstruováním povinností v novele definovaných osob vůči Zajišťovacímu fondu družstevních záložen - dále jen fond. V jeho případě navíc zcela jasně deklaruje některá jeho oprávnění, která byla díky nedostatečným úpravám v praxi mnohokrát zpochybňována.

Dle našich propočtů novelou navrhované zvýšení náhrady za pojištěný vklad ve výši 400 tisíc korun se navyšuje krytí ze stávající úrovně při vyplácení částky 100 tisíc korun 63 % na 92 % všech pojištěných vkladů, přičemž náhrada plně kryjící stanovené maximální procentuální krytí vkladů bude 97,5 % všech vkladatelů, což činí cca 88 700 vkladatelů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP