(10.10 hodin)
(pokračuje Bílý)

Druhý pozměňovací návrh by byl, že žádám Poslaneckou sněmovnu, aby do kapitoly VPS do programu 398 210, výstavba a technická obnova školních zařízení v působnosti okresních úřadů a obcí, zařadila položku "Individuální dotace ZŠ Plánická, město Klatovy", je to výstavba sportovního zařízení - tělocvičny, v částce 10 mil. Kč a o tuto částku snížila vládní rezervu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má pan kolega Tlustý, poté paní poslankyně Kupčová.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi pouze doplnit k návrhu, který jsem uvedl, k prvnímu a k druhému jako alternativu čerpání příslušných prostředků, alternativa B - místo "z položky 141 usnesení rozpočtového výboru" - "z položky vládní rozpočtová rezerva". Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, slovo má paní kolegyně Kupčová, připraví se pan poslanec Kalousek.

 

Poslankyně Jitka Kupčová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, navrhuji změnu názvu akce v kapitole 335, položka 335/210 - 40 09, a to tak, že se název akce, který zní "Nemocnice Strakonice - interna", doplňuje o znaménko a slova "+ technologické vybavení".

Krátké odůvodnění: Na technologické vybavení dostavěného interního pavilonu je požadována částku 16 800 000. V návrhu státního rozpočtu na rok 2002 je uvedena částka 38 989 000 Kč a tato částka je dostatečná i na technologické vybavení, a tudíž ji není nutno zvyšovat.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: To je vskutku ojedinělý pozměňovací návrh, který dnes dopoledne zazněl. Slovo má pan kolega Kalousek, připraví se paní kolegyně Sehnalová.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi zdůvodnit a předložit dva pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu o státním rozpočtu.

Pozorně jsem poslouchal pana ministra financí, který varoval nad pozměňujícími návrhy, které předkládá rozpočtový výbor, který varoval nad silným zvýšením rozestavěnosti a nad silným rizikem, že na dofinancování těchto akcí také v budoucnu nemusí být prostředky. Myslím si, že to je veliká pravda a že jakákoliv vláda bude v budoucnu stát před velmi nepopulárním rozhodnutím, kdy prostě jednotlivým obcím resp. krajům bude muset sdělit, že ze státního rozpočtu není možné tyto akce dofinancovat.

Ministerstvo financí však těžko může říkat, že to jsou pouze - dovolte mi to přirovnání - "poslanecké pomníčky", když ve vládním návrhu vidíme v podstatě úplně stejnou praxi. V kapitole Všeobecná pokladní správa - to uvádím jako silně křiklavý příklad - je ve vládním návrhu navržena jako závazný ukazatel státního rozpočtu nově zahajovaná akce, která se jmenuje "Víceúčelové kulturně-sportovní zařízení Jablonec nad Nisou - 47 519 000 Kč". Zdůrazňuji, že opravdu nemám vůbec nic proti Jablonci a nemám nic proti víceúčelovým kulturně-sportovním zařízením, ale šokuje mě takováto rozpočtová praxe, takovéto řazení vládních rozpočtových priorit, protože to prostě ve vládním návrhu jako závazný ukazatel státního rozpočtu nemá vůbec co dělat.

Chtěl bych požádat pana ministra financí, jestli by nám mohl v rámci rozpravy zdůvodnit, proč se vláda domnívá, že víceúčelové sportovně-kulturní zařízení v Jablonci je takovou zásadní vládní rozpočtovou prioritou, že musí být ve Všeobecné pokladní správě jako závazný ukazatel státního rozpočtu. Pokládám to za naprosto šílenou praxi a dovoluji si proto předložit pozměňující návrh - vyřadit z kapitoly VPS položku "Víceúčelové kulturně-sportovní zařízení Jablonec nad Nisou 47 519 000 Kč" a o tuto částku navýšit kapitolu 329 Ministerstvo zemědělství ČR ve prospěch programu 329 040 - Výstavba kanalizací a čistíren odpadních vod.

Dále dovolte, abych vyjádřil - předpokládám, že marně, ale musím tak učinit - svůj celkem známý vztah k položce "Aktivní politika zaměstnanosti" v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí. Jsou na ni plánovány skoro 4 mld. Kč a tyto prostředky jsou používány na mírnění důsledků, nikoliv příčin nezaměstnanosti. Domnívám se, že tato politika a výdaje jsou možná ospravedlnitelné v situaci útlumu, v situaci recese, v situaci, kdy se neinvestuje a kde v těch nejproblematičtějších regionech vláda tohoto nástroje používá ke zmírnění nejhorších důsledků. V úplně jiné fázi ekonomického cyklu, tedy ve fázi růstu, ve fázi významných investic se domnívám, že tato částka by měla být výrazně utlumena, že v tomto objemu ospravedlnitelná není. My na jedné straně vynakládáme poměrně významné prostředky na investiční pobídky a budování průmyslových zón, prožíváme poměrně významnou investiční aktivitu a v takto přirozeně vytvářených pracovních místech pracující velmi často zahraniční dělníci. Na druhé straně vydáváme obrovské prostředky na vytváření nekonkurenceschopných, protože neproduktivních pracovních míst. Navíc se obávám, že Ministerstvo práce a sociálních věcí se dodnes nevyrovnalo s oním problémem, že se často jedná o fiktivní vytváření pracovních míst. To je onen známý řetězec, že se zruší společnost, lidé tam jakoby přijdou o práci, založí se nová, tam se vytvoří nová pracovní místa, pro která se čerpá příspěvek, a ti lidé v podstatě jenom přejdou z místa na místo. Takže mám velkou obavu, že se v řadě případů nejedná o aktivní politiku zaměstnanosti, ale o mrhání prostředků pod heslem boje s nezaměstnaností.

Jsem přesvědčen, že když vláda mezi prvním a druhým návrhem státního rozpočtu hledala úspory v objemu zhruba 2 mld. Kč, protože více se do živého nezařízlo, všechno ostatní byla účetní evilibristika, tak že právě toto mělo být tou položkou, kde se měly hledat úspory. Rozhodně tou prioritou neměly být platy zaměstnanců ve veřejné sféře.

A proto dovolte, abych předložil druhý pozměňovací návrh, který bude znít: snížit výdaje kapitoly 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí o 1,5 mld Kč, a to v ukazateli "Aktivní politika zaměstnanosti". O tyto prostředky navýšit v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu platy zaměstnanců a ostatní osobní náklady na úroveň prvního vládního návrhu státního rozpočtu ze 17. září, sněmovní tisk 1060.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla, poté paní poslankyně Sehnalová.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, musím říci, že pan Kalousek je opravdu ušlechtilý typ, o tom není pochyb, a velmi mnoho myslí na obecné dobré. Má starost o aktivní politiku zaměstnanosti, má starost o další důležité věci, o platy v rozpočtové sféře.

Musím jasně konstatovat, že je naprostým projevem neznalosti, a protože vím velmi dobře, že pan poslanec Kalousek mnoho věcí dobře zná a že se dobře vyzná v ekonomických záležitostech, tak je to hypotéza velmi slabá, ale vycházejme z toho, že pan poslanec Kalousek je nepoučeným člověkem, a že tedy říká myšlenky, kterým věří, i když jsou mylné.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP