(Jednání pokračovalo ve 13.20 hodin.)
Předseda PSP Václav Klaus: Vážení kolegové, dovoluji si zahájit naše odpolední jednání. Pokud se nemýlím, měli jsme teď hlasovat o ukončení včerejšího projednávání zprávy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Je to tak? Ano. Tak tedy prosím… Pan poslanec Sobotka nechce hlasovat jménem klubu.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Ne, pane předsedo. Musím říci, že poté, kdy byla vyhlášena polední přestávka, došlo ještě k jednání představitelů jednotlivých poslaneckých klubů v Poslanecké sněmovně. A pokud vím, bylo dohodnuto, že by se toto procedurální hlasování odehrálo až na úterním jednání Poslanecké sněmovny.
Předseda PSP Václav Klaus: No, o tom bychom museli - nevím sice proč - hlasovat. Proto musím přivolat poslance, abychom mohli hlasovat. Já vás odhlásím, abyste se zaregistrovali všichni. Nemám dostatečný počet poslanců. Ještě pořád nemám dostatečný počet hlasů.
Nyní mám minimální počet na hlasování.
Kdo je pro, abychom přerušený bod "zpráva Rady pro rozhlasové a televizní vysílání" přeložili z dneška na úterý? Rozumím panu poslanci Sobotkovi, který se tradičně baví a nevnímá, kdy v úterý? Po státním rozpočtu? Před státním rozpočtem?
Poslanec Bohuslav Sobotka: Já se domnívám, pane předsedo, že by hlasování mohlo proběhnout po ukončení projednávání bodu "státní rozpočet na rok 2002".
Předseda PSP Václav Klaus: Dobře. Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento procedurální návrh, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 371 z přítomných 92 poslanců 48 hlasovalo pro, 26 proti. Návrh byl převahou jednoho hlasu přijat.
Dovolte tedy, abych dal slovo s bodem číslo
38.
Vládní návrh zákona o Finanční prokuratuře
/sněmovní tisk 1100/ - první čtení
ministru financí Rusnokovi. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážená Poslanecká sněmovno, sněmovní tisk 1100 obsahuje návrh legislativní úpravy, která úzce navazuje na loni schválený zákon o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.
Tento sněmovní tisk usiluje o řešení dvou základních problémů. Za prvé - měl by přispět ke zkvalitnění hospodaření se státním majetkem u organizačních složek státu, a to zejména při procesním vystupování jménem státu před soudy a jinými orgány ve věcech, které se týkají majetku státu. Druhým, neméně důležitým cílem úpravy je zajistit dostatečný právní rámec pro některé speciální majetkoprávní důsledky zániku okresních úřadů v rámci druhé etapy reformy veřejné správy. K provádění činností a plnění úkolů v rámci obou sledovaných oblastí by měla být navrhovaným zákonem vytvořena současně specializovaná instituce, organizační složka státu pod názvem Finanční prokuratura. Její působení by bylo celorepublikové a ve vybraných případech by zajišťovala i procesní jednání jménem státu před zahraničními a mezinárodními soudy a rozhodčími orgány.
S ohledem na spjatost většiny činností Finanční prokuratury s činností soudů byla její vnitřní struktura uzpůsobena soustavě krajských soudů. Navrhujeme tedy, aby její struktura odpovídala struktuře krajských soudů.
Působení Finanční prokuratury by co do povahy a zaměření mělo zčásti navázat na tradici prvorepublikových finančních prokuratur. Bylo by však - a to i z kapacitních důvodů, z důvodu nákladů - spojeno výlučně se státním majetkem, s ochranou majetkových zájmů státu.
Zřízení nové organizační složky státu ve skutečnosti nebude znamenat nárůst počtu zaměstnanců ve státní správě. Dojde totiž k tomu, že Finanční prokuratura pouze přejímá některé odborné činnosti dosud rozptýleně vykonávané u ostatních organizačních složek. A současně Finanční prokuratura bude zajišťovat ucelenou majetkoprávní agendu dosud vykonávanou okresními úřady.
Na tuto restrukturalizaci přímo v návrhu reagují ustanovení, která pamatují na přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů. Rovněž finanční dopady na státní rozpočet, tak jak jsou pro nejbližší období orientačně vyčísleny v důvodové zprávě, budou ve skutečnosti kompenzovány odpovídajícím snížením výdajů v jednotlivých kapitolách a úsporami dosaženými částečným úbytkem nákladů placených právních služeb.
Jde o to, že dnes jednotlivé kapitoly vynakládají na právní služby a zejména na právní služby spojené s ochranou a správou majetku státu poměrně značné sumy. Jen pro vaši informaci, podle našeho odhadu z položky "konzultační, poradenské a právní služby", která ke 30. 9. t. r. již překročila jednu miliardu korun, právní služby samotné se pohybují okolo 400 až 500 milionů korun. Samozřejmě, že jenom část těchto právních služeb může být nahrazena Finanční prokuraturou. Nicméně postupně to může být část velmi podstatná. Především však dojde ke sjednocení vystupování v právních vztazích ve vztahu k majetku státu.
V souvislosti s tímto vládním návrhem zákona o Finanční prokuratuře si dále dovolím upozornit, že následujícím bodem je sněmovní tisk 1101, který je vlastně zákonem zákonů k provádění tohoto zákona. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi financí. Prosím zpravodaje pro prvé čtení poslance Libora Ježka.
Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Pane předsedo, dámy a pánové, navržený zákon obsahuje řadu nedostatků a vzniklý úřad by nebyl schopen řádně působit. Vzhledem k tomu, že předkladatelé jsou připraveni o nedostatcích v tomto zákoně intenzivně jednat, a vzhledem k tomu, že tato problematika vyžaduje urychlené řešení, navrhuji propustit ho do druhého čtení.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Ježkovi. Otevřel bych obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku.
***