(14.50 hodin)

Předseda PSP Václav Klaus: Pan poslanec Exner netrvá. Děkuji mu, že netrvá.

 

Teď dám hlasovat o návrhu tak, jak ho uvedl zpravodaj rozpočtového výboru ohledně procedury.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 396 z přítomných 191 poslanců, 163 pro, 22 proti. Návrh procedury byl přijat.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Prvním hlasováním, pane předsedo ve smyslu schválené procedury...

 

Předseda PSP Václav Klaus: Ne, ne, ne. Teď jsem ukončil rozpravu a táži se na závěrečná slova. Předpokládám, že pan ministr financí chce závěrečné slovo.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji vám. Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, návrh zákona o státním rozpočtu 2002 dospěl v Poslanecké sněmovně ke třetímu čtení a dnes by tedy měla být dotvořena jeho vnitřní detailní struktura. Konečná podoba rozpočtu bude ovlivněna změnami, které vůči vládní rozpočtové předloze byly uplatněny poslanci, a ty z nich, které budou schváleny v závěrečném třetím čtení.

V porovnání s předchozími léty je navrhováno podstatně více změn a rovněž jejich rozsah je značný a historicky rekordní. Před druhým čtením vznesli poslanci 348 podnětů na změny ve vládní předloze s celkovým finančním dopadem kolem sedmi miliard korun, s nulovým vlivem pak na souhrnná rozpočtová čísla nebo s neutrálním, chcete-li. V samotném průběhu druhého čtení bylo předneseno asi 100 dodatečných pozměňovacích návrhů v celkovém objemu 7,7 miliardy korun. Souhrnný výsledek projednávání rozpočtu mezi prvním a začátkem třetího čtení lze tedy vyjádřit dvěma čísly, přibližně 450 rozpočtových změn, z nichž každá má pochopitelně dva komponenty, to je návrh na zvýšení určitých výdajů a paralelní návrh na snížení jiných výdajů, a změny ve struktuře rozpočtu ve svém celkovém objemu tak dosahují téměř 15 miliard korun.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl bych před projednáváním jednotlivých návrhů na změny konkrétních rozpočtových položek vyjádřit k některým věcným aspektům svůj názor.

Moje první poznámka se týká následující skutečnosti. Převážná většina poslaneckých návrhů na zařazení dodatečných výdajových položek do rozpočtu se týká investiční oblasti s tím, že adresátem těchto investičních prostředků jsou obce. Pokud bych hledal vhodný příměr, kterým bych iniciativy Poslanecké sněmovny stručně charakterizoval, pak bych řekl, že obce dnes dostanou bohatou nadílku dodatečných rozpočtových prostředků, kterou v minulých letech v tomto rozsahu nikdy nedostaly. Věřím, že municipality tuto skutečnost ocení, a doufám, že využijí finanční prostředky skutečně efektivně. Doufám, že toto bude zohledněno i při dalších debatách o rozpočtovém určení daní v následujícím roce, kdy se jistě ozve řada kritiků toho, že obce mají málo z přerozdělování celkových rozpočtových příjmů a že je třeba posílit jejich příjmy. Věřím, že účast státního rozpočtu na zahájení nových investičních akcí v roce 2002 nebude generovat tlaky na další zadlužování obcí v případech, kdy investiční záměr přesahuje jejich finanční kapacitu. Chci připomenout, že jsme přijali poslanecký návrh, který limituje do určité míry možnosti dalšího zadlužování obcí, a chci věřit, že to bude vzato v potaz. Doufám, že případné dodatečné nároky na státní rozpočet v souvislosti s realizací a dokončováním staveb zahájených v příštím roce budou v následujících letech minimální. Jasně jsme konstatovali, že neexistuje garance dalšího financování zahájených staveb.

Moje druhá poznámka bude založena na určitém rozboru pozměňovacích návrhů předložených poslanci při druhém čtení. Pokud sledujete v pokladech, které máte k dispozici, bilanci dodatečných návrhů a pokud sledujete jejich strukturu, účelovou strukturu, to znamená strukturu navržených výdajů a zdrojů jejich financování, pak zjistíte, že hlavním zdrojem se stala vládní rozpočtová rezerva. Tato rezerva je podle zákona o rozpočtových pravidlech § 27 určena na krytí nezbytných nepředvídaných výdajů a měla by podle tohoto zákona činit nejméně tři desetiny procenta celkových výdajů státního rozpočtu na příslušný rok. V důsledku pozměňovacích návrhů poslanců bude, pokud budou schváleny, prakticky vynulována, jinak řečeno, pokud při dnešním třetím čtení rozpočtové předlohy budou schváleny všechny pozměňovací návrhy, nebude vláda v příštím roce mít k dispozici téměř ani korunu na krytí mimořádných aktivit, které v době sestavování a schvalování rozpočtu nemohla předvídat. Musíme tedy doufat, že nás nepotkají mimořádné a neočekávané události.

Poslanecké návrhy na restrukturalizaci jiných výdajových položek resp. na jiné výdajové určení prostředků, než je původní vládní návrh, jedná se např. o výdaje na dluhovou službu či o výdaje na důchody, již nejsou tak významné, a pokud by v průběhu roku 2002 u těchto položek nastalo určité napětí, lze ho podle mého názoru překlenout úsporami v oblasti jiných výdajových položek.

Vážené dámy, vážení pánové, jistě bychom mohli dále diskutovat celkovou orientaci pozměňovacích návrhů, případně komentovat jednotlivé návrhy z pohledu celkového zaměření státního rozpočtu. Jsem ale přesvědčen, že v průběhu třetího čtení dosáhne Poslanecká sněmovna shody nad konečnou podobou rozpočtu a že rozpočet schválí jako vnitřně provázaný a v rámci možností vyvážený dokument, který se stane dobrým základem pro hospodaření České republiky v příštím roce. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi a nyní znovu prosím pana zpravodaje, aby se chopil řízení hlasovací mašinérie.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Dámy a pánové, já bych si jen dovolil k hypotéze pana ministra říci, že nikdy v historii všechny předložené pozměňovací návrhy nebyly schváleny.

První návrh podle schválené procedury je návrh na hlasování o schválení všech legislativně technických úprav a oprav tak, jak byly předneseny ve druhém a dnes ve třetím čtení. Uváděl jsem, že nebude-li námitek, čili teď je třeba se zeptat, jestli někdo požaduje individuální hlasování o některé z položek. Pokud nikoliv, můžeme hlasovat o všech legislativně technických úpravách najednou. Jejich přijetí doporučuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Předpokládám, že pan ministr také.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Ano doporučuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 397 z přítomných 193 poslanců 185 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.

 

Prosím pana místopředsedu Langera, aby nerušil.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Druhý návrh dle procedury je hlasování o pozměňovacím návrhu z druhého čtení pod pořadovým číslem 59 na straně 13.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Prosím, aby si všichni nalistovali tento návrh. Pan zpravodaj nedoporučuje, pan ministr také nedoporučuje.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP