(17.10 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Slovo má pan kolega Hojda.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji za poměrně obsažnou odpověď, přesto bych se rád ještě v doplňující otázce zeptal za prvé, kolik je na aktivní politiku zaměstnanosti vybíráno. Za druhé - pokud jste říkal, že pracovní úřady musí respektovat již nasmlouvané dohody, tak právě v konkrétních případech, které jsem se dozvěděl, byly nasmlouvány dohody ke konci roku loňského, např. 1 mil. 200 tisíc, po vzájemné dohodě zkráceny do poloviny letošního roku circa na polovinu a po další jednostranné akci pracovního úřadu na pouhých 200 tisíc v podstatě na první čtvrtletí bez záruky, že budou další prostředky přiděleny. Čili tam bych se chtěl zeptat, zda takto jednostranně mají pokyn pracovní úřady postupovat.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji za tuto doplňující otázku. Slovo má opět pan ministr Špidla.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Pokud jde o problematiku dohod přecházejících z jednoho roku do druhého, úřady práce mají za úkol restrukturalizovat smlouvy, to znamená, pokud se dohodnou, tak mohou zasáhnout i do smluv, které v současné době probíhají. Ale vy jste sám, pane poslanče, zdůraznil, že se jedná o dohodu.

Omlouvám se, nebyl jsem pozorný v první okamžik. Vaše první otázka?

 

Poslanec Pavel Hojda: (Hovoří z místa:) Kolik je na aktivní politiku vybíráno?

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Obecně na politiku zaměstnanosti je vybíráno asi 19 miliard a celkově je na ni spotřebováváno kolem 6 až 7 miliard, čili rozdíl mezi výběrem a výdajem je velký. Tento rozdíl je v zásadě způsoben určitým finančním trikem, který svého času učinil pan ministr financí Kočárník. Jednalo se totiž o to, že sněmovna se rozhodla vázat na vázaném účtu přebytky, které byly získány ve výběru sociálního pojištění. Až do okamžiku rozhodnutí pana ministra Kočárníka důchodový systém vykazoval přebytek. Většinou to byl přebytek kolem 10 miliard. I když nebyl velký, tento přebytek existoval. Pan ministr Kočárník právě poté, když všechny přebytky začaly být vázány na pevném účtu a nebylo je možné použít k jinému účelu než pro účely důchodového systému, aby uvolnil tyto prostředky k volnému rozhodování vlády v rámci rozpočtu, navrhl snížení sazby důchodového pojištění, tímto snížením sazby důchodového pojištění dostal systém do deficitu a současně navrhl zvýšení odvodu na politiku zaměstnanosti, čímž opět politiku zaměstnanosti dostal do významného přebytku, pokud jde o výběrovou část, a tímto způsobem získal prostor oněch 12, 15 miliard k volnému užití ve státním rozpočtu podle potřeb jednotlivých vlád a názoru sněmovny.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní jsem vylosovaný já a doufám, že vám nebude vadit nestandardní přístup a přednesu interpelaci z tohoto místa. Je to interpelace na ministra zdravotnictví Bohumila Fišera ve věci dotačního programu na prevenci kolorektálního karcinomu.

Vážený pane ministře, v rámci dotačního programu, který je určen pro prevenci kolorektálního karcinomu, vyčlenilo Ministerstvo zdravotnictví prostředky ve výši 130 milionů Kč, které jsou účelově vázány např. na pořízení diagnostických přístrojů či jiného příslušenství.

Na základě informací, které mám k dispozici, mě velmi překvapilo, že do Olomouckého kraje nebyla zahrnuta zdravotnická zařízení z okresu Přerov, nýbrž naopak do Olomouckého kraje bylo zahrnuto zdravotnické zařízení z okresu Bruntál, které patří do sousedního Moravskoslezského kraje, a tudíž díky tomuto opatření vypadlo z možné péče v rámci tohoto programu zhruba 139 tisíc obyvatel okresu Přerov, kterým zajišťují zdravotnickou péči dvě zdravotnická zařízení, a to je Nemocnice s poliklinikou Přerov a Nemocnice Hranice. Obě zařízení mají funkční nejen gastroenterologická pracoviště, ale mohou také provádět příslušná vyšetření.

Z těchto důvodů bych se chtěl zeptat, proč bylo do výše uvedeného preventivního programu zařazeno v rámci Olomouckého kraje zdravotnické zařízení z úplně jiného kraje, to za prvé, a za druhé, proč do tohoto programu nebyly zařazeny nemocnice s poliklinikou Přerov a Nemocnice Hranice a kdo konkrétně a podle jakých kritérií vybíral příslušná zdravotnická zařízení, která jsou do programu prevence kolorektálního karcinomu zařazena.

Děkuji.

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, pokusím se odpovědět na otázky. Snad k celému programu.

Program byl připravován tak, že to byla gastroenterologická odborná společnost, která nám navrhovala jednotlivá pracoviště k financování příslušnou technikou.

Proč jsme přistoupili k tomuto kroku na Ministerstvu zdravotnictví? Důvod je ten, že potřebujeme pro preventivní vyšetření a ošetření kolnoskopicky dvě podmínky. Jednak techniku a jednak příslušné pracovníky - lékaře, kteří vyšetření ovládají a kteří v tom mají zkušenosti. Na základě jejich doporučení byl potom sestaven tento program.

Co se týče kraje Olomouc, vzhledem k tomu, že se program týká 91 pracovišť, tak všechny podrobnosti nemohu mít v paměti, ale uvedl bych jen, že z mých materiálů vyplývá, že Nemocnice Hranice a Nemocnice Přerov, které jste, pane místopředsedo, uváděl, mají být financovány v roce 2003 a 2004, protože tento program je rozvržen na tři roky, a to tak, že Nemocnice Přerov 1 milionem 700 tisíc v roce 2003 a 900 tisíc v roce 2004, zatímco Nemocnice Hranice 900 tisíc v roce 2003 a 600 tisíc v roce 2004, přičemž hlavní dotace v letošním roce, v roce 2002, by byla 2 miliony 600 tisíc na Nemocnici Olomouc, 1 milion 700 tisíc na Nemocnici Jeseník a 1 milion 700 tisíc na Nemocnici Šumperk, 1 milion 700 tisíc na Nemocnici Prostějov. To znamená, že celkem Olomoucký kraj by přicházel letos v úvahu 7 miliony 700 tisíc z celkové částky 130 milionů.

Program je zatím předběžný. Konečné rozdělení na jednotlivá pracoviště bude teprve tehdy, až bude program schválen Ministerstvem financí v rámci informačního systému programového financování, k čemuž má dojít v květnu tohoto roku. Podmínkou je, že všechna pracoviště musí vyplnit příslušný požadavek na financování, to znamená také, že musí přesně uvést využití této techniky.

Já jsem předem nevěděl, že dostanu otázku právě na kraj Olomouc. V takovémto případě bych si vyžádal od našich pracovníků přesné podklady, proč právě Nemocnice Hranice a Přerov předpokládají financování až v roce 2003, a ne v roce 2002, kde předpokládáme v tomto kraji financování nemocnic Olomouc, Jeseník, Šumperk a Prostějov.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP