(12.40 hodin)
(pokračuje Krása)

Myslím si, že toto zdůvodnění této velmi drobné novely stačí. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Krásovi. Prosím pana zpravodaje Libora Ježka.

 

Poslanec Libor Ježek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, návrh zákona výrazným způsobem zvýhodňuje jeden z produktů na trhu penzijního a životního pojištění. Domnívám se, že ve chvíli, kdy nejsou známy ani základní principy reformy důchodového systému, je takovýto krok předčasný, a troufám si tvrdit, že i nezodpovědný vůči občanům tohoto státu.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu zpravodajovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Ježek.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Pane předsedo, dámy a pánové, navrhuji zamítnutí tohoto sněmovního tisku v prvním čtení.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pan místopředseda vlády Špidla.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Poslanecké sněmovně je předkládán návrh skupiny poslanců týkající se změny zákona č. 586/1992 Sb. Vláda se návrhem podrobně zabývala a zaujala k němu negativní stanovisko. Nechci opakovat to, co je vám ze stanoviska vlády známo, ale považuji za potřebné zdůraznit, že poslanecký návrh zcela ignoruje stávající závažné nedostatky systému.

V tomto směru lze pak především poukázat na návrh novely zákona č. 42/1994 Sb., jejímž cílem bylo právě odstranění těchto nedostatků. Především je nutné zmínit opakovanou a zdůrazňovanou potřebu zvýšení transparentnosti v hospodaření penzijních fondů, a to oddělením majetku penzijních fondů od majetku vytvořeného příspěvky účastníků.

Dámy a pánové, není vůbec jasná logika, která vedla sněmovnu k tomu, aby tento návrh odmítla, a myslím si, že pouze může existovat jediná logika, totiž že pro některé fondy to bylo nevýhodné, protože by jejich situace byla přesně popsána a vyjevena. I když na této cestě byl určitý pokrok již vytvořen, přesto si myslím, že to, co je dosud v právním systému k dispozici, nestačí a že se budeme muset k zásadní novele systému opět vrátit.

Je s podivem, že za situace, kdy nutnost větší transparentnosti systému v rozpravě k návrhu zákona č. 42/1994 Sb. poslanci podpořili a ztotožnili se se závěrem, že je nutno zvýšit a všemi způsoby prohloubit státní dozor v oblasti penzijního připojištění, a ztotožnili se tedy se závěrem, že stávající úprava v oblasti penzijního připojištění není optimální a vyžaduje nezbytnou úpravu v právní oblasti, na druhé straně zcela nesystémově je navrhováno další daňové zvýhodnění, a tedy vnesení dalších finančních částek do systému, který není považován momentálně na optimální.

Podotýkám, že i nedostatečné rozpracování otázky oddělení majetku v rámci fondu bylo důvodem zamítnutí novely. Je pak nezbytné připomenout, že současná právní úprava zakotvená v zákoně č. 42/1994, a to především právě s ohledem na nedostatečnou transparenci systému a požadavek prohloubení dozoru, není v souladu s legislativou Evropské unie.

Je dále nezbytné zdůraznit i další ze zásadních požadavků souvisejících s charakterem celého systému, a to posílení jeho transformace z krátkodobého na dlouhodobé pojištění ve stáří. Nelze se tedy zásadně ztotožnit s názorem, že lze daňově zvýhodnit čerpání jednorázového vyrovnání místo penze, to znamená, že ve svém důsledku podpoří právě krátkodobý charakter spoření. Takovýto systém by vedl k tomu, aby občany motivoval spíše k utracení naspořené částky při odchodu do důchodu, a potom v případě nedostatku finančních prostředků uplatňovat nárok na pomoc z povinného systému.

Současně je třeba zdůraznit, že by se jednalo o nesystémový krok, který narušuje ve světě všeobecně uznávanou zásadu jednoho zdanění, a to buď příspěvků, nebo investic, nebo dávek. Příspěvky zaměstnavatele požívají při vstupu do systému podle § 24 zákona 4586/1992 Sb. daňové úlevy, a proto by měly být na výstupech, tj. při poskytování dávky, zdaněny. Tento nesystémový krok byl schválen pro oblast důchodového pojištění prováděného pojišťovnami, nelze však považovat za vhodné stejně nesystémově řešit i problematiku penzijních fondů.

Dále považuje za nezbytné zdůraznit, že zmíněný poslanecký návrh zasahuje do problematiky spadající do důchodové reformy, tedy do oblasti, která nezbytně předpokládá dohru politických stran po volbách.

Pokud se týká dopadu návrhu na státní rozpočet, předpokládá poslanecký návrh, ovšem bez potřebného upřesnění, přibližně 450 mil. korun ročně. Vzhledem k nedostatečné specifikaci nároku nelze vyloučit ani dopad podstatně vyšší.

Dámy a pánové, bylo by možné pokračovat s dalšími výhradami k této předloze, myslím si však, že mé krátké vystoupení bylo dostatečně výstižné, a proto mi dovolte, abych se připojil k návrhu, který už byl předložen, totiž k návrhu na zamítnutí zákona. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Kdo se další hlásí? Pan poslanec Janeček.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážené kolegyně a kolegové, musím říci, že mě řeč pana vicepremiéra mírně vyděsila, protože pokud tomu dobře rozumím, tak pan vicepremiér považuje současný systém důchodového připojištění za systém málo bezpečný a radí občanům, aby nezvyšovali částky, kterými se chtějí připojistit.

Byl bych velmi rád, kdyby to pan vicepremiér vysvětlil, protože bych se nechtěl dočkat té doby, kterou jsme zažili např. v oblasti kampeliček. On je vicepremiérem vlády, která musí garantovat občanům tohoto státu, že penzijní připojištění je systém naprosto bezpečný a že jejich úspory nebudou vytunelovány.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pan místopředseda vlády Špidla.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Mé vystoupení se nezabývalo bezpečností systému a pan poslanec Janeček myslím si převedl vystoupení do roviny, která je jiná. Pouze jsem zdůraznil, že je vhodné pro systém, aby byl ještě bezpečnější než dosud, oddělit majetek pojištěnců od majetku akciové společnosti, že to přispěje k transparentnosti a systémové čistotě tohoto systému. Základ mého vystoupení spočíval v tom, že není vhodné vytvářet daňové úlevy pro systém, který nepřekonal svou základní dětskou chybu, to je, že nepůsobí jako systém důchodového připojištění, nýbrž působí jako systém krátkodobého spoření s výrazným státním příspěvkem.

Jsem přesvědčen, že při vstupu do Evropské unie narazíme na problematiku férové soutěže, ale to už je jiná záležitost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pan poslanec Krása.

 

Poslanec Václav Krása: Musím říci, dámy a pánové, že řeč pana místopředsedy Špidly mě velmi překvapila. Pan ministr totiž nehovořil k tomuto zákonu, ale hovořil k jiné problematice. Tento zákon pouze umožňuje občanům odečítat si větší položku při penzijním připojištění, ale není to zákon o penzijním připojištění. A já musím říci, že pan místopředseda vlády má v řadě případů pravdu, když vytýká systému penzijního připojištění řadu chyb.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP