(17.40 hodin)

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Přiznám se, že v tuto chvíli bych musel spekulovat. Na tomto místě mohu jedině říci, že vám údaj sdělím, že si ho zjistím, abyste byla přesně informovaná. Bude to jistě odhad, protože nemáme přesnou evidenci všech převedených bytů z obcí. Myslím však, že to bude odhad velmi kvalifikovaný. Mohu vám pouze v tuto chvíli slíbit, že vám ho doručím ještě během zasedání tohoto pléna sněmovny.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Udílím slovo panu poslanci Pavlu Hojdovi k přednesení interpelace na ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga ve věci telefonního paušálu.

 

Poslanec Pavel Hojda: Vážený pane ministře, a. s. Telecom, ve které je Česká republika dosud většinovým vlastníkem, oznámila po rozhodnutí vlastníka a příslušných regulačních úřadů, že zvýší od února t. r. paušál za používání pevného telefonního přístroje. Zvýšení paušálu je velmi razantní a s ohledem na ekonomické výsledky Telecomu, a. s., se mi jeví stejně jako naprosté většině uživatelů neodůvodněné a chybné. Ostatně reakce většiny drobných uživatelů, kteří se hned odhlašovali od pevné linky, je dostatečně výmluvná.

Rovněž politika tzv. balíčků s nabídkou různých služeb, jako je internet, home mini, home standard, home maxi zcela jistě nevystihuje možnosti a potřeby naprosté většiny uživatelů pevného telefonického připojení. Mám tím na mysli právě domácnosti. Například u internetu je napojení zcela nedostatečné a i ekonomicky dosti problematické třeba v porovnání s USA, kde je to prakticky zadarmo vzhledem k možnostem.

Ptám se, pane ministře, zda rozhodnutí o zvýšení paušálu za používání pevných telefonních linek bylo v souladu s politikou Ministerstva dopravy a spojů a vlády ČR, nebo jste pouze přihlíželi k návrhu Regulačního úřadu, který je podle mého názoru mimo realitu ekonomických možností většího počtu domácností.

Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Hovoří ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Paní předsedající, dámy a pánové, úvodem na vysvětlení nejen panu poslanci Hojdovi, který zřejmě tyto věci zná, ale spíše všem ostatním musím zdůraznit, že Ministerstvo dopravy a spojů nemá v kompetenci určování cen za telefonní služby, které poskytuje Český Telecom. Český Telecom je akciová společnost a její cenová politika je především záležitostí managementu Českého Telecomu. Vliv Ministerstva dopravy a spojů prostřednictvím zástupců ve statutárních orgánech je minimální, protože jde o operativní záležitosti, kterými se zabývá především management.

Pokud jde o politiku Ministerstva dopravy a spojů, spočívá především v tom, aby byla zachována služba pro všechny občany, aby přístupnost k telefonním službám, k veřejným telefonním automatům, k možnosti nechat si zřídit pevnou linku byla možná všude, aby občan, ať bydlí v Praze, nebo v nejzapadlejší vesnici, měl možnost mít doma pevnou telefonní stanici, pokud o ni má zájem. To je politika Ministerstva dopravy a spojů.

Konkrétní ceny, to už je samozřejmě záležitost firmy, která služby poskytuje, a cena se odvíjí především od nákladů, které jsou s poskytnutím služby spojeny. Tím, kdo dohlíží na to, aby Český Telecom jako dominantní operátor nemohl zneužívat svého dominantního postavení, je Český telekomunikační úřad jako nezávislý regulátor, který nepodléhá Ministerstvu dopravy a spojů a nepodléhá vládě. Tento Český telekomunikační úřad velmi pečlivě a řadu týdnů, nejméně dva měsíce, pečlivě posuzoval předložené návrhy na cenové úpravy a donutil Český Telecom k celé řadě ústupků z jejich původních návrhů a postaral se o to, aby konečná podoba cenových úprav byla pro jednotlivé občany velmi přijatelná.

Jaká je totiž skutečnost? Pokud se podíváme na paušály, zvýšení cen měsíčního paušálu při současném zavedení hovorových kreditů, to je předplaceného hovorného podobně jako v cenových plánech mobilních operátorů, tuto cenovou deformaci, která byla v minulosti, to znamená, že náklady byly mnohem vyšší, než kolik uživatelé telefonu platili, současná úprava částečně napravuje a dovoluje současně snížit regulované ceny hovorného v místním, meziměstském i mezinárodním styku. Na to se často zapomíná, že úprava byla širší, že to nebylo jen zvýšení paušálu.

Dále je třeba zdůraznit, že čistý měsíční paušál bez hovorového kreditu vzroste u nejvíce používaného cenového plánu pro bytové stanice home standard pouze o 19,4 %. V absolutním vyjádření to znamená, že v průměru vzroste ze 175 Kč na 209 Kč, tedy o 34 Kč měsíčně. Připouštím, že to pro některé občany nemusí být částka zanedbatelná, ale myslím si, že pro většinu občanů je částka 34 Kč měsíčně málo významná.

Dalších 90 Kč do výše 299 Kč, to je hovorový kredit, který je možno čerpat pro místní, meziměstské i mezinárodní hovory, a může za tento kredit být uskutečněno až 64 místních hovorů v délce dvou minut ve slabém provozu.

Pro další zákazníky se slabým objemem je nabízen alternativní cenový plán pro málo hovořícího home mini, u něhož dochází k nárůstu měsíčního paušálu pouze o 8,6 %, to znamená ze 175 Kč na 190 Kč. Jestli toto je významné zvýšení, tak se obávám, že to takto hodnotit nelze.

V rámci tohoto plánu je rovněž poskytován hovorový kredit ve výši 90 Kč, avšak s uplatněním dvojnásobných cen za telefonní služby v pevné síti. Pak je možno za kredit uskutečnit až 32 místních hovorů v délce dvou minut v době slabého provozu.

Kromě toho došlo k dalšímu rozšíření služeb především pro ty, kteří chtějí používat internet, kde je možno používat velmi výrazné kredity, ale to už nebylo předmětem vaší otázky.

Shrnul bych to tak, že zvýšení nebylo tak významné, a tak pro uživatele pevných telefonních stanic, jak to bohužel bylo prezentováno v tisku, kde bylo neustále zdůrazňováno, že paušály narostly o 100 Kč, ve skutečnosti narostly o 15 až 35 Kč.

Pokud jde o průměrné účty, a Český Telecom má své statistiky, z nichž vyplývá, že většina domácností protelefonuje měsíčně kolem 400 až 450 Kč, tak u těchto uživatelů telefonních stanic navýšení bude činit okolo 20 Kč měsíčně. Myslím si, že to není částka, o které by stálo za to příliš mluvit. Mnohem lepší by bylo mluvit o tom, že cenový vějíř se rozšířil, že si uživatelé mohou vybrat podle toho, zda hovoří hodně, nebo málo, že se zlepšily podmínky pro ty, kteří chtějí mít z domu připojení na internet, a že Český Telecom postupuje cestou, která je obvyklá a která jim umožní lépe konkurovat svým silným konkurentům, ať už to jsou mobilní operátoři, nebo i nastupující konkurence operátorů pevných telefonních sítí.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pan poslanec si přeje přednést doplňující otázku v délce jedné minuty.

 

Poslanec Pavel Hojda: Pane ministře, mám velice krátkou dobu, ale vaše vysvětlení bych chtěl přirovnat k tomu, jako kdybych si šel koupit dvě jablka do krámu, vnutili by mi jich deset, zaplatil bych za deset a měl bych být spokojen, protože jsem si jich koupit deset.

Chtěl bych se zeptat: V akciové společnosti a ve statutárních orgánech jsou zástupci ČR i poslanců. Chtěl bych vědět, zda máte přehled o tom, jak se k těmto rozhodnutím stavěli tito zástupci.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP