(18.40 hodin)
(pokračuje Buzková)

V hlasování pořadové číslo 72 budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 72. Kdo je pro návrh na zamítnutí předloženého návrhu? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 72 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 131 vyslovilo 47 a 80 bylo proti.

 

Pokud se nemýlím, žádný návrh, který by bylo třeba nyní hlasovat, nepadl. Můžeme tedy přistoupit k rozpravě podrobné, kterou zahajuji. Ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Žádnou přihlášku do podrobné rozpravy nevidím. Končím podrobnou rozpravu, a tím končím i druhé čtení tohoto návrhu.

 

Dalším bodem je

 

15.
Vládní návrh zákona o Finanční arbitráži
/sněmovní tisk 1097/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověřené vlády uvede ministr financí Jiří Rusnok, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, projednávaný návrh zákona o Finanční arbitráži je dalším krokem k harmonizaci našeho právního řádu s právem Evropských společenství v oblasti finančních služeb.

Evropská unie a její jednotlivé členské státy kladou velký důraz na ochranu slabší strany v obchodních, finančních a obdobných vztazích. V oblasti platebního styku včetně plateb uskutečňovaných pomocí elektronických prostředků je velmi důležitá ochrana klientů za účelem zvýšení jejich důvěry v tyto systémy. Tyto systémy bezhotovostního platebního styku realizují volný pohyb kapitálu mezi členskými státy a zvyšují tak efektivnost platebního styku, tudíž i celkové ekonomiky těchto zemí.

Hledáme-li způsob efektivní ochrany klientů, klade se důraz na rychlost vypořádání sporů, které mohou při tomto způsobu platebního styku vzniknout. Zvolený způsob ochrany musí být současně pro klienty snadno přístupný. Klasická soudní ochrana není v mnoha případech dostačující, neboť náklady sporu velmi často převyšují spornou částku a složitost a délka soudního sporu je pro klienta odrazujícím elementem.

Pozměňovací návrhy, které přijal rozpočtový výbor svým usnesením z 21. února tohoto roku, mohu v celém rozsahu odsouhlasit. Připravené změny vládního návrhu zákona přispějí k jeho uvedení do praxe a sníží náklady jeho aplikace. Navržené pozměňovací návrhy k osobě finančního arbitra jsou v souladu s ústavním pořádkem České republiky a sledují především hospodárnost zavedení arbitrážního institutu k mimosoudní ochraně klientů finančních ústavů a institucí.

Jednotlivá ustanovení zákona jsou plně v souladu s komunitárním právem, byla i konzultována s představiteli Evropské komise.

Podporuji proto pozměňovací návrhy, které přijal rozpočtový výbor, a doporučuji vám propustit tento návrh do dalšího čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru. Usnesení výboru vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1097/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Jiří Patočka.

 

Poslanec Jiří Patočka: Děkuji, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, páni ministři, rozpočtový výbor na své 56. schůzi přijal usnesení č. 607 k vládnímu návrhu zákona o Finanční arbitráži. Dovolte, abych vás seznámil s výsledkem.

Rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona o Finanční arbitráži vyslovila souhlas s připomínkami, které jsou uvedeny ve sněmovním tisku 1097/1. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí. Pan poslanec Patočka má slovo.

 

Poslanec Jiří Patočka: Děkuji. Chtěl bych potvrdit předchozí slova pana ministra k této úpravě, která proběhla před projednáním v rozpočtovém výboru. I ve vlastním projednání v rozpočtovém výboru došlo k velmi racionálnímu průběhu formulací věcného i technického obsahu. Čili jako zpravodaj doporučuji tento sněmovní tisk v této formě k postoupení do třetího čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se někdo dále do obecné rozpravy? Pakliže tomu tak není, končím obecnou rozpravu. Můžeme přistoupit k rozpravě podrobné, kterou otevírám. Ptám se, kdo se do ní hlásí. Do podrobné rozpravy se hlásí pan poslanec Gongol.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Paní předsedající, dámy a pánové, mám pouze jeden pozměňovací návrh, a sice k § 1 odstavec 1 k rozhodování sporů:

a) Mezi osobami, které provádějí převody peněžních prostředků (dále jen předvádějící instituce) a jejich klienty při provádění převodu peněžních prostředků dle zvláštního právního předpisu, jestliže výše částky převodu vyjádřená v eurech nepřesahuje ke dni účinnosti příkazu k převodu částku 100 tisíc eur.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Žádnou další přihlášku do podrobné rozpravy nemám. Končím podrobnou rozpravu, a tím končím druhé čtení tohoto návrhu.

Kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že jsem byla upozorněna na to, že bod 16 schváleného pořadu schůze bude pravděpodobně poměrně velmi dlouho projednávaná a složitá norma, končím v tuto chvíli dnešní jednání. Budeme pokračovat zítra v 9 hodin, a to právě zmíněným bodem 16 schváleného pořadu schůze, kterým je vládní návrh zákona o Komisi pro cenné papíry.

 

(Jednání skončilo v 18.48 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP