(12.00 hodin)
(pokračuje Páralová)

Po nestátní sféře je zde pokus paralyzovat sféru stát. Dalším krásným výsledkem společného postupu ČSSD, lidovců, Unie svobody a KSČM je totiž neuvěřitelný nárůst státních výdajů a počtu úředníků a vzdálení výkonu státní správy občanů vyvolané takzvanou reformou veřejné správy. To není reforma, to je deforma od slova deformace.

Do třetice všeho zlého zde máme služební zákon a zákon o úřednících, který právě projednáváme. Zatímco zákon o státní službě bych nazvala vzpourou personalistů, tento návrh zákona není ani tak o úřednících, jako spíše o vzdělávacích institucích a pravomocích ministerstva.

Návrh zákona byl napsán narychlo horkou jehlou na žádost odborů, Unie svobody a lidovců. Díky tomu jsou v návrhu zákona o úřednících i formální chyby, přestože znakem úředníka by měla být přesnost a serióznost. Návrhu zákona o úřednících však nemůžeme upřít, že je stylový. Je v něm totiž pár krásných ukázek jazyku ptydepe.

Vím, že volání po zamítnutí návrhu zákona o úřednících územních samosprávných celků je hlasem volajícího na poušti. X-koalice neslyší na deregulační a liberální myšlenky po celé volební období, tím spíše nebude slyšet tři měsíce před volbami. Přesto pokládám za svou povinnost předložit zde návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Jako další se přihlásil poslanec Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Vážený pane předsedo, páni ministři, dámy a pánové, z předchozího průběhu projednávání zákona o státní službě, z předchozího hlasování o pevném zařazení třetího čtení bodů programu, u kterých ještě neproběhlo čtení druhé, mi vyplývá, že můj pokus přesvědčit některé kolegyně a kolegy, že návrh zákona, který před sebou máme, si zaslouží zamítnutí, bude asi marný.

Přesto nemohu mlčet, přesto nemohu neříci, že není možné, abychom podle toho, jak se na galerii střídají jednotliví úředníci nebo policisté, rozhodovali, které skupině přiznáme další a další výhody oproti jiným.

Vážené dámy a vážení pánové, chci vás pouze upozornit, že schválený návrh zákona o státní službě, neschválený zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů a navrhovaný návrh zákona o úřednících územních samosprávných celků by ročně znamenal navýšení mandatorních výdajů státního rozpočtu o 30 miliard korun, že bude znamenat navýšení počtu úředníků o minimálně 20 %. Vážené dámy, vážení pánové, pro ty z vás, které zajímá, zda opravdu budeme při sestavování příštích rozpočtů schopni je vůbec sestavit, je to doufám dostatečný argument pro podpoření zamítnutí. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Hlásí se ještě někdo další do rozpravy? Pan poslanec Škromach.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, pouze bych reagoval na svého předřečníka. Tento zákon neřeší státní správu jako takovou, ale řeší zaměstnance právě v orgánech veřejné správy. Čili nemyslím si, že právě by se dopady, případně finanční dopady týkaly státního rozpočtu. Veřejných rozpočtů určitě, ale státního rozpočtu určitě ne.

Pokud jde o čísla, v reálu budou nakonec nižší, protože já věřím, že jak obecní, městská, tak krajská zastupitelstva dokáží racionálněji nakládat se svými zaměstnanci než byrokratická státní správa a dokáží s prostředky, které mají k dispozici, hospodařit naprosto dobře. Určitě se dá předpokládat, že v rámci nového zákona dokáží to, že tento zákon jednak nezakládá další nárůst dalších úředníků, ale určitým způsobem upravuje a nakonec už dnes nějakým způsobem upravené, ale dává do řádu způsob odměňování a způsob požadavků na úředníky v této sféře, která ale není financována z rozpočtu.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pan poslanec Štrait.

 

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, už nechci diskutovat, učinil jsem tak v prvním čtení. Chci jenom učinit dvě krátké poznámky.

Tento zákon považuji osobně za kvalitativně jiný než zákon o státní službě, proto bych nerad byl dáván do stejného pytle, jak zde zaznělo. Posuzujeme to speciálně. Tento zákon považuji za zákon pro dělníky státní správy. A to je trochu rozdíl v hierarchii státních zaměstnanců.

Druhá poznámka. Přítomní bývalí odboráři mi potvrdí, že spíše je ve světě výjimkou, když státy nemají zákoníky práce. Zákoník práce se vždy nejmenuje zákoník práce, ale třeba kodex práce. Ve Francii je to úplný tlustospis. To by mi asi pan profesor Jičínský potvrdil. Takže pouze státy nekultivované nemají pracovněprávní vztahy upravené. Není potřeba kopat do zákoníku práce.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Poslanec Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Dámy a pánové, pane předsedo, chtěl bych vaším prostřednictvím panu poslanci Škromachovi vzkázat jedno jediné. Velmi se mýlí, když si myslí, že peníze platí stát nebo že peníze platí obec. Peníze vždy zaplatí daňový poplatník. My na této schůzi rozhodujeme o 30 miliardách ročně z peněz daňových poplatníků nikoli na zlepšení výkonu státní správy, ale na přilepšení jedné skupiny populace na úkor druhé. Jsem stoprocentně přesvědčen, že ani dobrý úředník něco takového nechce.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Hlásí se ještě někdo další? Ne-li rozpravu končím. Dám hlasovat o návrhu, který zde zazněl jménem poslankyně Páralové, a to návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

Pro pořádek vás odhlašuji, protože myslím, že je zde nezřetelná sestava, a prosím o novou registraci.

 

Zahájil jsem hlasování o návrhu na zamítnutí této předlohy. Kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 81 z přítomných 156 poslanců bylo 52 pro, 101 proti. Návrh nebyl přijat.

 

Otevírám podrobnou rozpravu. Do ní se opět přihlásila poslankyně Páralová.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych předložila pozměňovací návrhy k tisku 1162.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP