(15.40 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pane poslanče, my si to také přejeme. Slovo má pan kolega Václavek jako druhý přihlášený s faktickou poznámkou. Poté bude hovořit pan poslanec Martínek, který je řádně přihlášen.

 

Poslanec Jiří Václavek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nemohu nereagovat na kolegyni Němcovou. Od samého začátku víme, že byla proti reformě veřejné správy, od samého začátku víme, že byla proti tomu, aby vznikly kraje, od samého začátku víme, že byla pro to, aby dále fungovalo centrální řízení veřejné správy, aby se centrálně rozdělovaly investice apod. Proto se nedivím, že nemohla vysvětlit lidem na žďárském okrese, proč je reforma veřejné správy v takové podobě, v jaké je. Zatím ze strany ODS nezazněly nápady, nezazněly podněty k tomu, aby reforma lépe fungovala, zatím zaznamenáváme pořád to, aby se nějakým způsobem zpožďovala, aby nějakým způsobem nefungovala.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Kolegyně a kolegové, kvalita probíhající diskuse mi velmi vážně připomíná to, čemu se říká reforma veřejné správy. Zkusme prosím prokázat, že alespoň tato Poslanecká sněmovna dokáže hovořit koncepčně k věci a obohatit naši diskusi opravdu věcnými poznatky a vystoupeními.

Slovo má paní kolegyně Němcová.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Musím potvrdit, že tato slova pan místopředseda velmi vážně mířil jistě i ke mně, velmi upřímně se mi díval do očí a já jsem v těch očích četla prosbu, abych opravdu přišla pouze s věcnými argumenty. Já však tuto prosbu zklamu.

V tuto chvíli myslím, že všechny argumenty, které jsme během projednávání věcně mohli říci, jsme řekli. Můžeme je opakovat každý desetkrát nebo dvacetkrát, můžeme tady stát tři minuty nebo třicet dnů, tak jak ty karty zde kolem sebe vidím, jsou rozdány a pohnout nemůžeme ničím. Čím ovšem chci pohnout a musím zareagovat, je to, co zde řekl pan kolega Václavek.

Mám takové hluboké přesvědčení, že pokud opravdu docházejí argumenty, že se začne z pytle tahat ďábel centralismu. Ďábel centralismu nastoupí ve chvíli, kdy někdo jiný pronese názor, který říká to jediné, že samozřejmě chceme, aby co nejvíce ovlivňovali občané sami svůj život, aby co nejvíce o tomto životě rozhodovali. Ten, kdo v tu chvíli řekne, že se domnívá, že pod touto rouškou je na ně nakládáno víc, než kolik mohou v danou chvíli zvládnout, je označen za centralistu.

Pokud by zde opravdu převládalo liberální myšlení, pokud by ne pouze ODS věřila více občanovi než státu, pravděpodobně by vypadalo české zákonodárství jinak. Já se hrdě hlásím k tomu, že si myslím, že nejlépe o svých věcech umí rozhodnout každý sám. To, co představuje reforma veřejné správy ve své první fázi i ve své druhé fázi, není o tom, zda každý svobodně s potřebnou sumou informací a odpovědně bude moci rozhodovat o sobě, o svém životě a o uspořádání svých věcí ve své obci, ale je o tom, že vytváříme neskutečně drahý nevratný chaos, na který všichni doplatíme.

Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Slovo má pan poslanec Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, na úvod mi dovolte, abych vám poděkoval za zhodnocení diskuse a sebekritická slova, kterými jste to zhodnotil, protože převážně hovořili vaši kolegové.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pane kolego, přeruším vás, nemáte pravdu, reagoval jsem zejména na vystoupení kolegů z poslaneckého klubu ČSSD. Je to podruhé, kdy vědomě u tohoto mikrofonu nemluvíte pravdu.

 

Poslanec Radko Martínek: Jestli nemluvím pravdu o tom, že zde převážně vystupovali poslanci ODS, pak je to možná pravda -

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Mluvím o kvalitě a obsahu vystoupení, pane poslanče.

 

Poslanec Radko Martínek: Myslím, že si každý udělá obrázek, jakým způsobem je řízena tahle schůze. Nemusíte ztrácet nervy, pane kolego. (Smích v sále.)

Takže přátelé, drazí kolegové a kolegyně, abych se nezapletl do toho, co zde používali někteří mí předřečníci, budu se snažit reagovat především na to, co zde bylo řečeno.

Pokud se týká argumentů, které používali někteří kolegové z ODS, myslím si, že stačí přečíst si stenozáznamy z projednávání zákonů v první etapě reformy veřejné správy, a mnozí pochopí vše.

Pokud se týká jednotlivých řečníků, paní kolegyně Machatá se zde vyjádřila v podstatě v předvolebním projevu, kde z těch částí, které se týkaly skutečně této etapy reformy, moc nebylo. Nicméně s některými věcmi, které zde uváděla obecně, mi nezbývá, než souhlasit. Nikoliv však s tím, co ve stručnosti řekla k této etapě. Kdyby si přečetla návrhy zákonů, tak jak jsou předloženy, zjistila by, že by tam našla řadu odpovědí na své otázky.

Pokud se týká pana kolegy Langera - z jeho projevů lze reagovat pouze na ty věci, které jsou faktické. Zde si dovolím požádat ho, aby se podíval na skutečnou strukturu návrhů. Provázanosti mezi jednotlivými stupni, tzn. pověřenými úřady, pověřenými úřady s rozšířenou pravomocí, okresními úřady a kraji bylo věnováno velké úsilí. Tyto instituce jsou skutečně provázány.

Pokud se týká jeho tvrzení ekonomických, dovolím si říci svůj názor, že ani tato reforma se nevyhne dětským nemocím a nelze se vyvarovat chyb, to znamená, nikdo z autorů reformy si nedělá patent na rozum. Nicméně obce a města v této zemi prokázaly za deset let neuvěřitelnou schopnost flexibility, neuvěřitelnou schopnost vývoje a schopnost absorbovat to, co se urodí také v této poslanecké síni.

Když převádíme nejrůznější kompetence na státní orgány, tak se zpravidla zabýváme tím, jak to bude organizačně zabezpečeno, kolik to bude stát peněz atd. Pokud se týká převodů různých kompetencí na obce, tak se o to zpravidla nestará nikdo.

Ve skutečnosti neznám příklad, že by nefungovaly věci, které obce vykonávat musejí. Uvedu příklad z poslední doby. Jedním z mých předřečníků zde bylo řečeno, že agenda občanských průkazů nefunguje. Kde jste k tomu přišli? Obce to začaly vykonávat prakticky okamžitě. Pravda, dostaly zpětně nějaký drobný příspěvek, ale dokázaly tuto záležitost vyřešit a dnes jsou tou hlavní částí. Ty ostatní stupně jsou jenom pošťáci.

Hlavním argumentem v této diskusi jsou čísla, která zjistilo Ministerstvo vnitra, když zkoumalo efektivitu jednotlivých stupňů státní správy, ať už v přenesené, nebo v samostatné působnosti. Pokud se týká pověřených měst a obcí, které jsou pověřeny výkonem státní správy, tam je náklad na jednoho úředníka zhruba 250 tis. Kč plus 50 tis. Kč ostatních nákladů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP