(17.20 hodin)
(pokračuje Fišer)

Nejsem toho názoru. Myslím, že cílem této reklamy není, jak říkají tabákové koncerny a jak se domnívají také někteří lidé v tomto sále, že to není jenom získat kuřáka pro svoji značku. Cílem je získat mladé kuřáky.

Návrh zákona o reklamě, který byl vládou schválen, vznikl jako výsledek složitého jednání a proti předchozí právní úpravě, která existovala a dosud existuje, protože zákon dosud ještě nenabyl platnosti, protože je projednáván v Senátu, pokud je mi známo, je přísnější, a to v několika směrech. Reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví, je zákaz reklamy spojené s volnou distribucí předmětů spojených s užíváním tabákových výrobků, které by byly ve formě přitažlivé pro nezletilé, že v reklamě na tyto výrobky mohou být znázorněny pouze osoby, které jsou nebo se zdají být starší 25 let, že reklama nesmí být umístěna v tiskových médiích určených především nezletilým, že reklama na tabákové výrobky nesmí být umístěna ve vzdálenosti menší než 300 metrů od škol, dětských hřišť a podobných zařízení, která jsou určena především nezletilým, že reklama a teleshopping na tabákové výrobky v televizním a rozhlasovém vysílání jsou zakázány.

Je to určitý pokrok, odpovídá to směrnici č. 98/43 Evropských společenství, která ale byla zrušena rozsudkem Evropského soudního dvora. Já si myslím, že silná tabáková lobby přispěla ke zrušení této směrnice v rámci Evropské unie.

Odpovídám jenom na poslední otázku, jestli může ministr, který je lékařem, setrvávat ve vládě, která podává takový zákon. Domnívám se, že gesto, že nekuřáci přestanou chodit do vlády, která nedává zákaz tabákové reklamy, že poslanci odmítnou chodit do sněmovny, pokud budou sedět ve stejných lavicích s kuřáky, to jsou kroky, které dosud nikdy k ničemu nevedly.

S panem poslancem Janečkem jsem v této oblasti na stejné lodi. Budu se snažit přesvědčovat všechny své kolegy v rámci své politické strany, aby podporovali zákaz tabákové reklamy, aby podporovali zvýšení spotřební daně.

To byla ještě další otázka, o které se pan poslanec zmínil. Ten problém je. V sousední zemi zvýšili spotřební daň a zvýšilo se pašování cigaret ještě z další východní sousední země. Nemělo by smyslu provádět opatření, kdy se na trhu s cigaretami vůbec nic nezmění. Je to komplexní krok. V některých zemích mají vysokou spotřební daň a žádné pašování cigaret. Jsou to skandinávské země. Jinde mají relativně nižší spotřební daň a velké pašování cigaret v Evropské unii. Jsou to země na Pyrenejském poloostrově.

Domnívám se, že je to dlouhá cesta, která povede k tomu, abychom snížili počet nekuřáků. Byl bych rád, kdyby mi všichni na této cestě - a také panu poslanci Janečkovi -pomáhali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Janeček má doplňující otázku.

Mohu potvrdit vaše slova, pane ministře, protože i mě jste přesvědčil, abych přestal kouřit.

 

Poslanec Josef Janeček: Pane ministře, já bych vás upozornil, že návrh zákona, který prosadila vláda sociální demokracie prostřednictvím svého poslaneckého klubu, samozřejmě za pomoci smluvní opozice, neomezuje reklamu na kouření. Naopak ji rozšiřuje. Vy jste zapomněl na jedno důležité ustanovení, ve kterém je definice nabádání ke kouření. To je to klíčové ustanovení, které jste vy a vaše vláda rozšířili. Čili ptám se: Proč jste toto ustanovení výrazně rozšířili?

Za druhé si nemyslím, že tento zákaz reklamy je namířen proti kuřákům, jak jste to vysvětlil. Je namířen proti tomu, aby nevznikali noví dětští kuřáci. Mě děsí, že vláda to nechápe a je jí jedno, že noví dětští kuřáci vznikají, že přistoupila na prostý obchod mezi tabákovým průmyslem a zdravím našich dětí. Mrzí mě, že ve vládě zůstal sedět někdo, kdo je lékař a na tento obchod přistoupil.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji. Pane ministře, samozřejmě máte možnost reagovat i na tuto doplňující otázku.

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Pane místopředsedo, jenom jednu větu. Poslanecká sněmovna vytváří zákony a vláda je jenom předkládá. Musím říci, že tak jako ve vládě, tak v Poslanecké sněmovně není na zákaz tabákové reklamy jednotné stanovisko. Já si přeji, a tím nabádám celou Poslaneckou sněmovnu, aby podpořila novelu zákona, který tabákovou reklamu zakazuje. To říkám za svou osobu a to je všechno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Nepovedlo se to zatím ani pravicové vládě, nepovedlo se to ani vládě sociální demokracie.

Hovořit bude pan poslanec Kohlíček, připraví se paní poslankyně Šojdrová.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se obrátil na pana ministra financí.

Vážený pane ministře, dovolte, abych se na vás obrátil s interpelací ve věci fondu odměn u příspěvkové organizace školy.

Český jazyk je nádherným vyjadřovacím prostředkem a jistě nejen já děkuji národním buditelům i svým učitelům za jeho zachování a udržení. Je zřejmé, že některé pojmy mohou v českém jazyce při jeho vývoji nabývat nových významů. Některé výrazy by si to ale měly odpustit, pokud nemá dojít ke zmatení pojmů. Měly by si svůj význam zachovávat, a to pokud možno nezávisle na tom, ve kterém resortu jsou používány.

Jedním z takových pojmů je fond odměn. Na několika školách v různých částech republiky jsem získal informaci o novém významu pojmu fond odměn, a to mě poněkud znepokojuje, a proto se na vás obracím s interpelací. Měl bych několik otázek.

Za prvé. Pokud fond odměn již od roku 2001 neslouží k přímým výplatám platů, a to jakékoliv složky platu, podle dopisu pana Ing. Bernarda, náměstka ministra školství, z 24. 5. 2001, jedná se o sémantický posun v pojmu odměna, nebo o pouhé nepochopení?

Za druhé. Existuje v současné době u příspěvkových organizací škol nějaký jiný fond, který by byl fondem odměn, jak jej známe z hospodářských organizací jiného typu, který by tedy sloužil k přímým výplatám některých složek platů?

Za třetí. Je název a věcný obsah jednotlivých fondů v příspěvkových organizacích koordinován s názvy a obsahy fondů u podobných organizací mimo Ministerstvo školství?

Za čtvrté. V příloze dopisu autor odkazuje na předpisy vydané Ministerstvem financí a Ministerstvem práce a sociálních věcí. Oba vaši resortní kolegové odpověděli, že za všechno můžete vy. Takže to znamená, že zmatek v názvech fondů je věcí jiných resortů, nebo jenom resortu Ministerstva financí? Není možné nazvat tedy daný fond záložním fondem, pokud má takto fungovat?

Vážený pane ministře, jak je vidět na této interpelaci, ke zmatení jazyků může dojít i při používání rodného jazyka u pojmů zdánlivě jasných. Účelem interpelace je vedle jasného vymezení pojmu dosáhnout zlepšení objasněnosti systému fondů u příspěvkových organizací. Nic jiného, nic víc. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Odpoví ministr financí Jiří Rusnok.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Kohlíčku, sdílím s vámi určitou skepsi nad používáním českého jazyka v administrativě a formálním jazyce předpisů českého státu, nicméně se obávám, že představa o tom, že některé pojmy budou vyhrazeny jednoznačně pouze jednomu významu, je nereálná. Život je mnohem mnohem bohatší a tak je tomu i v životě finančním.

Fond odměn v současné době definují dva právní předpisy. Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, a zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP