(Jednání pokračovalo v 15.03 hodin.)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Vážení kolegové, dovolte mi zahájit odpolední jednání sněmovny. Dostali jsme se k bodu

 

27.
Vládní návrh zákona o změně a zrušení některých zákonů
v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů
/sněmovní tisk 1160/ - druhé čtení

 

Poprosil bych pana ministra vnitra, aby tento bod uvedl.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, paní poslankyně, páni poslanci, jak již uvedl pan předseda Poslanecké sněmovny, uvádím zde z pověření vlády do druhého čtení návrh zákona, který bezprostředně souvisí s tím, co jsme projednávali včera, tzn. celý balík zákonů souvisejících s druhou etapou reformy veřejné správy, která je spojena s ukončením účinnosti zákona o okresních úřadech. Je to jeden ze zákonů, který je zcela nezbytný z toho důvodu, aby bylo možno přesunout působnosti vykonávané okresními úřady na jiný článek veřejné správy.

Jak jsme zde již včera konstatovali, tak zánikem okresních úřadů přestane existovat na území České republiky orgán státní správy s všeobecnou působností, a je tedy zapotřebí, aby působnosti, které jsou současným okresním úřadům svěřeny ze zákona, byly vykonávány jinými orgány.

Samozřejmě v souvislosti s tím, že dojde k ukončení účinnosti tohoto zákona a skončení činnosti okresních úřadů jako orgánů státní správy s všeobecnou působností, vláda navrhuje Poslanecké sněmovně to řešení, že část kompetencí, resp. drtivá většina kompetencí okresních úřadů bude přesunuta na územní samosprávné celky, z větší části na obce, z menší části na kraje. Některé specifické činnosti navrhujeme přesunout na jiné orgány státní správy, které v území zůstanou zachovány.

Při sestavování návrhu tohoto zákona se vycházelo ze zásady, že rozhodování okresních úřadů v prvním stupni by mělo být převedeno na obecní úřady s rozšířenou působností tak, aby byl sledován jeden ze základních cílů reformy veřejné správy, tzn. přiblížení rozhodování správních orgánů blíže k lidem.

Výjimečně se navrhuje v prvním stupni převést rozhodování okresních úřadů na kraje. Jedná se ale o takové činnosti, které vyžadují vysoký stupeň odbornosti a jejichž četnost není tak výrazná.

Dále se vycházelo z toho, že krajské úřady budou rozhodovat za okresní úřady v odvolacím řízení. Zcela ojediněle se v zákoně navrhuje přenos některých působností z okresních úřadů na jiné články státní správy. Tady se to týká především finanční prokuratury, resp. toho orgánu, který bude schválen, případně se to týká národní hygienické stanice.

Současně se posuzovalo, zda by některé činnosti, které v současné době jsou vykonávány na okresních úřadech, nemohly být přesunuty na územní orgány samosprávy, ne do přenesené působnosti, ale do samostatné působnosti. Nutno dodat, že se toto příliš nepodařilo zvládnout v tom slova smyslu, že by se přesouvalo mnoho kompetencí do samostatné působnosti, ale přesun do samostatné působnosti je dost omezený.

Zákon o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů upravuje, jak už jsem hovořil, nejen přenos působnosti z okresních úřadů, ale v rámci svých společných a přechodných a závěrečných ustanovení řeší i některé další záležitosti, které je nezbytné vyřešit v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, neboť s tímto procesem velice úzce souvisí. Jedná se především o řešení pracovněprávních vztahů zaměstnanců ČR zařazených do okresních úřadů, jedná se o problematiku hospodaření okresních úřadů s majetkem státu, jedná se o záležitosti správních řízení zahájených ještě současnými okresními úřady.

Pokud se někde v diskusích hovoří o tom, že okresním úřadům, případně okresním národním výborům podle staré právní úpravy se svěřují různými právními předpisy nejrůznější působnosti, tento zákon zasahuje do více než sta zákonů, které tyto působnosti okresním úřadům svěřují, nicméně právě závěrečná ustanovení obsahují i jakési generelní ustanovení pro případy, kdy by se ukázalo, že v našem právním řádu okresním úřadům, resp. dřívějším okresním národním výborům svěřuje ještě nějaký jiný právní předpis určitou působnost, tak toto generelní ustanovení hovoří o tom, že tuto působnost vykonává příslušná pověřená obec s rozšířenou působností.

Na závěr bych asi řekl, že tento návrh zákona, který je nesmírně komplikovaný a je nejméně stejně tak důležitý jako zákon, který jsme probírali včera, tzn. zákon o stanovení sídel obcí, resp. o stanovení obcí s rozšířenou působností, tak tento návrh zákona připravovalo samozřejmě nejen Ministerstvo vnitra, dokonce bych řekl, že Ministerstvo vnitra sehrálo spíše koordinující úlohu, ale věcné řešení bylo zpracováváno s jednotlivými konkrétními ústředními orgány státní správy a ministerstvy, protože samozřejmě jednotlivé ústřední orgány státní správy, které zodpovídají z kompetenčního zákona za výkon státní správy v různých oblastech, musí být ty, které budou mít výrazné slovo při stanovování tam, která působnost z okresních úřadů v jejich působnosti bude přecházet.

Tolik asi, pane předsedo, v tuto chvíli ode mne na úvod a chtěl bych poděkovat za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Sděluji pouze, že paní poslankyně Machatá má náhradní kartu č. 2.

Tento návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání celé řadě výborů a já zde mám soupis zpravodajů těchto výborů, kteří by nás měli informovat o svém jednání. Pořadí: Hrnčíř, Výborný, Němcová, Hojdar, Koháček, Kocianová, Pleva, Skopal, Vymětal, Filip.

Takže se táži: pan poslanec Hrnčíř jako zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí chce vystoupit?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP