(9.50 hodin)
(pokračuje Rusnok)

Tým financování vládního zmocněnce pro nákup letounů Jas 39 Gripen provedl analýzu návrhu způsobu financování, který předložil v rámci své celkové nabídky vítězi výběrového řízení, tj. konsorciu SAAB/BAE Systems. Současně na základě podnětu, který vyplynul z jednání rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky dne 26. února t. r., a v souladu s usnesením vlády ČR ze dne 6. března 2002 č. 249 připravil a vypracoval další alternativní návrhy způsobu financování předmětného kontraktu.

Původní nabídka dodavatele letounů firmy BAE Systems předpokládala úplné úvěrové krytí kontraktu, přičemž výše nabízených úvěrů poskytnutých zahraničním konsorciem bank představovala částku 76,9 mld. Kč.

Málo známou skutečností, nicméně velmi podstatnou, je to, že po propočtení všech poplatků, marží, odměn a dalších souvisejících finančních závazků navrhovaného způsobu exportního financování znamenala varianta předložená BAE Systems náklad až 85,6 mld. Kč.

Ze souvisejících návrhů smluv pak vyplývaly dodatečné či potenciální náklady pro stát. Byly do dopady na činnost státních institucí, včetně např. České národní banky. Smlouvy obsahovaly ustanovení, která představovala riziko vzniku dodatečných a ze strany státu těžko kontrolovatelných nákladů. Šlo zejména o formulaci jednotlivých ustanovení v dokumentaci, které se týkaly tzv. defaultů nebo crossdefaultů, úhrady nákladů a škod vzniklých v souvislosti s novými regulačními požadavky, konkrétní podmínky výlučné přítomnosti na trhu, různé druhy garancí směrované vůči státu apod.

Přednosti varianty financování podporované Českou exportní bankou, která je obsahem komplexního pozměňovacího návrhu, který bude ve druhém čtení předložen, spočívají především v tom, že náklady správce operace jsou přesně definovatelné, předem vymezené a udržitelné po celou dobu smluvního závazku. Náklady financování jsou levnější o cca 20 mld. Kč. Zjednodušuje se smluvní zajištění operace a minimalizuje se potřeba úvěrování, a to pouze na tříletý překlenovací úvěr.

Vzhledem k tomu, že věřitelem má být bankovní subjekt, který je ve vlastnictví státu, jsou zásadně lépe ošetřena všechna rizika plynoucí z neplnění závazku, popř. závazku z jiných relevantních právních vztahů.

Navrhované řešení předpokládá použití překlenovacího úvěru ve struktuře dluhopisů České exportní banky s pevnou sazbou - navrhuje se sazba 5 % - v rozsahu první akontační platby na dobu tří let v Kč se swapovou smlouvou do euro a následnou syndikátní půjčkou v euro se zajištěním plateb v měnách kontraktů a úvěrů do 31. 12. 2004.

Varianta je založena na splacení těchto závazků z prostředků privatizace, které stát v budoucnu bude inkasovat. Varianta současně umožňuje předčasné splacení těchto závazků státu bez jakýchkoli dalších nákladů. Tato varianta rovněž vychází z českého právního řádu a vychází z kritérií, která bankovní trh již akceptoval ve vztahu k českým suverénním institucím. Snižuje tak výrazně riziko nepředvídaných nákladů.

Domnívám se, že návrh, který zazní v komplexním pozměňovacím návrhu, představuje kvalitativně výrazně zlepšený způsob financování, a to jak z hlediska makroekonomického, protože nedochází k novému zadlužování státu, tak z hlediska kursového, protože kursové riziko je v podstatě vyloučeno. Prostředky nebude potřeba směňovat, a současně, jak už jsem uvedl, výrazně zlepšuje komfort a pozici českého státu jako smluvního partnera v rámci tohoto velmi složitého projektu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Táži se, zda nyní chce vystoupit pan ministr obrany. (Nechce.) To mě poněkud překvapuje, ale dobře.

Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání třem výborům…

Pan ministr zahraničí si přeje vystoupit.

 

Místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí ČR Jan Kavan: Vážené poslankyně, vážení poslanci, projednáváme úpravu navrhovaného znění zákona o úvěru k zajištění financování nákupu 24 nadzvukových letadel Jas 39 Gripen. Jeho schválením by Parlament ČR rozhodl o zásadní změně obranyschopnosti naší země, o kvalitativním zlepšení možností zapojení Armády ČR do systému obranného plánování Severoatlantické aliance jak v operacích podle čl. 5 Washingtonské smlouvy, tak v operacích mimo něj, a to na dlouhá desetiletí dopředu.

Rozhodnutí vlády ČR o zahájení kontraktačních jednání s konsorciem BAE/SAAB o nákupu těchto letadel vychází jak z obranných potřeb České republiky, tak ze závazků, jež jsme na sebe vzali vstupem do Severoatlantické aliance. Vláda však zahrnula i reálné ekonomické možnosti státu, o těchto zde pohovořil pan ministr Rusnok, o výhodném způsobu úhrady nákladů, které se jednáním podařilo z původně uvažovaných částek významně snížit.

O potřebě nákupu supersonických letadel pro Armádu ČR rozhodla již předchozí vláda v roce 1997. Teprve dnes však vláda ČR disponuje jasnou koncepcí reformy Armády ČR a navazujícím plánem rozvoje ozbrojených sil. Pro tuto reformu, jejíž součástí je i pořízení nadzvukových letadel, se vládě podařilo získat podporu napříč politickým spektrem a také se jí dostalo vysokého ohodnocení u našich spojenců v Severoatlantické alianci.

O snaze vlády skutečně důsledně a komplexně řešit problematiku vzdušných sil svědčí i kroky k zajištění strategické dopravní letecké kapacity. Jak je známo, premiér Zeman v minulém týdnu podepsal dohodu o dodávce dvou až tří velkokapacitních dopravních letounů AM-70 jako součást likvidace pohledávek České republiky v Ruské federaci. Tento krok, podobně jako nákup stíhacích letounů Jas 39 Gripen, zvýší kapacity a schopnosti Armády České republiky.

Existují samozřejmě i zahraničněpolitické implikace nákupu stíhacích letadel Gripen, které bezprostředně souvisí s dnes projednávanou otázkou financování tohoto nákupu. To, že se jimi vláda ČR podrobně zabývala v rámci vyhodnocování výsledků výběrového řízení, je dobře známou skutečností. Tyto implikace jsou stále platné.

Z pohledu České republiky nejde o preferenci Evropy na úkor transatlantické vazby.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP