(11.10 hodin)
(pokračuje Schling)

Dále byly z výdajů fondu hrazeny povodňové škody. Do schváleného rozpočtu na rok 2001 byly zapracovány výdaje spojené s těmito úhradami v celkové výši 73 046 tisíc, které byly účelově určeny organizacím správ a údržeb silnic a Ředitelství silnic a dálnic. Kromě toho bylo nutno provést úhradu výdajů povodňových škod z roku 2000. Jednalo se o výdaje na povodňové škody, které byly zapracovány do rozpočtu fondu v roce 2000 v celkové výši 601 529 tisíc a měly být také v roce 2000 rozpočtově kryty dotací z Ministerstva financí. Vzhledem k tomu, že tato dotace nebyla v roce 2000 do rozpočtu fondu převedena, rozhodl výbor fondu, aby byly z příjmů fondu hrazeny výdaje na povodňové škody ve výši skutečně vynaložených nákladů k 31. 12. 2000. Takto byla celkem k 31. 12. 2000 z fondu uhrazena částka 174 181 tisíc a na základě uzavřených smluvních vztahů, na které již byly vystaveny faktury, byly uhrazeny skutečné náklady.

Vzhledem k závažnosti situace bylo nutno zajistit finanční prostředky na dofinancování těchto povodňových škod v roce 2001, i když do rozpočtu fondu nebyl plánován žádný finanční transfer na tento účel ze státního rozpočtu. Vzhledem k tomu, že tyto výdaje již nebyly zahrnuty do rozpočtu roku 2001, rozhodl výbor fondu v rámci rozpočtových opatření o zapracování těchto výdajů do upraveného rozpočtu na rok 2001.

Celkem byly v roce 2001 uvolněny finanční prostředky na krytí povodňových škod v celkové výši 401 235 tisíc. Po odsouhlasení navržené úpravy a po projednání rozdělení částky 3,6 miliardy byly výdaje na povodňové škody financovány na základě konkrétních žádostí příjemců těchto dotací. Poslanecká sněmovna pak v říjnu loňského roku vyčlenila na dofinancování povodní roku 2000 částku ve výši 309 milionů Kč.

Celkově lze hodnotit činnost fondu asi takto:

V roce 2001 došlo k převodu vlastnických práv pro silnice II. a III. třídy na kraje a v souvislosti s tím se také převáděly stavby v různém stadiu - od zahájené přípravy až po stavby těsně před dokončením. Tím vzniklo mnoho problémů, které se naštěstí podařilo vyřešit, až na ty stavby, které nebyly dokončeny, přešly do vlastnictví krajů a v letošním roce již jsou financovány pouze z vlastních zdrojů jednotlivých krajů.

Fond se rovněž potýkal s problémy nepravidelného přísunu finančních prostředků - zdůrazňuji rozpočtovaných finančních prostředků - z Fondu národního majetku, čili docházelo i k opožděné úhradě faktur v celé řadě příjemců. Teprve na podzim minulého roku se tyto problémy podařilo překonat, a to jak úsilím výboru fondu, tak zlepšením přísunu prostředků z Fondu národního majetku.

Pokud jde o výhody fondového hospodaření, nejvýznamněji se uplatnila převoditelnost finančních prostředků.

Z uvedeného je patrné, že fond splnil v roce 2001 požadavky, které mu Poslanecká sněmovna při schvalování rozpočtu dala za úkol. Doporučuji proto sněmovně, aby předloženou výroční zprávu schválila.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Tento materiál projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1283/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec František Vnouček a informoval nás o výsledku jednání výboru.

 

Poslanec František Vnouček: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, hospodářský výbor projednal dne 10. dubna výroční zprávu Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2001. K uvedené zprávě přijal hospodářský výbor usnesení č. 418. Toto usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1283/1. Ve svém usnesení doporučuje hospodářský výbor Poslanecké sněmovně, aby výroční zprávu Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2001 schválila.

Celkové výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2001 dosáhly 30 635 921 tisíc. Zbylé prostředky tvoří základ pro převod do roku 2002. K poměrně vysokému převodu finančních prostředků doporučuje hospodářský výbor Státnímu fondu dopravní infrastruktury, aby při sestavování rozpočtu na rok 2003 věnoval větší pozornost připravenosti jednotlivých staveb.

Musím však upozornit, že ne vždy byla skutečná příčina nečerpání finančních prostředků způsobena špatnou přípravou. Zvláště u významných staveb, na kterých nám všem záleží, se projevilo zablokování staveb v důsledku různých odvolacích procesů a soudních sporů. Proto bych rád upozornil, že v příštím volebním období se bude muset Parlament, Poslanecká sněmovna, touto problematikou zabývat.

Rozpočet na rok 2001 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR dne 8. prosince usnesením č. 1357 ve výši 34 800 milionů Kč. Rozpočtová opatření, která byla prováděna v souladu usnesení Poslanecké sněmovny ČR, celkově nepřesáhla limit 15 % určených Poslaneckou sněmovnou a dosáhla 14,7 % schváleného rozpočtu. Dotace z Fondu národního majetku ČR do rozpočtu SFDI na rok 2001 byla plánována ve výši 16 700 milionů Kč, ale ve skutečnosti bylo převedeno pouze 16 miliard a zbývajících 700 milionů nebylo do dnešního dne splněno. Předpoklad daňových příjmů ve výši 18 100 milionů Kč se rovněž nenaplnil. Chybělo více než 715 milionů Kč a SFDI tak mohl převádět do roku 2002 pouze část finančních prostředků.

I přes uvedené problémy je však zřejmé, že SFDI splnil v roce 2001 požadavky, které mu Poslanecká sněmovna při schvalování rozpočtu uložila. Projevilo se to kromě jiného při operativním uvolňování finančních prostředků při zimní kalamitě v loňském roce.

Proto v souladu s usnesením hospodářského výboru budu navrhovat, aby Poslanecká sněmovna předloženou výroční zprávu SFDI schválila.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí. Pan poslanec Sehoř má slovo.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi několik slov inspirovaných z pohledu předsedy dozorčí rady tohoto fondu.

V první řadě bych chtěl říci, že zpráva, tak jak je předložena, je skutečně úplná, najdete tam všechny relevantní informace, které byste mohli potřebovat, a jsem přesvědčen, že je způsobilá k tomu, aby byla sněmovnou schválena.

Z hlediska dozorčí rady šlo o to, abychom hlídali hlavně dovolený objem rozpočtových opatření. Těch 15 % bylo splněno, proti tomu nemáme žádné námitky. Ve zprávě je uvedena kontrolní činnost kontrolním úsekem fondu. Myslím si, že to je také v pořádku. Jsou tam i opatření, která z těch kontrolních zpráv vznikla, s těmi jsme byli také seznámeni a spokojeni.

Jeden problém tady byl už popsán, je to vracení peněz. Na jedné straně je fond výhodný tím, že se dají převést prostředky na další rok, na druhé straně se signalizuje to, že jsme nedokázali ty peníze efektivně využít. My nejsme od toho, abychom šetřili prostředky, ale abychom je efektivně využívali.

Mohu také podotknout, že fond není zatím způsobilý, zatím nemá takovou organizaci, aby mohl kontrolovat stavby s tím vnitřním auditem, tak jak to dělá Nejvyšší kontrolní úřad. Za období roku 2001 jsme byli svědky zprávy NKÚ, který poukázal na to, že ne vždy se prostředky využívají efektivně, a jistě by se jich dalo spoustu ušetřit, hovořilo se tam o 10 až 15 %. To jsou velké sumy a myslím, že i SFDI si musí zařídit svoji kontrolní činnost tak, aby dosáhl detailně do jednotlivých staveb.

Domnívám se, že velké rezervy jsou v části Ředitelství silnic a dálnic. I když se tam dějí určité reorganizační kroky, pořád jede tato instituce postaru. Některé finanční toky tam jsou velice neprůhledné.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP