(16.20 hodin)
(pokračuje Tlustý)

Je zajímavé, že v celé této zprávě celkovou bilanci investičních pobídek, jinými slovy, kolik pracovních míst za kolik peněz státu, nenalezneme. Doporučoval bych vládě, aby zkoumala efektivnost vytváření pracovních míst, protože mi připadá velmi pravděpodobné, že je to velmi nákladný a - znovu opakuji - krátkodobý projekt.

Když se k tomu podíváme na vývoj nezaměstnanosti, která má být tím hlavním, co má investiční pobídky ospravedlnit, a přímo tady raději ukazuji samotný dokument, str. 33, to červené je její vývoj, zjistíme, že se nevyvíjí příliš příznivě, protože dochází nebo došlo od roku 1998 k jejímu dramatickému růstu.

Sedmý citát: "Hlavními faktory ovlivňujícími vývoj veřejných financí proto bylo… vědomé a cílené urychlení restrukturalizace a privatizace." Už tu někteří předřečníci o tom mluvili. Bylo by zajímavé podívat se na množství zprivatizovaných podniků ve Fondu národního majetku a porovnat tento počet s výchozí situací. Domnívám se, že bychom došli ke strašnému číslu. Možná i dobré příklady jsou "postupy" v případě ČEZ, Telecomu.

Za zmínku stojí i banky, o kterých jsem mnohokrát řekl, a znovu opakuji: nebyly prodány, byly darovány, byly darovány v naprosto netransparentních postupech, které jen zdálky připomínaly veřejná výběrová řízení, a co je strašné a co bude možné spočítat až za rok nebo za dva - byly darovány s příplatkem. Jinými slovy, všechny tyto banky byly dány investorům, s tím, že český stát do rukou těchto zahraničních investorů ještě připlatil. Z těchto privatizací jsme tedy nezískali nic, jen jsme draze zaplatili.

Na argument, že to byly staré dluhy, řeknu jedno: Nebyly. Splácení úvěrů v této zemi totiž přestalo ve chvíli, kdy vláda tyto záruky poskytla a kdy ukázala, viz takzvaný první prodaný balík, že je bude odprodávat za tehdy dosaženou cenu 6 %. Říkal jsem mnohokrát a znovu opakuji: Ukažte mi dlužníka, který bude splácet svůj úvěr ve chvíli, kdy ví, že je státem zaručený a že bude na prodej za 6 %. Jsme přece v civilizované zemi s chytrými lidmi a podnikateli. A odpověď je jasná: splácet za takovýchto podmínek nebude nikdo.

Možná by bylo dobré podívat se i na jednu perlu tzv. restrukturalizace, tzv. ocelářství. Opět graf přímo uvedený v podkladovém materiálu ukazuje zajímavou věc: vývoj počtu pracovníků v tomto resortu začal ještě rychleji než v období před tím klesat právě po nástupu sociální demokracie. Podívejte se pozorně na str. 50, namalujte si tam rok 1998 a zjistíte zajímavé: rychlost poklesu počtu pracovníků v tomto sektoru nápadně vzrůstá právě po roce 1998.

Osmý citát: "V souladu s praxí uplatňovanou v Evropské unii byl zpracován dokument Politika podpory malého a středního podnikání, obsahující opatření zaměřená na zlepšení podnikatelského prostředí." Cituji ze str. 70. Toto hodnocení úplně nejlépe doplníme, když se podíváme na tři tabulky ze str. 104 a 105 druhého svazku, kde nalezneme tři tabulky s pozoruhodnými údaji.

Regionální program na podporu malého a středního podnikání Regiozáruka 2 - na str. 104 - z roku 2000 na rok 2001 poklesla z 35 na 27 milionů, na straně následující regionální program na podporu malého a středního podnikání Region 2 poklesl v týchž letech z 93 na 51 milionů. Třetí tabulka je k regionální podpoře malého a středního podnikání v letech 1998 až 2001. Nebudu unavovat čtyřmi čísly, řeknu jen ta dvě - 431,5 milionu v roce 1998, 343 milionů v roce 2001. Snad nejsou lepší důkazy toho, jaká byla realita a v jakém je rozporu s uváděnými slovy.

Devátý citát: "Dále zajistit institucionální a věcné předpoklady pro využití programů předvstupní pomoci Evropské unie - SAPARD, Phare atd." Přímo na téže straně, ale na jejím konci, naleznete jiné citáty: "Agentura SAPARD byla ustavena k 1. 8. 2000, vyhlášení programu SAPARD v České republice" - a teď dobrý pozor - "se předpokládá k dubnu 2002." Tato instituce a její fungování v České republice tedy bez jakékoli aktivity byla připravována téměř dva roky.

Pojďme k citátu desátému, týkajícímu se Evropské unie. Nalezl jsem větu: "Za vlády ČSSD se tak začala zužovat mezera mezi Evropskou unií a Českou republikou." Táži se, která mezera.

Citát jedenáctý: "Vláda zpracovala a rozvinula komunikační strategii s cílem informovat českou veřejnost o Evropské unii." To bych také nechal bez komentáře, myslím, že ani to se moc nepodařilo.

Citát dvanáctý: "Prioritou vlády byla též péče o vzdělávání. Zvýšené rozpočtové zdroje byly určeny především pro rozvoj vysokého školství, vědy a pro řešení mzdové situace pedagogických pracovníků." Snad nemusím připomínat projednávání první a druhé verze státního rozpočtu pro letošní rok, abych připomněl, že to nebyla zásluha vlády, ale této Poslanecké sněmovny, která si tyto korekce vynutila.

Třináctý citát - poněkud obsáhlý, ale myslím, že stojí za to. Nalezl jsem tyto názvy dokumentů zpracovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy: Koncepce MŠMT do roku 2002, Národní program rozvoje vzdělávání, Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání, Rámcové vzdělávací programy, Koncepce rámcových vzdělávacích programů kmenových oborů, Koncepce státní politiky v tělovýchově a sportu, Národní program rozvoje sportu pro všechny, Koncepce státní politiky ve vztahu k mladé generaci, Zásady pro činnost resortních sportovních center Ministerstva obrany a vnitra. - To bych si dovolil vyhlásit jako rekord. O Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy si odvážím prohlásit, že tam, kde se nic nedělá, není zaručeno, že se při tom lidé nenadřou.

Jako důkaz skutečnosti o tom, co se odehrávalo ve školství, bych si vám dovolil ukázat graf, který hovoří o podílu výdajů na školství jako podíl státního rozpočtu. Zatímco v letech 1994 až 1996 to bylo téměř 17 %, po roce 1998 se tyto výdaje pohybují v intervalu od 14 do 14,5 %. Snad je to pro posouzení reality to nejlepší.

Veřejná správa. Citát čtrnáctý: "Nejdůležitějším cílem vlády zde bylo prosazení reformy veřejné správy." Ano, tak to se vládě za podpory koalice a zčásti i komunistů podařilo. Místo 72 okresních úřadů budeme mít 194 úřadů pověřených třetího stupně. Není před námi daleká budoucnost, která rozsoudí spor, který nechci jitřit a který tady ve sněmovně proběhl - k čemu toto bude dobré. Nicméně to, že se na této reformě podílely dva orgány, jejichž existenci jsem v této zprávě také zaznamenal - myslím, že málokdo z české veřejnosti ví, že takové orgány máme v naší exekutivě. Dovolím si ocitovat jejich názvy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP