(13.20 hodin)
(pokračuje P. Němec)

Dámy a pánové, jsem přesvědčen, že v tento poslední den zasedání Poslanecké sněmovny nerezignujeme na naši zákonodárnou funkci a potvrdíme návrh zákona ve znění schváleném zákonem.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Vzhledem k tomu, že pan senátor Rückl není přítomen, tak mu slovo neudělím. Udělím slovo místopředsedovi vlády panu Grégrovi.

 

Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, to, co zde je navrhováno, vnáší naprostou anarchii do provozování živností. Nechci zde znovu uvádět důvody, které vedly vládu k vydání nařízení, kterými se stanoví seznam oboru živností volných, obsahové náplně jednotlivých živností a přehled živností, u nichž je podnikatel povinen zajistit výkon činnosti pouze osobami splňujícími odbornou způsobilost. Čili my vlastně tady připouštíme, že kdokoliv bez kvalifikace si může zřídit jakoukoliv živnost. V posledně jmenovaném případě se jednalo o vybrané živnosti, např. masérské a kosmetické služby, provozování solárií, pedikúra, manikúra, u nichž může dojít neodborným výkonem činnosti k vážnému ohrožení zájmu spotřebitele, a dokonce i k ohrožení zdraví. Podotýkám, že vláda vydala toto nařízení na základě zákonného zmocnění a v jeho mezích.

Ovšem co je další, horší. Zrušením seznamu živností volných a zejména obsahových náplní živností se umožní obcházení podmínek, které by jinak bylo nutné splnit pro získání řemeslné, vázané nebo koncesované živnosti, provozování těchto živností nekvalifikovanými osobami a poškozování oprávněných zájmů spotřebitele. K obcházení kvalifikace podnikatelů tak může docházet i u živností, jako jsou opravy elektrických strojů a přístrojů, montáž plynových zařízení nebo hubení škodlivých živočichů toxickými látkami.

Upozorňuji, že se zrušují obsahové náplně pro všechny živnosti, tedy i pro živnosti koncesované, vázané a řemeslné. Náplně řemeslných živností byly již od roku 1998 v podstatě jediným relevantním vodítkem pro stanovení rozsahu živnostenského oprávnění u těchto živností. Zrušením náplní všech živností se dává velký prostor pro správní uvážení pracovníků živnostenských úřadů. To nejen znemožňuje jednotný přístup k posuzování jednotlivých živností na celém území republiky, ale vytváří se prostor pro chybné posouzení činností spadajících do živností, případně i pro možné korupční jednání. Tedy jestliže živnostenský úřad v Praze neudělí koncesi, může si někdo o ni požádat třeba v Ostravě.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane ministře, omlouvám se. Třebaže nesouhlasím s obsahem vašeho vystoupení, je mou povinností zjednat vám pořádek, abyste ho mohl sdělit.

 

Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, neupírám vám vaše právo na demagogii.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane ministře, pořád ještě myslím, že tady je velký hluk.

Prosím kolegy ze zatím ještě koalice, aby zaujali svá místa v lavicích nebo opustili jednací sál. Prosím pana poslanče Janečka, pana poslance Němce, pana poslance Kladívka - ten ještě do koalice nepatří.

Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Ano, děkuji.

Přijetím tohoto návrhu by po několika týdnech od účinnosti předešlé novely sněmovna změnila právní úpravu v naprosto stejné věci a přiklonila se k řešení horšímu, než je platná právní úprava. S projednávaným návrhem proto zásadně nesouhlasím a věřím, že všichni rozumně uvažující odmítnou tuto novelu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Hlásí se pan kolega Němec.

 

Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, já už jako tradičně musím u tohoto zákona reagovat na pana ministra Grégra, resp. na jeho zástupce, protože pan ministr si niky nenechal ujít příležitost na tento zákon reagovat a buď osobně, nebo prostřednictvím jiného člena vlády vždy vlastně snesl argumenty proti právní úpravě, která je navrhována, takže mně nezbývá nic jiného, než opakovat argumenty pro.

Pan ministr hovořil o tom, že zrušení vládního nařízení, kterým se stanoví seznam živností volných, a v návaznosti ještě na obsahové náplně jednotlivých živností, že bude činit problémy v tom smyslu, že budou jednotlivé živnosti koncesované či vázané obcházeny tím, že si někdo pořídí živnostenský list na živnost volnou. Musím říci, že pokud toto pan ministr tvrdí, pak se přiznává k tomu, že celý systém živnostenského podnikání je řešen naprosto nekvalitně, že selhává kontrolní činnost a že v této věci není pořádek. Přece není možné, jestliže je určitá činnost v podnikání vymezena jako živnost koncesovaná nebo jako živnost vázaná, aby si někdo tutéž činnost, obsahově identickou činnost, vymezil jako živnost volnou. To přece není možné. Tradiční princip živnostenského zákona byl takový, že podnikatel přišel na živnostenský úřad, ohlásil nějakou činnost nebo uvedl nějakou činnost, kterou hodlá provozovat, a živnostenský úřad posoudil, zda ta činnost splňuje obecné podmínky pro provozování činnosti, a jednak zda se nejedná o koncesovanou nebo vázanou živnost, a poté živnostenský list vydal.

Dále se musím vyjádřit k tomu, že je třeba a je na místě zrušit vládní nařízení, kterým se stanoví další podmínky pro výkon jednotlivých živností, protože toto vládní nařízení jednoznačně, byť je vydáno na základě zmocnění ze zákona, přesahuje čl. 26 Listiny základních práv a svobod. Jsem přesvědčen, že zákonodárné těleso nesmí v žádném okamžiku rezignovat na svoji ústavní funkci a umožnit vládě, aby formou vládního nařízení stanovovala další omezení pro podnikání. Pokud vláda s takovýmto omezením chce přijít, je to samozřejmě legitimní, ale musí se tak stát na základě zákona, na základě vládního návrhu zákona, který bude schválen Poslaneckou sněmovnou a Senátem. Proto skutečně apeluji na toto zákonodárné těleso, aby nerezignovalo na svoji zákonodárnou funkci a umožnilo zrušení vládních nařízení, která přesahují ústavní rámec.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Nikdo další se nehlásí, rozpravu končím.

Prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami. Přikročíme k hlasování. Nejprve tedy podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, a to o verzi vrácené Senátem.

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 29 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Z přítomných 182 pro návrh 93, proti 87. Konstatuji, že s návrhem zákona ve znění schváleném Senátem byl vysloven souhlas.

 

Ještě počkám, omlouvám se kolegům, kteří kontrolují záznam hlasování. Paní kolegyně Volfová.

 

Poslankyně Jana Volfová: Pane předsedající, chtěla bych zpochybnit hlasování, hlasovala jsem proti, a na sjetině mám pro.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: To je námitka, o které rozhodneme hlasováním s pořadovým číslem 30.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP