S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání
(sněmovní tisk č. 717)


Vláda na své schůzi dne 16. října 2000 projednala a posoudila návrh zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání (sněmovní tisk č. 717) a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s, neboť připravuje a v nejbližší době Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky předloží vlastní návrh novely zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zaměřený na zapracování předpisů Evropských společenství do tohoto zákona.

Vláda zároveň upozorňuje, že předložený návrh má tyto nedostatky:

a) některá ustanovení postrádají jednoznačnosti a srozumitelnosti, jde např. o ustanovení § 12 odst. 12, § 20, § 56 odst. 1 až 3, § 59 odst. 2, § 60 odst. 2, která dávají Radě pro rozhlasové a televizní vysílání příliš široký prostor pro volné uvážení bez stanovení přiměřených kritérií rozhodování, a to především při rozhodování o udělování licencí a registrací, při výkonu dohledu nad dodržováním zákona a při ukládání sankcí;

b) některá ustanovení nejsou v souladu s jinými zákony, např. ustanovení § 12 odst. 9 není v souladu s ustanovením § 68 odst. 3 obchodního zákoníku a ustanovení § 5 odst. 8, § 5 odst. 9, § 12 odst. 11, § 20 odst. 2, § 62 nejsou v souladu se zákonem č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně dalších zákonů;

c) návrh zákona v souvislosti s vyhrazením přenosových cest nepamatuje na provozovatele rozhlasového a televizního vysílání ze zákona;

d) obsahuje ustanovení, která nejsou plně slučitelná s právem Evropských společenství, jde o:
    - § 32 odst. 1 písm. h) týkající se ochrany dětí a mladistvých,

    - ustanovení § 44 až 49, popř. § 2 odst. 1 písm. l) až o), týkající se reklamy, teleshoppingu a sponzorování pořadů, nebo ustanovení § 33, týkající se práva na vysílání některých veřejných událostí;


e) ustanovení obsahující úpravu regulace reklamy (§ 2 odst. 1 písm. l) až o) a § 44 až 49 a § 56) nepatří ze systematického hlediska do zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ale do zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů. Kromě toho se ustanovení § 20 odst. 2 překrývá s ustanovením § 60 odst. 2 písm. a) zákona č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně dalších zákonů; formulace ustanovení § 3 odst. 5 se ve vymezení pojmu "osoba se sídlem nebo trvalým pobytem na území České republiky" bezdůvodně odchyluje vymezení tohoto pojmu použitém v obchodním zákoníku a v zákoně č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných čísel a o změně některých dalších zákonů;

f) důvodová zpráva návrhu zákona neobsahuje předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované úpravy a nároky na státní rozpočet podle ustanovení § 86 odst. 3 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Kromě toho obsahuje návrh zákona řadu dílčích legislativně technických nedostatků, např. nerespektuje terminologii obchodního zákoníku (§ 3 odst. 2 a 4, § 14 odst. 1 písm. a), b) a d), § 54 odst. 1), v § 12 odst. 3 je namísto pojmu "vysílačů" použit pojem "pozemních vysílacích rádiových stanic", pro tytéž věci používá nejednotné terminologie (např. v ustanovení § 2 jsou použity termíny "satelit" a "družice" současně), v názvu hlavy II je uveden pojem "jiné technické prostředky", aniž by z návrhu zákona bylo zřejmé, co se pod tímto pojmem míní.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP