S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách,
jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů
(sněmovní tisk č. 980)
jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů
(sněmovní tisk č. 980)
Vláda na své schůzi dne 18. července 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, (sněmovní tisk č. 980) s tím, že upozorňuje na následující nedostatky předloženého návrhu
a) návrh zákona je v rozporu s mezinárodními úmluvami, jimiž je Česká republika vázána, a s ústavním pořádkem, neboť
- podle ustanovení čl. 7 Úmluvy o právech dítěte, vyhlášené pod č. 104/1991 Sb., má každé dítě mj. od narození právo na státní příslušnost a, pokud je to možné, právo znát své rodiče a právo na jejich péči,
- podle ustanovení čl. 8 Úmluvy o právech dítěte je nutno respektovat právo dítěte na zachování jeho totožnosti, včetně státní příslušnosti, jména a rodinných svazků,
- podle ustanovení čl. 13 a následujících a ustanovení čl. 46 a následujících Úmluvy o minimální normě sociálního zabezpečení, vyhlášené pod č. 461/1991 Sb., je nutno poskytnout zaměstnankyni po minimální stanovenou dobu nemocenské a peněžitou pomoc v mateřství, a to i v těch případech, kdy se o dítě přestane starat, a
- podle ustanovení čl. 32 Listiny základních práv a svobod mají děti právo na rodičovskou výchovu a péči,
b) návrh zákona zcela opomíjí skutečnost, že problematika týkající se tzv. anonymních porodů by si vyžádala nejen úpravu v zákoně o matrikách, ale především v zákonech o rodině, o veřejném zdravotním pojištění a promítnout by se musela například i do zákoníku práce a do právních předpisů upravujících poskytování dávek důchodového a nemocenského pojištění, státní sociální podpory a do rozpočtových pravidel,
c) návrh zákona zcela opomíjí práva otce dítěte a nenaplňuje ani záměr uvedený v důvodové zprávě, tj., že zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoliv činnosti týkající se dětí, neboť v důsledku anonymního porodu by nebylo možno posuzovat rodinnou anamnézu, což by mohlo negativně ovlivnit život dítěte,
d) finanční a hospodářské dopady navržené právní úpravy nejsou v důvodové zprávě vyčísleny v odpovídající výši, neboť nejsou vzaty v úvahu náklady na následnou péči o matku a dítě, které převyšují náklady na samotný nekomplikovaný porod, z nichž kvantifikace finančních dopadů návrhu zákona vychází; kromě toho návrh zákona počítá s úhradou nákladů na anonymní porod, ze státního rozpočtu i za všechny občanky s trvalým pobytem na území České republiky, tj. za dosavadní pojištěnce ze zákona, ačkoliv v těchto případech jsou uvedené náklady hrazeny pouze na základě mezivládních dohod; lze důvodně předpokládat, že by navržená právní úprava vedla k výraznému nárůstu anonymních porodů hlavně cizinek.