Neautorizováno !


 

(13.20 hodin)
(pokračuje Recman)

Finanční arbitr byl zvolen tajnou volbou na 8. schůzi Poslanecké sněmovny 10. prosince 2002 a výkonu funkce se ujal 1. 1. 2003, tzn. dnem nabytí účinnosti zákona č. 229/2002 Sb. Rovněž zástupce finančního arbitra byl zvolen tajnou volbou, a to na 10. schůzi Poslanecké sněmovny 4. března 2003.

Chci připomenout, že Poslanecká sněmovna má určitá práva a povinnosti vůči finančnímu arbitrovi. § 5 odst. 2 příslušného zákona stanoví, že za výkon své funkce odpovídá arbitr Poslanecké sněmovně. Považuji za potřebné připomenout ještě jednu věc, která souvisí právě s předloženou zprávou o činnosti finančního arbitra za rok 2004, a to je § 5 odst. 3. zákona, v němž je uložena povinnost arbitra předložit Poslanecké sněmovně jednou ročně, a to vždy do 31. 3, za uplynulý kalendářní rok zprávu o své činnosti, která rovněž obsahuje informace o nákladech vynaložených na zajištění výkonů činnosti stanovených v § 1 odst. 2 zákona. Tato povinnost předložit příslušnou zprávu Poslanecké sněmovně byla finančnímu arbitru uložena zákonem č. 558/2004 Sb. - tímto zákonem se novelizoval zákon o finančním arbitrovi a tento zákon nabyl účinnosti 1. 1. 2005. Poslanecká sněmovna projednává poprvé zprávu o činnosti finančního arbitra za rok 2004. Je to důsledek novely zákona, která nabyla účinnosti 1. ledna letošního roku.

Jako zpravodaj považuji za potřebné uvést, že finanční arbitr v minulosti předložil zprávu o své činnosti orgánu Poslanecké sněmovny, a to stálé komisi Poslanecké sněmovny pro bankovnictví. Tyto zprávy byly dvě. Zpráva o činnosti finančního arbitra za období od 1. 1. do 31. 10. 2003, kterou projednala 7. schůze stálé komise pro bankovnictví 12. 11. 2003 a přijala usnesení per rollam č. 13/2003, ve kterém vzala zprávu o činnosti arbitra za uvedené období na vědomí a za druhé požádala Ministerstvo financí a Českou národní banku o zpracování stanoviska k návrhu legislativních změn, které byly obsaženy v bodech 7.1 až 7.3 předložené informace. Toto stanovisko bylo Ministerstvem financí a guvernérem ČNB předloženo stálé komisi pro bankovnictví do 12. prosince 2003. Druhou zprávou, kterou předložil finanční arbitr, byla zpráva, která hodnotila jeho činnost za období od 1. listopadu 2003 do 31. března 2004. Tuto zprávu projednala 9. schůze stálé komise pro bankovnictví 1. dubna 2004 a přijala usnesení č. 17, ve kterém vzala zprávu na vědomí.

Rozpočtový výbor a následně Poslanecká sněmovna se tematice finančního arbitra věnovaly ještě jednou, a to v souvislosti se stanovením platu finančního arbitra a jeho zástupce. Poslanecká sněmovna na své 41. schůzi dne 17. února 2005 přijala usnesení č. 1521, kterým stanovila finančnímu arbitrovi a jeho zástupci plat a naturální plnění včetně náhrady cestovních výdajů souvisejících s výkonem jejich funkce.

Vážené kolegyně a kolegové, nyní bych přistoupil k vlastní zprávě o činnosti finančního arbitra za rok 2004, což je sněmovní tisk 926. Tuto materii projednal rozpočtový výbor na 43. schůzi 20. dubna a přijal usnesení č. 554, které jste obdrželi jako sněmovní tisk 926/1.

Z pozice zpravodaje považuji za potřebné podtrhnout dvě věci.

Za prvé je to především doporučení Poslanecké sněmovně k přijetí následujícího usnesení, že Poslanecká sněmovna bere na vědomí zprávu o činnosti finančního arbitra za rok 2004, sněmovní tisk 926. O návrhu usnesení budeme hlasovat a návrh předložím v rozpravě.

Druhou věcí, kterou chci zmínit, je to, že rozpočtový výbor v rámci svých kompetencí požádal ministra financí, guvernéra České národní banky a finančního arbitra o předložení návrhu novely zákona č. 124/2002 Sb., o platebním styku, respektive požádal je o stanovisko k problematice vyloučení působnosti arbitra ve sporech při převodu peněžních prostředků ve prospěch finančních úřadů nebo celních orgánů podle zákona o správě daní a poplatků nebo platbu pojistného na sociální zabezpečení či platbu pojistného na všeobecné zdravotní pojištění. Musím zde konstatovat, že reakcí vlády a zmíněných institucí na usnesení rozpočtového výboru je vládní návrh novely zákona č. 124/2002 Sb., o platebním styku, který jste jako sněmovní tisk 967 obdrželi koncem dubna a bude projednán v Poslanecké sněmovně.

Dovolte, abych v závěru své zpravodajské zprávy vyslovil tyto dva názory.

Za prvé. Zpráva o činnosti finančního arbitra za rok 2004, ale rovněž plat finančního arbitra a jeho zástupce stanovený Poslaneckou sněmovnou v usnesení č. 1521/2005 nezakládá žádné nároky na státní rozpočet, veškeré náklady nese Česká národní banka, jak je to stanoveno v § 1 odst. zákona č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP