Neautorizováno !


 

(18.40 hodin)

Předseda vlády ČR Jiří Paroubek: Dámy a pánové, od Evropské rady, která se uskuteční ve dnech 16. až 17. června, se očekává, že provede reflexi současného stavu ratifikačního procesu Smlouvy o Ústavě pro Evropu a nastíní možné způsoby řešení současné situace. Dovolte mi, abych tuto situaci shrnul.

Dosavadní průběh ratifikace evropské ústavní smlouvy. Zatím tuto smlouvu ratifikovalo 10 členských států Evropské unie, a to Rakousko, Německo, Řecko, Maďarsko, Itálie, Lotyšsko, Litva, Slovensko, Slovinsko a Španělsko. V těchto státech žije více než 200 milionů obyvatel z celkového počtu 455 milionů obyvatel zemí Evropské unie. Evropská ústavní smlouva nebyla schválena v referendech ve Francii 29. května a v Nizozemsku 1. června. Referenda se dále mají konat v těchto členských státech unie: v Lucembursku 10. července, v Dánsku 27. 9., dále ve druhé polovině roku je to Irsko, Portugalsko, Polsko. V dalších státech ratifikace proběhne přes parlamenty s výjimkou České republiky a s výjimkou Velké Británie. Velká Británie se zatím vyjádřila k ratifikaci evropské ústavní smlouvy tak, že referendum pozastavila. Česká republika je v tuto chvíli jediný stát unie, kde zatím nebylo rozhodnuto, jak bude evropská ústavní smlouva ratifikována.

Nyní, dámy a pánové, k usnesení vlády ze dne 1. června k problematice evropské ústavní smlouvy. Na základě ústní informace členů vlády, předsedy vlády a ministra zahraničních věcí vláda:

a) vzala na vědomí ústní informace předsedy vlády a ministra zahraničních věcí o aktuální evropské problematice,

b) po diskusi se vyjádřila k ratifikačnímu procesu Smlouvy o Ústavě pro Evropu po uskutečněném referendu ve Francouzské republice a přijala následující prohlášení: "Vláda potvrzuje svou dlouhodobou prioritu pokračovat v ratifikačním procesu Smlouvy o Ústavě pro Evropu."

Vzhledem k výsledku referenda ve Francouzské republice je vláda připravena přispět ke zdárnému dokončení tohoto procesu například tím, že navrhne Evropské radě prodloužení lhůty pro dokončení tohoto procesu po roce 2006. O případné úpravě informační kampaně vláda rozhodne po zasedání Evropské rady ve dnech 16. a 17. června 2005.

Evropská rada 16. a 17. června má mimořádný význam pro další vývoj integrace v Evropě. Bude jednat o tom, jak dále postupovat po referendech ve Francii a v Nizozemsku, zda připustit, že ratifikace evropské ústavní smlouvy již není možná, anebo vyzvat členské státy, aby v ratifikaci pokračovaly, aby bylo zřejmé, jaký je celkový postoj členských států unie k evropské ústavní smlouvě. Některé státy mohou navrhovat odložení ratifikace s odůvodněním, že přijatelné řešení bude možné najít později.

Pokud jde o pozici České republiky, bude vycházet z této základní úvahy, že je v základním zájmu České republiky, aby integrační proces v rámci Evropské unie pokračoval. Zastavení ratifikace evropské ústavní smlouvy by znamenalo vážné oslabení integračního procesu, zvláště politické integrace, a otevřelo by prostor pro posilování renacionalizačních tendencí, což není v zájmu malých států, a zvláště ne České republiky. S přihlédnutím k tomu bude česká delegace prosazovat, aby se Evropská rada vyslovila pro pokračování ratifikačního procesu. Vzhledem k současným dvěma "ne" a možným i několika dalším odmítnutím současného textu bude rozumné prosadit odložení ratifikace maximálně o dva roky a získat tak čas nalézt přijatelné politické řešení, jak získat pro návrh ústavní smlouvy souhlas všech 25 členských států.

Mám-li zdůvodnit tento postup, pak asi takto.

1. Princip rovnosti vyžaduje, aby se všechny členské státy unie vyslovily k evropské ústavní smlouvě. O postoji České republiky k evropské ústavní smlouvě se nemůže rozhodovat ve Francii, v Nizozemsku nebo ve Velké Británii.

2. Nelze přehlížet názor států, které evropskou ústavní smlouvu již ratifikovaly nebo již vyslovily rozhodnutí ústavní smlouvu ratifikovat.

3. Důležité je, že pro pokračování ratifikačního procesu se vyslovuje také vláda Francie, kde došlo k odmítnutí euroústavy v referendu.

4. Je nutné respektovat platné zásady mezinárodní práva dané Vídeňskou úmluvou o smluvním právu, zvláště článek 18. Ten říká: "Závazek nemařit předmět a účel smlouvy před jejím vstupem v platnost. Stát je povinen zdržet se jednání, které by mohlo zmařit předmět a účel smlouvy, jestliže

a) podepsal smlouvu nebo vyměnil listiny tvořící smlouvu s výhradou ratifikace, přijetí nebo schválení, dokud jasně neprojevil úmysl, že se nehodlá stát její smluvní stranou, nebo

b) v období, které předchází vstupu smlouvy v platnost, vyjádřil svůj souhlas s tím, že bude vázán smlouvou, a to za podmínky, že vstup smlouvy v platnost není nepřiměřeně oddalován."

5. Není v zájmu Evropské unie ani členských států přijímat ukvapená rozhodnutí, takovýmto rozhodnutím by bylo rozhodnutí o zastavení či pozastavení ratifikace euroústavy, a (je třeba?) ponechat si čas na potřebnou reflexi. Takový postup ostatně předpokládá prohlášení, které na Mezivládní konferenci v Římě podepsali premiéři členských států včetně České republiky, které zní: "30. Prohlášení o ratifikaci Smlouvy o Ústavě pro Evropu. Konference konstatuje, že pokud po dvou letech od podpisu Smlouvy o Ústavě pro Evropu tuto smlouvu ratifikovaly čtyři pětiny členských států a jeden nebo více členských států se při její ratifikaci setkal s obtížemi, bude se touto otázkou zabývat Evropská rada."

6. Evropská rada může poskytnout čas na potřebnou reflexi prodloužením ratifikačního procesu například o dva roky, a to jak pro státy, které ústavu odmítly či její ratifikaci pozastavily, tak pro státy, které ji ratifikovaly. V podstatě by se jednalo o zpřesnění ustanovení čl. IV 447 euroústavy, které umožňuje prodloužení ratifikačního procesu naneurčito. Článek IV 447-2 euroústavy zní: "Tato smlouva vstupuje v platnost dnem 1. listopadu 2006 za předpokladu, že budou uloženy všechny ratifikační listiny, nebo nestane-li se tak, prvním dnem druhého měsíce následujícího po uložení ratifikační listiny tím signatářským státem, který tak učiní jako poslední."

7. Je nutné vycházet z toho, že je v zájmu České republiky, aby Evropská rada o pokračování ratifikačního procesu rozhodla v červnu tohoto roku za lucemburského předsednictví, které pokračování ratifikace jednoznačně podporuje, aby rozhodnutí nebylo odsunuto na období, kdy předsednickou roli bude vykonávat Velká Británie, která ratifikaci euroústavy pozastavila a mohla by v tomto směru v příštím pololetí ovlivňovat jednání Evropské rady.

Dámy a pánové, pokusil jsem se v krátkosti shrnout pozici české vlády, se kterou jdu při projednávání problematiky ratifikace ústavní smlouvy pro Evropu. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji předsedovi vlády. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám zatím jednu písemnou přihlášku, a to pana poslance Davida Šeicha. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP