(14.30 hodin)

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji. Pane předsedo, dámy a pánové, já jsem rád, že první zákonnou předlohou, kterou se tato Sněmovna zabývá, je tato novela zákona č. 215, a ještě raději jsem, že první předloha zákona, kterou tato Sněmovna projednává, má tak širokou podporu, jak bylo myslím zřejmé z podporovatelů, kteří se připodepsali pod tento návrh, což nám sdělil pan předseda Poslanecké sněmovny. (V sále je velký hluk.)

Novela je velmi jednoduchá. Na základě, troufnu si říci, politického konsensu i odborných stanovisek příslušných institucí, podnikatelských svazů a podobně.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane ministře, promiňte, já bych vás na chviličku přerušil. Požádal bych vážené kolegyně a vážené kolegy, aby se ztišili. Pokud si potřebují něco sdělit, aby si to šli sdělit mimo jednací sál.

Pane ministře, pokračujte.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, pane předsedo, za laskavý přístup, ale já bych to zvládl i s tímto zvýšeným hlukem ve Sněmovně.

Jedná se o jednoduchou novelu tzv. zákona o registračních pokladnách. Smysl této novely je jediný: odsunout platnost některých částí zákona, konkrétně té části, která stanovuje termín, odkdy musí být příslušné osoby, ať už fyzické nebo právnické, vybaveny touto pokladnou, o jeden rok, tedy od 1. ledna 2007 na 1. leden 2008.

Jak už jsem řekl, tento zákon vykazuje vysokou míru politické i odborné shody. Pro příklad bych citoval ze stanoviska Ministerstva financí z 9. srpna 2006. Cituji: "Pro větší komfort povinných subjektů vymezených v ustanovení v § 1 zákona o registračních pokladnách bude vhodnější prodloužit dosavadní legisvakanci o jeden rok, to je souhlasit s návrhem na novelu ustanovení § 3 odst. 1."

V zájmu toho, aby se termín stihl, navrhují předkladatelé, kteří se podepsali pod tento návrh, aby zákon byl projednán ve zkráceném čtení, to znamená podle § 90 jednacího řádu.

Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Rafaj. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Rafaj: Vážené dámy a pánové, vážení kolegové, tato novela je opravdu velmi jednoduchá. Kolega tady už vlastně k tomu všechno důležité sdělil. Já musím říci, že opravdu politická podpora této novele je velmi široká, takže si to dovolím doporučit přijmout a také v § 90, to znamená v prvém čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Pane poslanče, žádám vás, abyste si sedl ke stolku zpravodajů a společně se mnou sledoval obecnou rozpravu, kterou právě otevírám.

Chci poznamenat, že podle § 90 odst. 3 návrh podle odst. 2 nelze projednat, pokud proti němu před ukončením obecné rozpravy vznesou námitky nejméně dva poslanecké kluby nebo 50 poslanců. V tomto případě pokračuje projednávání podle § 90 odst. 7, návrh lze vrátit navrhovateli k dopracování, zamítnout či přikázat k projednání výborům.

Hlásí se někdo do obecné rozpravy? Ano, pan poslanec Opálka.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, vzhledem k tomu, že k tomuto materiálu, k celému novému zákonu, bylo ve společnosti široce diskutováno, zejména v předvolebním období, dovolte mi, abych připomněl v několika odstavcích problém, který se pokouší tento zákon řešit.

Myslím si, že každý zákon, který projde Sněmovnou, se v budoucnu vždy novelizuje, zdokonaluje, ale přesto je třeba zdůraznit, že hlavním důvodem, který vedl ty, kteří hlasovali pro zákon, bylo, aby vláda nehledala jenom úspory na straně výdajové, ale také aby se starala o příjmy na straně příjmů státního rozpočtu. Proto mi dovolte, abych řekl několik svých zásadních poznatků. Dovolím si vás zdržet proto, že jsou zde mezi námi i noví kolegové, ale zejména proto, že v rámci předvolebního boje byl tento zákon často i zneužíván. Právo, či levé vidění politického spektra způsobilo, že dnes se veškerá témata zákona o registračních pokladnách soustředila na hesla "registrační pokladny ne", což představuje tábor především odpůrců, a na situaci, kdy řada politiků proklamovala výhodnost těchto pokladen.

Jako první bych chtěl zmínit otázku nelegálního zboží. Pod tímto pojmem vnímám nejen zboží, které se k nám pašuje, jako alkohol, cigarety a podobně, ale také zboží, které není schváleno pro dovoz do České republiky, zboží hygienicky či funkčně závadné, padělky různých světových značek a v neposlední řadě také zboží, které pochází z trestné činnosti, ať už v naší zemi nebo v zahraničí. (V sále je stále velký hluk.)

Jak to všechno souvisí s registračními pokladnami? Jednoduše. Vážení kolegové, registrační pokladny by měly působit tak, že není možné prodávat zboží, které oficiálně nebylo nakoupeno. Připouštím, že by šlo v tomto případě na paragon vytisknout třikrát nic za třeba 356 korun, ale obávám se, že by zákazník nebyl spokojen z důvodu reklamací a že by si finanční úřad s takovou informací snad věděl rady. Když slyším či čtu, kolik zboží je zabaveno celními úřady, kolik zboží ohrožuje zdraví našich dětí, jaké úsilí vydávají orgány státní správy na potírání těchto nekalých aktivit, včetně zločinnosti, je to pro mě skličující.

Druhá otázka by měla zajímat zejména poslance, kteří nesouhlasí zcela, ne jenom s odložením zákona. Podotázka, kterou bych si nechal na později, je sporná, ale je sporný také fakt, že současná úprava daňových zákonů je postavena nikoliv na presumpci neviny jako trestní právo, ale na presumpci viny. To se v praxi projevuje tak, že jsou podnikateli na základě daňové kontroly vytknuty a doměřeny nedoplatky včetně penále, všechny věci, které finanční úřad považuje za podivné, nezvyklé, nesprávné a podobně. Je na daňovém subjektu, tedy podnikateli, aby prokázal, že není vinen, že tzv. podivnosti a nezvyklosti jsou objektivní realitou, a že tedy není povinen doměrky a následné penále hradit. Souhlasím, že existují zákonem stanovené opravné prostředky v podobě odvolání, ale co tohoto odvolání se týče - co tam napíše podnikatel, jak prokáže, že není zloděj či nešidí? Kupodivu registrační pokladny by tento problém měly řešit. Mediálně je prezentováno, jaké "hrozné peníze" bude stát registrační pokladna, ale když si vezmu poslední informace na webu, tak vás můžu ujistit, že tam, kde se nejedná o síť, ale o jednu pokladnu bez sítě pro drobné živnostníky, pohybuje se to od 5 025 korun do maximální výše u luxusních 10 980.

Třetí otázkou je vnímání registračních pokladen naší veřejností a podnikateli. Poměrně pozorně jsem četl rozsáhlou, několikastránkovou přílohu deníku Právo. Není pochyb o tom, že celkový obraz těchto článků měl vyznít negativně. Já jsem se ovšem zaměřil, věřím, na autentická vyjádření dotazovaných podnikatelů a ty bych rozdělil do tří skupin.

Jako první bych považoval skupinu, která považuje registrační pokladnu za jeden z důkazů o serióznosti jejich podniků. Nejčastěji to bylo v kontextu, že se chtějí významně odlišit od překupníků nelegálního, závadného nebo jinak znehodnoceného zboží a chtějí dát zákazníkům na vědomí, že jsou připraveni se chovat podle českých zákonů, a zejména zákonů na ochranu spotřebitele.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP