(17.40 hodin)
(pokračuje Sehoř)
Provedené audity dopravního značení. Toto už bylo řečeno, že se provádějí audity, které jsou v kompetenci obcí. Já si ale myslím, že nejsou zdaleka dokončené, že se na nich snad pracuje a doufám, že se na nich pracuje. Ale zase je to kompetence obcí a spolupráce s dopravní policií. Myslím, že by se měly přehodnocovat snad pravidelně.
Dále bych chtěl upozornit na něco, o čem tady taky nebyla vůbec řeč, že je potřeba využívat státní dozor a vrchní státní dozor k odstranění podvodů, ať už v autoškolách, při přidělování STK, při přidělování emisních známek a podobně. Myslím, že to všechno spolu souvisí a není to všechno jenom v legislativní oblasti, ale i v exekutivní.
Zlepšení práce pravidel, co se týká administrativy s přestupky. My jsme zavedli bodový systém. Ten nás stojí stovky miliónů korun a když nebude pracovat policie, tak bodový systém bude k ničemu. Jsou známy ve světě případy, kdy i bez bodového systému, jenom právě prací policie snížili na třetinu dopravní nehodovost a přitom nemuseli zavádět bodový systém, který nás za prvé stojí peníze a za druhé zvyšuje administrativu a regulaci v této oblasti.
Snížení průměrného věku automobilů. To je další věc, která by mohla napomoci celkové situaci.
Podpora veřejné dopravy. Nějakým způsobem se podporuje dopravní obslužnost. Nevím, jestli podpora veřejné dopravy a řekněme kombinované dopravy je na takové úrovni, aby odlehčila silniční síti.
Myslím, že to bychom zase zašli do toho, jak jsme tady transformovali České dráhy, jak dneska pracují České dráhy, a. s., jak pracuje SŽDC. Myslím si, že tam jsou velké oblasti, jak pomoct řekněme i ve veřejné dopravě, kombinované dopravě tak, aby vyhovovala zákazníkům. Dokud zákazníkům bude vyhovovat kamión, tak prostě po té silnici pojede kamión.
Poslední snad už jenom z toho, co jsem si tu ještě vypsal, je důkladné vyhodnocení současného stavu. Jeden z problémů, co jsme udělali minule. My jsme prostě nevyhodnocovali žádný současný stav. To, co jsme si každý mysleli, že bude dobře zavést do zákona, se tam zavedlo a řekl bych, že jsme udělali takový průzkum bojem a že žádné řádné vyhodnocení neproběhlo. Proto také trošku varuji před nějakými velkými změnami v tomto období, kdy zase nevycházíme z vyhodnocení, ale řekněme z jakýchsi pocitů.
Já na základě toho, co jsem řekl, jenom přečtu, co bych doporučoval. Doporučoval bych technickou novelu, zrušit některé pravomoci policistů, zrušit povinnost řidičů profesionálů podrobovat se psychologickým testům, umožnit zvýšení rychlosti - ale to je podle bezpečnostních auditů, zjednodušit doručování oznámení o správním řízení - v tom máme problémy, odstranit chyby a některé nelogičnosti v zákoně. Policistům bych doporučoval, aby prováděli právě řekněme školení, kde by policisty učili, jak se mají chovat k řidičům. Informovat policisty o nebezpečných místech provozu v jejich obvodě, aby tam mohli být, aby tam mohli pomoci řidičům a poradit jim. Mělo by je být také více vidět, samozřejmě. Obcím provádět značkové audity tak, jak jsme o tom mluvili. Krajům totéž na svých silnicích. A nakonec Ministerstvo dopravy. Také provést bezpečnostní audity na dálnicích a na svých silnicích první třídy, dokončit výstavbu základní dopravní sítě v zemi, zajistit dostatečnou údržbu stávající dopravní sítě, zajistit výstavbu potřebných odpočívadel na dálnicích, provádět důsledný vrchní státní dozor nad autoškolami, stanicemi technické kontroly a stanicemi pro měření emisí. Provádět školení pracovníků dopravních agend ve spolupráci s Ministerstvem vnitra. Sjednocovat sankce, uveřejňovat judikáty. To mám na mysli ve správních řízeních.
Já jsem chtěl upozornit, možná trochu dlouze, na to, že jde o komplexní systém, že nejde jenom o legislativu, že jde o exekutivu a jejich propojení. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Další pan poslanec Bursík. Připraví se Karel Šidlo.
Poslanec Martin Bursík: Dámy a pánové, vážená paní předkládající novelu, já budu stručný a zkusím být věcný.
Tohle nemůže dobře dopadnout. (Veselost v sále.) To říkám na základě zkušenosti, kdy jsme tady nebyli jako zelení při vytváření zákona, ale pozorovali jsme jako diváci, občané, jednání Poslanecké sněmovny. A já věřím, že nepůjde na tenhle návrh novely. Kdyby na tohle šla, tak skutečně potvrdí tu iracionalitu.
Při vstupu do Evropské unie vzrostla intenzita kamionové dopravy o 50 % a Poslanecká sněmovna a Senát na to reagovaly tím, že umožnily kamionům jezdit po českých silnicích více. Ukázalo se, že Poslanecká sněmovna i Senát si plete přímou a nepřímou úměru.
Teď jezdíte po kampaních po celé republice a vidíte všichni, že způsob, kterým řidiči jezdí, se významně zhoršuje. Uvolňují se mravy - a my na to máme reagovat tím, že změkčíme zákon. Zase si pleteme přímou a nepřímou úměru. Je nám tady navrhováno, aby mohla auta a autobusy jezdit 160 km v hodině. To není nikde v Evropě u autobusů. V Německu autobusy smějí jezdit 80 km v hodině a pouze certifikované autobusy, které splňují přesné podmínky bezpečnostní i interiéru vozidla, mohou jet stokilometrovou rychlostí. U nás to bude 160.
Jízda přes plnou čáru. Jednoznačně věc, která ohrožuje, má být vyřazena z bodového systému proto, že je to špatně prokazatelné. Tak si policisté vezmou kamery a na těch místech, kde je plná čára a piráti silnic tam předjíždějí, to budou zaznamenávat a prokáží to včetně toho, že řeknou, jestli ta řidička nebo řidič měli klobouk anebo černé brýle. Přijde mu to na fotografii se vším všudy. Takhle to funguje v Německu. Jestliže v Bavorsku je nejmenší počet dopravních nehod, tak je to proto, že je tam policie důsledná, a proto, že má naprostou oporu v bavorském parlamentu a v Bundestagu jako takovém, protože prostě politici drží basu a policisté vědí, že se o ně mohou opřít, když budou důslední. A padni komu padni, dají pokutu a body politikovi, herečce, těhotné ženě i profesionálnímu pirátovi, úplně všem. Teď si myslím, že ta výzva, abychom zapomněli, kdo tady má jakou stranickou příslušnost, a chovali se racionálně, v tomto případě platí, protože fyzikální zákony platí na úplně všechny.
Když mě začali řidiči na ministerstvu vozit ve vozech a nebyli připoutáni, tak jsem je nechal zastavit vůz a museli se připoutat, protože jsem jim říkal: fyzikální zákony platí i na vás. A stejně tak má toto platit na úplně všechny bez ohledu na politickou příslušnost a ten názor prostě je tady buď racionální, anebo není. A skutečně politická příslušnost tady není podstatná.
Já bych očekával při takovémhle návrhu, že vystoupí ministr dopravy a ten zákon rozcupuje, aby vyslal poselství občanům. Je mně jasné, že je několik dní před druhým kolem senátních voleb a že to je delikátní záležitost. Protože tak jak tady já teď mluvím, tak samozřejmě všichni lidé, kteří chtějí jezdit rychle, tak ty toho jednoho senátora, kterého máme ve volebním obvodu, volit nebudou. Tihle lidé, kteří chtějí ukázat pirátství. Ale já věřím tomu, že tak jak se kultura ve společnosti zlepšuje - ukázalo se, ne věřím - že kultura na silnicích se může zlepšovat. My jsme udělali všechno pro to, abychom tohle pokazili. Výroky bývalého premiéra o tom, že bude nějaký generální pardon, samozřejmě řidiče vedly k tomu, že disciplína se snížila. Stejně tak jakékoliv diskuse na toto téma a předkládání návrhu vedou k tomu, že si řidiči řeknou: ono se to nějak změkčí.
Já bych vás velmi žádal, abychom se tady společně shodli na tom, že tímto způsobem ne, protože to nemůže dobře dopadnout - to znamená zamítli návrh.
***