(18.50 hodin)
(pokračuje Dundáčková)

Tady si dovolím krátkou odbočku k panu poslanci Šimonovskému, který mě zaujal úvahou o pokutách podle výše platu. Ani to nenavrhujeme, dokonce ani diskusi o tom nenavrhujeme - ani v tomto návrhu, ani jindy. Ale trochu z toho, co mi říkal, se mi zdálo, jako bychom měli vlastně ten dvojí trest proto, že ti, kteří nemohou na místě dosáhnout na pokutu, která by jim měla být uložena, jsou postiženi alespoň tím bodovým ohodnocením. Pak mi dovolte říci, že ti, kteří tedy jsou chudší, nemají při sobě větší hotovost, dříve dosáhnou onoho bodového ohodnocení 12 bodů a přijdou o řidičský průkaz. Budou-li z řad starších spoluobčanů, zpravidla už se nedostanou k tomu, aby se jim podařilo obnovit řidičské oprávnění. Pokud toto považujete za spravedlivé, nota bene sociálně spravedlivé, pak je to pro mne s velkým podivem. Ale troufám si tvrdit, že jste to snad, možná, doufám, takto ani nemyslel.

My jsme zcela jistě pro přísný postih rychlé jízdy, pro striktní zákaz požívání alkoholu, rádi bychom, aby byla zvýšena ohleduplnost na vozovkách. Jen se domníváme, že tento zákon není odpovědí na otázky a na pochybnosti, které jsme si dříve kladli. My nechceme žádnou toleranci k těm, kteří řídí bez řidičského průkazu. Nechceme toleranci k těm, kteří se řítí nesmyslnými rychlostmi a způsobují vyšší nehodovost na našich silnicích. Nechceme žádnou toleranci vůči poživatelům alkoholu. My dokonce nechceme pokud možno žádnou toleranci. A to ani tu, která je důvodem nebo důsledkem schválení platného znění zákona a která znamená, že v praxi vznikla jakási pravidla-nepravidla, která nemají oporu v zákoně, která vyplývají z dohod některých představitelů obecních samospráv a komunální sféry s některými policisty. Já dokonce dodnes nevím, jestli je to dohoda, která platí na nějaké celostátní úrovni, a jestli byla naplněna nějakou písemnou společnou dohodou. Ale ta přece znamená, že někde je tolerováno překročení rychlosti o několik kilometrů, byť zákon nic takového neumožňuje.

Slyšela jsem zde z úst některých předřečníků, že my se chceme vrátit k džungli. Já znovu tvrdím, že nerušíme žádnou systematiku zákona, dokonce ani ono bodové ohodnocení, dokonce ani žádný postih, dokonce ani žádný přestupek. Já ale tvrdím, že džungli jsme vytvořili tím zákonem, který teď platí.

Dovolte mi takovou odbočku. Pan poslanec Kala tady říkal, že určitý nedostatek - a přidávali se k tomu další - shledává v nedostatku policie, policistů na silnicích. Tak - asi se teď sluší, abych jako středočeská poslankyně v odpověď na to poděkovala policii Středočeského kraje, protože já opravdu nemám pocit, že by pánové nebyli vidět na silnicích. To není pravda. Docela určitě to není pravda. Nicméně logika-nelogika tohoto zákona je, a jistě to není jejich vina, nutila, aby dávali pokuty na úsecích, na kterých o týden později - třeba - už platila zvýšená limitní hodnota rychlosti. To znamená, uložili pokutu správně, uložili pokutu na úseku řidiči, který překročil 50kilometrovou hranici při vjezdu do obce, za týden či čtrnáct dní na stejném úseku už pokuty neukládali, protože byla zvýšena rychlost na 70 km. V některých obcích se snížila - na úsecích, kde nejsou například chodníky - rychlost na 30, jinde platí 50, jinde platí 70. Já tvrdím, že to není dobře. Já tvrdím, že je správnější, aby platilo 50 všude, aby platila rovná, jasná, stručná a přehledná pravidla pro všechny. A to, co my jsme způsobili tím, že jsme schválili tento návrh zákona, je právě ona džungle, proti které pan poslanec Šimonovský tolik bojuje.

Už jsem tady říkala ve svém předchozím vyjádření, že jistě směřujeme ke stejnému cíli, to je ochránit slušné řidiče, slušné chodce, donutit bezohledné řidiče k disciplíně, jen máme jinou představu o tom, jak toho dosáhnout. Já tvrdím, že bude-li stát před přechodem strážník, bude-li stát často na nejfrekventovanějších místech, daleko spíše to povede k cíli.

Trošku mě trápí, že část té diskuse byla opravdu vedena a vyznívala spíše jako předvolební rétorika. Přiznám se, že jedním z těch, komu to mám trochu za zlé, je pan poslanec Bursík, protože jinak se v celé řadě těch námětů, která on použil ve svém vystoupení, docela určitě shodneme, a to co do přísnosti. Já znovu říkám, že jsem pro přísný návrh zákona. Pan poslanec Bursík se zaštiťoval systémem, který funguje v Německé spolkové republice. To je jistě pravda. Tam také všechna jednání, která jsou vnímána jako přestupky, jsou postihována a bodově ohodnocována, ale to bodové ohodnocení je podstatně nižší. A v té situaci my tady nejsme. Já si také umím představit, že místo 6 či 7 bodů za některé přestupky bychom stejně jako v Německu měli 3 nebo 2 body, a pak bychom se samozřejmě zase pohybovali ve zcela jiné logice věci. Takže my nemůžeme ten německý systém jednou používat, podruhé nepoužívat. Já myslím, že odtud ta paralela neplatí.

Pan poslanec Bursík mluvil o imunitě, o tom, že někteří politici ji zneužívají, o tom, že ji docela určitě zneužívají někteří řidiči vládních vozů. Já nemám tu zkušenost, kterou má pan poslanec Bursík, nejezdila jsem ve vládním voze, a na rozdíl od některých předřečníků jsem nejezdila nikdy ani vozem, který by měl tempometr. Troufám si dokonce tvrdit, že většina občanů České republiky jej nemá, tudíž já si nemohu nastavit 30 či 50 a musím sledovat ten tachometr, stejně jako většina řidičů, kteří se pohybují po našich silnicích. Ale co se týká oné imunity a řidičů, kteří řídí vládní, policejní či jiná vozidla, myslím, že všichni musíme bojovat za to, aby pravidla platila pro všechny. Není možné chtít žádné výjimky. Mají platit pro řidiče vládních vozů, zrovna tak jako mají platit pro poslance, a poslanci se nemají zaštiťovat svojí imunitou.

Ti z vás, kteří tu seděli v předchozím volebním období, si možná pamatují, že jsem to byla já, kdo podával návrh na zrušení přestupkové imunity poslanců. Považuji ji za nadbytečnou, za archaickou a v mnoha ohledech dokonce možná i za ostudnou. Máme-li si ponechat imunitu v jiných oblastech, pak tvrdím, že ta dopravní imunita z mého pohledu je zcela nadbytečná. Shodou okolností to byli pouze poslanci Občanské demokratické strany, kteří tehdy můj návrh na to, aby dopravní imunita nebo imunita v oblasti přestupkového řízení v dopravě, i jiná -

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Promiňte, paní poslankyně, já se vám velice omlouvám, že vás přerušuji, ale mám určitý problém. Ona se nebezpečně blíží devatenáctá hodina a já vím, že je zájem projednat ještě bod číslo 21, kde se jedná o čerpání peněz Evropské investiční banky na financování protipovodňových opatření. Myslím, že je na tom dohoda, že ten bod by se měl dneska odhlasovat. Ale blíží se devatenáctá hodina a já bych rozhodně potřeboval navrhnout, abychom si odhlasovali, pokud je na tom shoda, že tento bod bychom odhlasovali, to půjde velmi rychle, i po devatenácté hodině. Pokud byste mi to dovolila, já bych chtěl o souhlas s tímto požádat.

Dívám se, jestli někdo protestuje. Nevím, jestli někdo protestuje proti tomu, že bychom hlasovali ještě dneska i o tomto zákonu. (Poznámky z pléna.) Nerozumím tomu. Můžeme to odhlasovat dneska? I s tím by byl souhlas? (Projevy souhlasu.) Jenom pokud je s tím souhlas, odhlasujeme po devatenácté hodině ukončení hlasování o tomto zákoně plus tu dvacet jedničku. Nikdo neříká ne, takže já dávám hlasovat.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 28, přítomno 166, pro hlasovalo 152, proti žádný. Bylo to přijato. Budeme hlasovat o zákonech po devatenácté hodině. Děkuji.

 

Prosím, můžete pokračovat.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Já se vrátím znovu k té přestupkové imunitě. Dovolíte-li. Jsem potěšena výsledkem debaty v tom smyslu, že doufám, že navrhnu-li znovu zrušení přestupkové imunity poslanců, naleznu zřejmě širší podporu ve stávající poslancích Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Pravděpodobně bychom možná s panem poslancem Bursíkem nalezli shodu i v jiném cíli, a tím je řekněme méně vozů na vozovkách rovná se méně nehod. Zcela zjevně. Existují přece jiné triky vedoucí k tomu, aby bylo na vozovkách méně automobilů. A nemusí to být zrovna tento drastický přístup, který vede ve svém důsledku k tomu, že několikrát nerozsvítím či nepřivážu se a přijdu na rok o řidičský průkaz. Což je prostě postih, se kterým se já nemohu smířit a jako prostředek ke snížení četnosti provozu - řekněme - na silničních komunikacích jej musím zásadně odmítnout.

To, co určitě si umím představit, je, že budeme bojovat za odklonění dopravy z měst, že budeme podporovat ekologické alternativy, že využijeme podpor k využívání prostředků veřejné hromadné dopravy. Samozřejmě mluvím za sebe v tuto chvíli, nikoli za předkládajícího poslance Vlastimila Tlustého, neboť jsem o těchto věcech s ním nejednala. Říkám teď pouze svůj vlastní názor. V tomto směru si myslím, že se můžeme rozhodně názorově obohatit, a rozhodně je dobře, abychom o těchto a dalších věcech diskutovali na půdě Poslanecké sněmovny. Z mého pohledu vhodnou platformou pro takové jednání je spíše výbor než plénum Poslanecké sněmovny. A tady se, když dovolíte, vrátím k vyjádření pana poslance Kaly, který byl prvním předřečníkem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP