(12.40 hodin)
(pokračuje Nečas)
Součástí zprávy je samostatná příloha Informace o problematice extremismu na území České republiky v roce 2005.
Ve zprávě jsou na základě analýzy navrženy priority bezpečnostní politiky v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti pro další období. Vláda deklaruje nezbytnost vytváření účinné ochrany proti kriminalitě ve všech jejích aspektech. Priority jsou určeny na základě vyhodnocení informací o vývoji kriminality a problematiky v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku. Pořadí priorit přitom neurčuje jejich významnost.
Prioritami bezpečnostní politiky je boj proti kriminalitě zločineckých organizací, včetně obchodu s lidmi, protiprávního jednání v oblasti omamných a psychotropních látek, nelegálního obchodu se zbraněmi a padělání, boj proti korupci, závažné hospodářské kriminalitě - jako podvodům, daňovým únikům, takzvanému praní špinavých peněz, kriminalitě na úseku duševního vlastnictví, počítačové kriminalitě - nelegální migraci, terorismu, kriminalitě mládeže, kriminalitě s extremistickým podtextem, loupežím, krádežím, vloupáním, krádežím aut a věcí z nich, porušování pravidel provozu na pozemních komunikacích.
Na zprávu navazuje materiál Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality na léta 2004-2007 za rok 2005, včetně priorit na rok 2006.
Zpráva chce zvláště zdůraznit, že preventivní programy realizované ve městech byly transformovány do Programu prevence kriminality na místní úrovni - Partnerství, který je otevřen i pro menší obce a rizikové lokality.
Významně byla posílena role Policie České republiky, která na základě analýz a vývojových trendů trestné činnosti iniciuje vytváření preventivních programů v obcích.
V roce 2005 byl připraven vstup krajů jako partnera při vytváření preventivních programů na místní úrovni. Pro kraje byly vytvořeny podmínky ucházet se v roce 2006 o státní neinvestiční dotaci na prevenci kriminality v aktivitách, které mají celokrajský nebo regionální rozměr.
Bylo dokončeno pilotní ověřování projektu zaměřeného na rizikové děti a mládež, takzvaný Systém včasné intervence, a byla zpracována jeho metodika na rok 2006, která je nabízena dalším městům k využití.
Stabilizoval se dotační systém pro nestátní neziskové organizace, které se zabývají podporou a ochranou obětí obchodování s lidmi a prevencí korupčního jednání.
V roce 2006 budou plněny úkoly vyplývající ze Strategie prevence kriminality na léta 2004-2007. Důraz bude kladen na přípravu metodiky vyhodnocování programů a projektů obcí a krajů, na přípravu standardů realizace opatření na typizované situace, na vzdělávací činnost a na medializaci preventivních aktivit doma i v zahraničí. Pokračovat bude metodické vedení a podpora specifických projektů zaměřených především na dětské a mladistvé delikventy, sociálně vyloučené skupiny, oběti trestných činů, na realizaci projektů týkajících se prevence korupčního jednání a na zvyšování bezpečnosti v silničním provozu.
V souladu se schválenou Strategií prevence kriminality na léta 2004-2007 se v roce 2007 na rozvoj prevence kriminality na místní úrovni a realizaci specifických programů a projektů navrhuje vyčlenění částky 100 milionů Kč z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi vlády Petru Nečasovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost pan poslanec Tomáš Kladívko a uvedl tisk 7/1, což je usnesení tohoto výboru.
Poslanec Tomáš Kladívko: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro bezpečnost z 2. schůze ze dne 27. září 2006 ke Zprávě o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2005 (ve srovnání s rokem 2004) a ke Zprávě o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality na léta 2004-2007 za rok 2005, včetně priorit na rok 2006, tak jak byla předložena v tisku číslo 7.
Výbor pro bezpečnost doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se Zprávou o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2005 a se Zprávou o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality na léta 2004-2007 za rok 2005, včetně priorit na rok 2006, vyslovila souhlas.
To je usnesení výboru pro bezpečnost. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane poslanče. Otevírám všeobecnou rozpravu. Mám přihlášku od pana poslance Maršíčka, takže mu uděluji slovo.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená vládo, dámy a pánové, za jednu z mála pozitivních věcí, které ve zprávě jsou, lze označit to, že po mnoha letech je zpráva projednávána opravdu za uplynulý rok. V minulosti to vždycky bylo zpětně za dva až za dva a půl roku.
Zpráva je poměrně obšírná, proti minulosti se dá říci i přehledněji zpracovaná, a je zde i pokus o zlepšení stavu v jednotlivých oblastech formou navrhovaných opatření.
Ve svém krátkém vystoupení se zaměřím na tyto oblasti: Za prvé na oblast veřejného pořádku. Za druhé na problematiku organizovaného zločinu. Za další na problematiku korupce, extremismu, činnost Úřadu pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu. A pak velice stručně k příloze, která se nazývá Prevence kriminality, tedy k oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti.
Ve zprávě je uvedeno, že v roce 2005se snížil celkový počet trestných činů o 2,2 %. Počet trestných činů v roce 2005 byl nejnižší od roku 1993. Je konstatováno, že dochází k postupnému snižování majetkové kriminality. K významnému nárůstu došlo u hospodářské kriminality. Zde se to týká zejména úvěrových podvodů, neoprávněného držení platebních karet atd.
Přes snížení počtu trestných činů v oblasti násilné kriminality o 8 %, to znamená mravnostní kriminality o 3,1 %, jsou však počty spáchaných trestných činů stále vysoké. Stále vysoký - i přes ve zprávě uvedený pokles - je počet potrestaných a stíhaných příslušníků bezpečnostních sborů.
Vláda ve své zprávě charakterizuje vývoj v oblasti kriminality jako celkem uspokojivý, s mírným trendem snižování kriminality. Objektivně je nutno říci, že statisticky se tento pokus do jisté míry daří, a to i díky legislativním změnám. Například změnou klasifikace některých trestných činů na přestupky a v souvislosti s účinností zákona 218/2003 Sb., o odpovědnosti dětí a mládeže za protiprávní jednání, výrazně poklesl počet pachatelů v této kategorii. V roce 2002 vešla v platnost novelizace ustanovení paragrafu 89 odst. 1 trestního zákona ohledně stanovení výše škody. To znamenalo dekriminalizaci značného počtu trestných činů v kategoriích souvisejících s organizovaných zločinem, hospodářských trestných činů, finanční kriminality a podobně. Kontrola přijímaných opatření ke zlepšení situace je velmi slabá a neúčinná.
Nyní k oblasti boje proti organizovanému zločinu. Jsou zde uvedena opatření nedostatečná. Česká republika se stala vstupem do Evropské unie pro některá zločinecká uskupení ještě více lukrativnějším působištěm.
***