(Jednání pokračovalo ve 12.01 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Paní kolegyně, vážení kolegové, myslím si, že můžeme pokračovat v rozpravě, která je vedena ke státnímu rozpočtu na rok 2007. Já jsem ještě přivolala gongem naše kolegy, abych je upozornila na to, že pauza, kterou si vyžádaly kluby na své jednání, skončila a že je ten správný čas, aby přišli do jednací síně a věnovali pozornost těm, kteří budou pokračovat v započaté rozpravě.
Než se všichni dostaví, tak pro vás přítomné oznámím, že jsou zde zatím další čtyři písemné přihlášky, a to od kolegů Martina Bursíka, Milana Urbana, Michala Doktora a Vlastimila Tlustého. Samozřejmě se může stát, že tyto přihlášky budou rozšířeny, ale prozatím v tuto chvíli jsou zde tyto čtyři.
Žádám všechny, aby zasedli do svých poslaneckých lavic, protože přece jenom státní rozpočet je téma, kterému je třeba věnovat náležitou pozornost.
(V sále je velký hluk, mnozí poslanci se vestoje hlasitě baví.)
Přečtu ještě jednou přihlášky, které jsou před námi: kolegové Martin Bursík, Milan Urban, Michal Doktor, Vlastimil Tlustý.
Prosím všechny, aby zaujali svá místa. Požádám o slovo pana kolegu Martina Bursíka.
(Hluk v sále neutichá.)
Poslanec Martin Bursík: Dámy a pánové, vážený pane premiére, paní předsedající, my neskrýváme zklamání nad rozpočtem na rok 2007, ale zároveň si uvědomujeme situaci, kterou myslím trefně jednou popsal místopředseda vlády Nečas, který řekl, že jedna vláda státní rozpočet připravila, druhá ho bude předkládat a velmi pravděpodobně třetí ho bude realizovat. V tomto kontextu samozřejmě ubíráme na kritickém pohledu k návrhu státního rozpočtu.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane kolego, já vás velmi nerada přerušuji, tak jako ostatně žádného z řečníků nepřerušuji ráda, ale myslím si, že mi v tuto chvíli nic jiného nezbývá. Dvakrát jsem se pokusila požádat všechny, a to velmi slušně, aby věnovali pozornost tomuto bodu. Pokud mě budete nutit k jiným aktivitám, tak budeme vyhlašovat přestávky, abyste si stačili říci mimo jednací sál to, co si říci potřebujete, a tady abyste mohli věnovat pozornost projednávanému bodu. Jinak to pravděpodobně není možné, protože řečník má právo, aby to, co říká, všichni, kteří ho chtějí poslouchat, mohli také v klidu slyšet. Prosím ještě jednou, i pana kolegu Waltra Bartoše prosím a ostatní kolegy žádám, aby zasedli do svých lavic a nerušili řečníky během dnešního jednání. Děkuji.
Poslanec Martin Bursík: Já se na vás, paní předsedající, nezlobím. Já to od vás považuji za milé, že zklidníte Sněmovnu, abych mohl mluvit a nemusel se překřikovat s poslanci.
My jsme očekávali od rozpočtu, že poznáme podle prostudování materiálu v sympatických zelených deskách nějaké směřování země, kam vlastně směřujeme, jaké jsou priority, a hledali jsme v rozpočtu klíčová slova, jako jsou efektivita, modernizace, inovace, ale našli jsme v rozpočtu v jednotlivých kapitolách klíčová slova energeticky náročný průmysl, dálnice, beton, uhlí, a nenašli jsme tam moderní železnice, obchvaty, kombinovaná doprava, převod kamionů na železnici, rychlostní komunikace, obnovitelné zdroje energie a úspory. Je nám líto. Možná při projednávání Státního fondu dopravní infrastruktury se k této debatě dostaneme podrobněji. Systémově nám nevyhovuje, že se o tom debatuje extra a že to není teď součástí debaty o státním rozpočtu a že zároveň tady pan ministr financí mluví o konkrétních dálnicích, protože má oprávnění, jsa to součástí rozpočtové kapitoly Ministerstva dopravy, ale jiné dálnice, o nich je tabu, protože jsou součástí toho, co teprve budeme projednávat. Tohle je prostě systémově problém a určitě jako zelení, jako nováčci - vy už jste to zažili, tu debatu, skončila podle nás špatně, a určitě budeme chtít tu debatu znovu otevřít. Nenašli jsme tam ani efektivní stát, ale vskutku tato vláda neměla časový prostor pro to, aby otevřela personální a procesní audity a vytvářela tlak na to, aby se uspořilo ve státní správě.
Zajímavá je ta hra s čísly, s deficitem státního rozpočtu. Tady jsme slyšeli přivítání toho, že deficit je pouze 91 mld. Kč, že tudíž je to pod 100, že to splňuje ta 4 % celkového objemu rozpočtu, ale přitom to není 91, je to 122, takže to vlastně nesplňuje, takže to vlastně překračuje ta procenta, a je to tak trochu hra.
O předvolebních dárcích tady překvapivě a sympaticky hovořil pan kolega Sobotka. To my jenom podepisujeme. Nemáme potřebu zdůrazňovat, že jsme absentovali při rozdávání předvolebních dárků, ale do budoucna pokládáme za pozitivní, že tady takto kritický přístup k tomu vlastně zazní zevnitř Sněmovny, která sama těmito rozhodnutími ten deficit minimálně 20 miliard vytvořila.
Nad čím se chci pozastavit specificky, je privatizace ČEZ. To, co nám chybí, je vlastně cost-benefit analýza, která by Poslanecké sněmovně řekla, proč se vláda rozhodla nikoliv k deficitu 122 mld. Kč - kromě toho argumentu, že by tím nesplnila podmínku sociální demokracie, aby to bylo pod 100 - a proč se rozhodla k tomu, zapojit do příjmové strany rozpočtu výnosy z privatizace státního podílu v a. s. ČEZ. U toho ČEZ to, co bylo zajímavé na té debatě ČEZ a poté Česká správa letišť, je ten moment, že vlastně oba dva ty návrhy, které byly předloženy veřejnosti a novinářům, byly předloženy absolutně bez argumentace. My vlastně máme rozhodovat o zapojení akcií ČEZ, vláda rozhodla o té privatizaci nebo to navrhuje, ale přitom neposoudila ani jednu ze tří variant, které připadají v úvahu. Přerušila jednání a my nevíme, jestli vláda preferuje odkup akcií ČEZ samotnou firmou ČEZ - (Z vládní lavice je slyšet: "Asi jo.") - asi jo, slyším zezadu, to jsme se alespoň něco dozvěděli navíc, děkuji - nebo odprodej strategickému partnerovi, nebo odprodej na akciovém trhu. Ale my bychom přece měli vést debatu o tom, co s ČEZ do budoucna. Jestliže ČEZ má dominantní postavení, je největší nakupující a zároveň prodávající, jestliže tady nemáme konkurenci ve výrobě a obchodování s elektřinou a absence konkurence se projevuje na tom, že ČEZ v podstatě vytváří cenovou politiku, tak by mělo být cílem vlády vytvořit tady v souladu s otevíráním vnitřního trhu s elektřinou konkurenční prostředí.
***