(16.10 hodin)

Poslanec Jaroslav Krupka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové. Schválenou novelou živnostenského zákona, a to zákonem č. 214/2005 Sb., došlo k výraznému posílení pravomocí živnostenských úřadů a zřízení tzv. centrálních registračních míst. Smyslem tohoto aktu bylo to, aby adepti z řad zejména nezaměstnaných měli možnost vzít osud do svých rukou a pustit se do podnikatelské činnosti. Stávající stav, který byl předtím, tohle velice komplikoval. Smyslem těchto centrálních registračních míst bylo tuto komunikaci usnadnit a usnadnit i komunikaci s dalšími příslušnými úřady.

Rozjetí tohoto projektu se mělo datovat k 1. srpnu letošního roku. Bohužel musím konstatovat, a ze zkušeností zcela osobních, protože jako mnozí z vás i já jsem svého adepta na asistentské místo vyslal na tento úřad, aby si získal živnostenský list. A bohužel to, co jsem se domníval, že půjde jednoduše, jednoduše bohužel v této době nešlo. Ověřil jsem si to a nebyl to ojedinělý případ, že by se jednalo o nějaké personální záležitosti anebo o nějaký zmateční stav. Čili jedná se o to, že to, co bylo proklamováno jako zjednodušení a zavedení nového systému, tento stav nenastal.

Proto bych požádal pana ministra Martina Římana, zdali by mohl vysvětlit, jaký je současný stav tohoto projektu centrálních registračních míst. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Slyšeli jsme interpelaci. Žádám pana ministra Martina Římana, aby odpověděl. Upozorňuji, že je to poslední ústní interpelace, protože už jsme se přiblížili na jejich konec. Podle jednacího řádu poslední interpelace musí začít do 16.10 hodin, po tomto čase už nemůže být interpelace. Toto je tedy poslední interpelace, ale vy máte normálních pět minut na odpověď. Prosím, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, to je nám líto, my jsme chtěli pokračovat.

K centrálním registračním místům. Musím coby poslanec už i v minulém volebním období konstatovat, že jsem pro tuto novelu živnostenského zákona nehlasoval, a to z jednoho prostého důvodu, že si totiž myslím, že důležitější je zjednodušit jednotlivé zákony, vyhlášky a nařízení, což živnostenské podnikání ovlivňuje, než dospět do stadia, kdy i socialisté zjistili, že už to tak dále nejde, a snaží se tento nefunkční stav legislativy překrýt další legislativou a dalším úřadováním.

Nicméně zákon byl schválen. Já jsem tu materii, která z něj vznikla, zdědil coby novopečený ministr průmyslu a obchodu, který je za to zodpovědný, a musím se s tím nějak vypořádat.

Faktem je to, že to příliš nefunguje. Pro ilustraci: Dneska je situace taková, že člověk přijde na registrační místo a tam mu řeknou: Buďto si oběháte sám úřady, nebo využijete nového zákona a my to za vás uděláme, ale upřímně řečeno, počítejte s tím, že to bude trvat déle. Jednoduše proto, že neexistuje elektronické propojení mezi jednotlivými úřady, a proto živnostenský úřad to neřeší jiným způsobem, než že vezme od toho člověka žádost a doporučeným dopisem za 17 korun ji rozešle příslušným úřadům. Ty na to mají nějaký čas, zpracují to, dají to zase do obálky a dalším doporučeným dopisem za 17 korun to pošlou zpátky na živnostenský úřad. Z logiky věcí je evidentní, že je to nejenom drahé, ale že to také dlouho trvá, a kdo chce živnostenský list rychle, tak si to prostě oběhne sám.

Já jsem pln entuziasmu při nástupu na ministerstvo řekl, že toto musíme změnit, ale po několika týdnech analýz a zkoumání, kde je teda zakopaný pes, jsme došli s mými spolupracovníky k závěru, že to tak jednoduché nebude, prostě proto, že propojit registr živnostenského podnikání s ostatními registry státní správy je prakticky za současného stavu nemožné. Nejenom že existuje odpor jednotlivých resortů, například s finančními úřady se diskutuje na toto téma poměrně velmi obtížně, ale je to také technický problém.

Proto řešení této situace je dlouhodobější a spočívá v realizaci projektu, kterým se už vláda několikrát zabývala, tzv. checkpointů, tzn. míst, kde občané získají ne veškeré, ale spoustu informací na jednom místě v elektronické podobě. Tento systém samozřejmě předpokládá propojení registrů veřejné správy, nicméně je to podmíněno změnou legislativy a změnou technického prostředí na jednotlivých resortech.

Odpověď na otázku proč, když se s velkou slávou před volbami schvalovala novela živnostenského zákona, která centrální registrační místa zaváděla bez toho, že by řešila tento legislativně technický problém, neznám. To je třeba se zeptat tamhle zde nepřítomného mého předchůdce ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana. Vznikl prostě jakoby nějaký další projekt, ale bez jakékoliv opory v tom, že by existovalo technické zabezpečení toho, aby to fungovalo.

Na závěr - mám k dispozici ještě 40 vteřin - bych chtěl konstatovat, že můj předpoklad zfunkčnění toho, tak jak si to všichni představovali původně, je někdy první polovina příštího roku. My jsme doposud udělali to, abychom přece jenom ulehčili lidem vstup do podnikání, že jsme vydali takové řekl bych velmi čtivé příručky začínajícího podnikatele a průvodce formuláři, tak aby i normální člověk, který s těmito věcmi většinou má problémy, byl schopen sám, bez nějaké odborné pomoci právníků, účetních atd. v těchto věcech se orientovat a formuláře vyplnit.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Ještě se zeptám, má-li pan poslanec doplňující otázku. Nemá, odpověď stačí. Můžeme tedy ukončit nejenom tuto interpelaci, ale vlastně celou sérií ústních interpelací.

 

Ukončuji tedy ústní interpelace a otevřu další bod - písemné interpelace.

 

78.
Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

 

Na pořadu 6. schůze Poslanecké sněmovny máme dvě odpovědi na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nejsou spokojeni, a proto požádali o zařazení na pořad této schůze. Upozorňuji všechny poslance na ustanovení § 112 odst. 6, který zní: Není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se o odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k ní nezaujme stanovisko ani o ní dále nejedná.

A nyní přistoupíme k projednávání těchto odpovědí na písemné interpelace.

První je interpelace na ministra zdravotnictví Tomáš Julínka, který odpověděl na interpelaci poslance Davida Ratha ve věci personální politiky nového ministra zdravotnictví. Interpelace se spolu s odpovědí překládá jako tisk 73. Ptám se, jestli poslanec David Rath by uvedl tuto interpelaci… (Výkřiky z pléna: Není přítomen, jedeme dál!)

Prosím o klid ve Sněmovně, myslím si, že jsme schopni postupovat korektně. Ptám se, jestli pan poslanec Rath je někde přítomen… (Vyčkává.) Není nikde v dosahu. V tom případě budu muset postupovat podle zmíněného paragrafu 112 a tuto interpelaci odložíme.

Další interpelace je interpelace poslance Václava Exnera, který je zde přítomen. Interpelace byla ještě na ministra zahraničí Cyrila Svobodu ve věci české účasti v sídle Komise pro svobodnou Kubu. Interpelace se předkládá spolu s odpovědí jako tisk 76.

Prosím nyní pana poslance Exnera, aby se ujal slova a řekl, v čem tedy nebyl zřejmě spokojen s tím, jak byla interpelace vyřízena. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP