(15.20 hodin)
(pokračuje Novotný)

1. V § 18 odst. 2 se v písmenu e) za slova "jiné příjmy" vkládají slova "nebo jiné příspěvky než uvedené v písmenu a)".

2. V § 18 první odstavec třetí věta zní: "Veřejná vysoká škola má nárok na příspěvek podle odst. 2 písmena a), jsou-li k jeho poskytnutí v příslušné kapitole státního rozpočtu příslušné finanční prostředky."

3. V § 18 odstavec třetí se věta první zrušuje. Ve větě druhé se za slovo "příspěvku" vkládají slova "podle odstavce 2 písmena a)".

4. V § 18 odst. 3 se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova "pokud tento zákon nestanoví jinak".

5. V § 18 se vkládá nový § 18a, který včetně nadpisu a poznámek pod čarou číslo 9b a 9c zní: "§ 18a. Poskytování příspěvku.

Odst. 1. O poskytnutí příspěvku podle § 18 odst. 2 písmena a) rozhoduje ministerstvo rozhodnutím na základě žádosti veřejné vysoké školy.

Odst. 2. Ministerstvo v rozhodnutí uvede účel, na který je příspěvek určen, výši poskytované částky. Ministerstvo může rovněž stanovit další podmínky a povinnosti podle povahy účelu, na který je příspěvek poskytnut, nebo podle akreditovaného studijního programu, na jehož uskutečňování je příspěvek určen. Pro ostatní náležitosti rozhodnutí použijí přiměřené ustanovení zvláštního zákona pro vydání rozhodnutí o poskytování dotací ze státního rozpočtu a pro rozhodování o odmítání dotací. Příspěvek ministerstvo poskytne převodem ze svého účtu na bankovní účet veřejné vysoké školy.

Odst. 3. Ministerstvo vede evidenci poskytnutých příspěvků.

Odst. 4. Veřejná vysoká škola je povinna čerpat a používat příspěvek v souladu s účelem, jehož má být dosaženo, a podle zvláštních právních předpisů upravujících účetnictví. Zůstatky příspěvků na konci každého kalendářního roku veřejná vysoká škola převede pro další kalendářní rok do svých fondů podle § 18 odst. 7. Ministerstvo příspěvek veřejné vysoké škole rozhodnutím odejme, pokud jej čerpá v rozporu se zákonem nebo v rozporu s rozhodnutím o poskytnutí příspěvku. Ministerstvo příspěvek veřejné vysoké škole rovněž rozhodnutím odejme, pokud zanikl akreditovaný studijní program, na jehož uskutečňování byl příspěvek poskytnut, nebo pokud se poskytnutý příspěvek dostal do rozporu s dlouhodobým záměrem veřejné vysoké školy (§ 12).

Odst. 5. Za vypořádání příspěvku se státním rozpočtem v příslušném rozpočtovém roce se považuje jeho vyčerpání v souladu s tímto zákonem a se zvláštním zákonem upravujícím rozpočtová pravidla, převedení do fondů podle § 18 odst. 7 pro další kalendářní rok nebo odejmutí příspěvku.

Odst. 6. Na řízení o vydání rozhodnutí o poskytnutí příspěvku a na řízení o jeho odnětí se nevztahuje správní řád.

Odst. 7. Způsob nakládání s příspěvkem a vedení evidence poskytnutých příspěvků stanoví prováděcí právní předpis."

6. Za § 107 se vkládá nový § 107a, který zní: "107a. Ministerstvo ve spolupráci s Ministerstvem financí vydá prováděcí předpis k provedení § 18a odst. 7."

Dále část třetí, přechodné ustanovení k části druhé: "Článek III. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění některých zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, se ve znění tohoto zákona použije poprvé pro rozpočtový rok 2006."

Za tuto část třetí se pak jako část čtvrtá vloží dosavadní článek II s názvem Účinnost. Jeho text zůstane beze změny.

Dámy a pánové, a nyní krátké, resp. středně dlouhé odůvodnění pozměňovacího návrhu.

Předložený pozměňovací návrh reaguje na novelizaci zákona o vysokých školách publikovanou ve Sbírce zákonů pod č. 552/2005 Sb. Touto novelou byl do zákona, § 18 odst. 2 písm.a) a odstavce následující, zaveden s legislativní zkratkou příspěvek "Příspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost". Dosavadní právní úprava příspěvku je však velmi neurčitá. Vysokoškolský zákon jednoznačně nestanovil právní povahu příspěvku a rovněž nevymezil řádně způsob nakládání s ním a způsob jeho vypořádávání. Ne zcela jasný byl také vztah ke správnímu řádu, kde se rozhodovací praxe ministerstva lišila od toho, co požadoval zákon. Úmyslem zákonodárce bezpochyby bylo upravit hospodaření veřejných vysokých škol tak, aby část poskytovaných finančních prostředků ze státního rozpočtu nebylo nutné vypořádávat vždy na konci příslušného rozpočtového roku, a poskytnout tím vysokým školám větší míru autonomie v hospodaření. Příspěvek tedy nebyl chápán jako dotace, což ovšem ze stávající dikce zákona také není zcela zřejmé a při aplikaci zákona v praxi toto vyvolává a vyvolávalo i v minulosti výkladové potíže. Novela zákona o vysokých školách publikovaná pod již zmíněným číslem 552/2005 Sb. má pak některá další problematická místa, kupř. je to rozpor mezi normativním textem a důvodovou zprávou. Pozměňovací návrh výslovně stanoví, že poskytovatelem příspěvku podle písmene a) je ministerstvo, což ve stávajícím textu zákona chybí. Dnes se v zákoně jen uvádí, že ministerstvo vydává příslušné rozhodnutí - viz § 18 odst. 4. Veřejné vysoké školy mohou být ale příjemci ještě dalších příjmů či příspěvků, které mají důvod ve státním rozpočtu a které nemusejí být poskytovány cestou ministerstva, resp. cestou rozhodovacích pravomocí ministerstva, např. cestou Grantové agentury České republiky, Grantové agentury Akademie věd, IGA, a ze zdrojů ESF apod. V zákoně je proto podle názoru předkladatelů nutné jasně odlišit příspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou a další tvůrčí činnost, který má specifický režim nakládání, s jinými v úvahu připadajícími příspěvky podle písmene e), které může veřejná vysoká škola získávat.

Návrh nové právní úpravy je proveden především zásahy do znění § 18 platného znění zákona o vysokých školách tak, aby bylo zřejmé, jakou má příspěvek právní povahu. Cílem jednotlivých změn je tedy odstranit pochybnosti o tom, že příspěvek má oproti dotaci svůj specifický režim a měl by být chápán jako příspěvek na poskytování veřejné služby v oblasti vzdělávání, který může být zůstatkový a který je převoditelný do vymezených fondů pro další rozpočtové období.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP