(16.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Maršíčkovi. O slovo se hlásí pan poslanec Jan Vidím.
Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Vážená paní předsedající, paní a pánové, dovolte mi také několik slov k projednávané materii. Je to spíš reakce na vystoupení kolegy Maršíčka a jeden procedurální návrh.
Pan kolega Maršíček uvedl ve svém vystoupení, že stávající dikce o zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti vychází z obvyklé praxe v okolních zemích, případně v zemích Evropské unie či i v zemích Severoatlantické aliance. Co se týče okruhu osob, které jsou seznamovány, tento okruh je seznamován s utajovanými informacemi ze zákona, nikoliv na základě získání bezpečnostní způsobilosti. Musím jej upozornit na to, že to je naprosto mylná věta, nepravdivá věta. Nesmyslně široký okruh osob, které se smějí seznamovat s utajovanými informacemi tzv. ze zákona, je u nás naprosto neobvyklý, v aliančních zemích i v zemích Evropské unie nesmyslně velký a je nezbytné jej opravdu zúžit.
Původní vládní návrh, který Sněmovna projednávala, přijala a který nabyl účinnosti k 1. lednu letošního roku, předpokládal právě onen okruh osob, který je dnes předložený vládou. Byla to Poslanecká sněmovna, která rozhodla o tom rozšíření - a rozhodla špatně. Pojďme, prosím, se k tomu vrátit a skutečně zvolit takovou metodu, která je akceptovatelná nejen u našich aliančních kolegů, ale i kolegů z Evropské unie.
Protože je zde veto na schválení projednávané materie v prvém čtení, předkládám návrh na zkrácení lhůty pro projednání na pět dní.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Janu Vidímovi. Prosím nyní pana kolegu Jana Klase, který se také hlásil do obecné rozpravy. Stahuje svou přihlášku.
Já se tedy ještě zeptám všech kolegyň a kolegů, zda se chtějí účastnit této rozpravy. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.
Oznámila jsem, že je předloženo veto k postupu podle § 90 odstavec 2, a proto se budeme nejprve věnovat návrhu, který zazněl, a to byl návrh pana poslance Maršíčka na zamítnutí tohoto návrhu zákona.
Opět přivolávám naše kolegy, ale před hlasováním ještě závěrečné slovo pana zpravodaje, popř. pana místopředsedy vlády. Pan zpravodaj Jan Klas má slovo.
Poslanec Jan Klas: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně, vážení kolegové, padly dva zásadní návrhy. Pan poslanec Maršíček - návrh na zamítnutí, o kterém teď, budeme hlasovat, a pan poslanec Vidím - návrh týkající se zkrácení lhůty na projednávání.
Vážená paní místopředsedkyně, dovoluji si navrhnout začít návrhem pana poslance Maršíčka na zamítnutí. Moje stanovisko je proti.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Registruji vaši žádost o odhlášení. Prosím tedy, abyste se znovu zaregistrovali vašimi identifikačními kartami.
Ještě před hlasováním prosím o stanovisko pana místopředsedy vlády. (Negativní.)
Budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu zákona, a to v hlasování s pořadovým číslem 24. Zahajuji toto hlasování a táži se vás, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti? Děkuji.
V hlasování pořadové číslo 24 z přítomných 142 pro 29, proti 102. Tento návrh nebyl přijat.
Budeme se tedy zabývat nejprve návrhem na přikázání výborům k projednání, poté návrhem na zkrácení lhůty. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh výboru pro obranu. Má někdo jiný návrh na přikázání? Není tomu tak.
Budeme tedy hlasovat o návrhu na přikázání výboru pro obranu.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 25. Kdo souhlasí s tímto návrhem na přikázání? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 25 přítomno 145, pro bylo 140, proti nikdo. Návrh na přikázání byl přijat.
Nyní prosím pana zpravodaje o upřesnění druhého návrhu - na zkrácení lhůty.
Poslanec Jan Klas: Druhý návrh podal pan kolega Vidím, předseda výboru pro obranu, týkající se návrhu na zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na pět dnů.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 26. Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 26 z přítomných 144 pro bylo 72, proti 38. Návrh nebyl přijat.
Prosím ještě o malou chvíli strpení, protože proběhne kontrola tohoto hlasování. Je nějaká námitka proti tomuto hlasování? Není. Konstatuji tedy, že Poslanecká sněmovna rozhodla přikázat tento návrh k projednání výboru pro obranu. Tím jsme se vypořádali s tímto vládním návrhem zákona. Děkuji panu místopředsedovi vlády, děkuji také panu zpravodaji. Můžeme se věnovat dalšímu bodu.
Dalším bodem je
13.
Návrh poslanců Jana Kasala, Anny Čurdové, Evy Dundáčkové
a Zuzky Bebarové-Rujbrové na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
/sněmovní tisk 46/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 46/1. Za navrhovatele předložený návrh uvede pan místopředseda Jan Kasal. Prosím ho, aby se ujal slova.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane místopředsedo vlády, pane ministře, dámy a pánové, jak jsem již avizoval při projednávání základního zákona proti domácímu násilí, do konečné podoby se nutně musí promítnout skutečnost, že byl přijat zákon o sociálních službách, takže zákon, který dnes projednáváme, úzce souvisí se zákonem č. 135/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti ochrany před domácím násilím. Ten jsme schválili 7. prosince loňského roku. Tímto zákonem byla mimo jiné krajům uložena povinnost zřizovat v samostatné působnosti tzv. intervenční centra. Zmíněným zákonem 109/2006, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o sociálních službách, však tato povinnost zanikla. V zákoně 108/2006, o sociálních službách, byla tato odborná pomoc začleněna obecně do § 60 - krizová pomoc.
Intervenční centra jako zařízení sociálních služeb specializovaná na pomoc osobám ohroženým domácím násilím především v souvislosti s vykázáním násilné osoby nejsou výslovně v zákoně o sociálních službách jmenována. Tím dochází k nesouladu mezi textem zákona o ochraně před domácím násilím, který v § 21b odstavec 2 větě třetí ukládá povinnost doručit opis úředního záznamu o vykázání příslušnému intervenčnímu centru.
Návrh, který máme před sebou, se snaží tyto skutečnosti napravit, zřizování intervenčních center znovu upravuje. Intervenční centra jsou specializovaná pracoviště, která poskytují ohroženým osobám základní pomoc v oblasti sociálně-právní, psychologické i organizační. Ze zkušeností vyplývá, že současná zařízení sociální péče nejsou na takovou integrovanou a specializovanou pomoc uzpůsobena, a v systému sociálních zařízení pracoviště zaměřená na krizovou pomoc osobám dotčeným domácím násilím chybějí.
***