(17.40 hodin)
(pokračuje Sehoř)

Chtěl bych také upozornit na jednu legislativní úpravu, respektive překlepem se stalo, že jeden řádek je načtený v usnesení hospodářského výboru, respektive napsaný v usnesení hospodářského výboru dvakrát. Je to silnice 1/29 v Písku za 25 mil. Kč se tam objevuje dvakrát. Samozřejmě je to chyba, při psaní se napsal jiný řádek, než se měl napsat. Tento řádek je potřeba škrtnout a místo toho tam dát původní řádek, a to "silnice 1/16 Mělník, ocelová konstrukce u mostu přes Labe, 4 mil. Kč". To je jediná legislativně technická oprava.

Hospodářský výbor ve svém usnesení číslo 37, ze kterého jsem také citoval, žádá Poslaneckou sněmovnu, aby schválila rozpočet a aby jej schválila ve znění usnesení hospodářského výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Zahajuji všeobecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Registruji nejprve paní kolegyni Jakubkovou, poté vystoupí pan poslanec Hovorka. Nejprve prosím paní kolegyni Jakubkovou.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, mé vystoupení má dvě části a týká se Státního fondu dopravní infrastruktury jako celku a druhá část je věnována projektům, které jsou navrženy k financování z tohoto fondu.

Z existujících šesti státních fondů je Státní fond dopravní infrastruktury tím, který trvale realizuje nejvyšší objem příjmů i výdajů. Do budoucna však hrozí, že se v důsledku silné dotační závislosti na Fondu národního majetku a ukončení privatizace bude potýkat s problémy, jak pokrývat již nastavené výdajové programy z vlastních zdrojů. Jeho hospodaření se tak může stát zdrojem deficitů a růstu dluhů veřejných financí.

Domnívám se, že nastal čas diskutovat nejenom o tom, jak zajistit financování potřebných projektů, ale také o tom, jak zajistit větší transparentnost a veřejnou kontrolu při hospodaření s veřejnými prostředky. Proto si dovolím, kolegyně a kolegové, iniciovat vznik neformální pracovní skupiny, která se bude problematikou zabývat, tak aby výsledky diskusí bylo možné využít při sestavování rozpočtu na rok 2008.

A nyní se vyjádřím k projektům, které jsou navrženy k financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. (V sále je velký hluk.)

Není pochyb o tom, že je potřeba adekvátně rozvíjet všechny druhy dopravy, a to tak, aby byly co nejlépe obslouženy dopravní potřeby obyvatel i průmyslu. Omezené finanční zdroje nás vedou k tomu, abychom si při rozhodování o nich pokládali doplňující otázky.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, paní poslankyně, já vás nerada přerušuji, ale prosím o takový klid, který umožní paní poslankyni říci zde naprosto jasně a v klidu svůj názor. Prosím, paní kolegyně. (Hluk v sále se téměř nezmenšil.)

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji. Například: Podporují projekty navržené k financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury efektivní dobudování ucelených páteřních tahů, které zajistí napojení České republiky na transevropské dopravní sítě? Nebo zase postupujeme salámovou metodou a vkládáme prostředky i do nepřipravených nebo méně potřebných úseků? Klademe dostatečný důraz na opatření, která vedou ke zvýšení rychlosti, bezpečnosti a plynulosti dopravy a zjednodušují a zpříjemňují tak život lidem v naší zemi? Vždyť cyklisté a chodci se stali ohroženými druhy v naší společnosti. Dochází k žádoucím změnám v proporcích mezi jednotlivými druhy dopravy ve prospěch železnic? Z celkové sumy diskutovaného rozpočtu vyčteme, že silniční doprava si stojí vůči železniční v poměru přibližně 3:1. V konečném výsledku je poměr mnohem vyšší, neboť na rozdíl od železnice jsou silnice financovány i z krajských a obecních rozpočtů. Respektujeme ochranu přírody? Usilujeme o snižování negativních vlivů dopravy na zdraví a životní prostředí?

V úvahu přichází řada dalších otázek, já jsem však vybrala zejména ty, o nichž si myslím, že jsou důležité pro každého, a přesto si na ně po prostudování navrženého rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury musíme odpovědět záporně.

Ještě můžeme, a to právě dnes, situaci alespoň částečně změnit a nezadat si. Nejde o podporu poslaneckých pomníčků. Neříkáme, kterou cyklostezku podpořit, jen že je dobré podpořit cyklostezky. Pozměňovací návrhy pomohou řešit i velké problémy malých obcí, přes které vedou frekventované silnice 1. třídy, a řadu dalších. Navrhujeme systémovou změnu, neprosazujeme projekty zájmových skupin.

Pozměňovací návrhy, které přednesu v podrobné rozpravě, jsou výnosově neutrální. Jedná se o částku 250 mil. Kč, kterou získáme, pokud z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury vyřadíme plavební stupeň Přelouč 2 s navrženou dotací 200 milionů a plavební stupeň Děčín s navrženou dotací 50 milionů.

Proč by tyto projekty měly být vyřazeny? Vybudování plavebního stupně Přelouč s plavebním stupněm Děčín má zajistit hypotetickou kapacitu 4,5 mil. tun nákladu. Toto číslo představuje 8 promile veškerého přepraveného nákladu ročně. Pro představu, jde o náklad, který lze přepravit 10 až 20 vlaky za den, to je jeden vlak co dvě hodiny. Navíc podél Labe, z Pardubic až do Saska, vede první tranzitní železniční koridor, který byl za nemalé veřejné prostředky modernizován a jeho kapacita není zdaleka vyčerpána.

Je mi znám záměr na vybudování multimodálního logistického centra v Pardubicích. Vodní doprava by však zde byla jen okrajovým doplňkem k dopravě silniční, železniční a letecké. Vítám všechny iniciativy na podporu kombinované dopravy, kdy alespoň část cesty je zboží dopravováno ekologicky šetrnějším způsobem, ale k tomu nemusíme budovat neekologické a neekonomické plavební stupně.

(V sále je stále velký hluk, poslanci se mezi sebou baví úplně nahlas.)

Projekt plavebního stupně Přelouč naráží také na právní překážky. Ředitelství Vodních cest ČR se od roku 2001 snaží získat výjimku ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných druhů živočichů, přestože dotčená lokalita - jedná se o Slavíkovy ostrovy, Lohnické rameno - má jak regionální, tak celostátní a v některých ohledech i celoevropský význam z hlediska ochrany silně a kriticky ohrožených druhů. Poslední soudní rozhodnutí padlo v únoru tohoto roku. Přesto věc není uzavřena. Každá ze stran, Ministerstvo životního prostředí i ředitelství Vodních cest, podala kasační stížnost. Ředitelství Vodních cest navíc podalo návrh na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. A Nejvyšší správní soud dosud nerozhodl v žádné z věcí.

Nevyjasněná právní situace je překážkou zahájení stavebního řízení. Pokud by stavební řízení bylo zahájeno, lze očekávat vzhledem k rozsahu stavby, že bude trvat několik měsíců. A bude-li vydáno stavební povolení, lze opět očekávat odvolání a nabytí právní moci až po rozhodnutí odvolacího orgánu. Je to běh na dlouhou trať, nebo bianco šek pro Státní fond dopravní infrastruktury, který během roku 2007 konstatuje, že tyto prostředky nelze na plavebním stupni Přelouč v daném roce prostavět, a rozhodne o jejich jiném využití, které už ovšem bude mimo kontrolu Poslanecké sněmovny?

Plavební stupeň Děčín je rovněž v konfliktu s ochranou přírody, konkrétně s územím v síti NATURA 2000.

Já vím, že není zvykem při schvalování návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury podávat pozměňovací návrhy. Se zelenými však přichází změna (hlasitý smích v sále), a v tomto případě viditelně a jednoznačně k lepšímu. Lidé více ocení bezpečný přejezd, novou cyklostezku či nástupní ostrůvek přístupný pro vozíčkáře než tuny betonu v řece. A nebude to státní kasu stát ani o korunu více.

Prosím, hlasujte pro pozměňovací návrh, jde o dobrou věc. Děkuji za vaši pozornost a doufám i podporu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP