(12.40 hodin)
(pokračuje Rybínová)

K tomuto návrhu mě vede především zkušenost s tím, jakým způsobem probíhalo schvalování současně platného zákona č. 379/2005, který byl vládou předložen Poslanecké sněmovně v roce 2003. Jednotlivé výbory postupně přerušovaly projednávání předloženého návrhu, Poslanecká sněmovna dokonce vrátila návrh jednou zpět do druhého čtení. Jednotlivými poslanci i výbory byla předložena řada pozměňovacích návrhů. Senát po projednání zamítl zákon především s odkazem na legislativní nedostatky. To projednávání trvalo téměř tři roky. To vše svědčí o tom, že projednávání a schvalování bylo velmi složité, a v tuto chvíli i já mám obavu, že ani tento návrh nebude mít jednoduchou cestu. Je více než patrné, že s ohledem na názory v této Sněmovně se objeví řada pozměňovacích návrhů a výsledný efekt může být více než problematický.

Vláda ve svém programovém prohlášení avizovala, že v druhé polovině roku 2007 předloží svůj komplexní pozměňovací návrh zmíněného zákona. Navíc ve svém stanovisku k předloženému návrhu ze dne 7. 3. 2007 vláda konstatuje, že si je vědoma nutnosti řešit komplexně nedostatky stávající úpravy ochrany zdraví před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami, a potvrdila, že předloží návrh zákona, který postihne všechny sporné oblasti, které aplikace stávajícího zákona přináší.

Jsem přesvědčena, že je totiž nutné provést mnohem hlubší revizi současně platného zákona 379. Předložený návrh se například vůbec nezabývá závažným problémem, který vyplývá z vyjádření nejen protidrogových koordinátorů, ale i ředitelů a učitelů škol, a to je nadměrné užívání alkoholu ze strany dětí a mládeže. Nemá smysl v tuto chvíli otevírat diskusi nad jednotlivostí zmíněného zákona. K důkladnější revizi, jsem přesvědčena, jistě přistoupí i komise, která bude vytvořena, nebo je vytvořena Ministerstvem zdravotnictví, kde jsou zastoupeni nejen odborníci, ale i členové Poslanecké sněmovny. Připadá mi tedy v tuto chvíli logické vyčkat závěrů jednání zmíněné komise a z toho vzešlého návrhu vlády a doporučit předkladatelům, aby na přípravě tohoto návrhu s Ministerstvem zdravotnictví, do jehož gesce tato problematika spadá, spolupracovali. Věřím, že po důkladné a obšírné diskusi pak najdeme shodu nad návrhem, který se stane vyváženým především svými dopady na všechny skupiny, kterých se daná problematika dotýká.

Opětovně tedy navrhuji vrácení návrhu předkladatelům k přepracování. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Janě Rybínové. Připraví se paní poslankyně Zuzka Rujbrová. Připraví se pan ministr Tomáš Julínek. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, dovolte, abych vám sdělila, že jsem kuřákem, i když se nedomnívám, že by tato informace byla podstatná pro sdělení, které vám chci předložit. A je to informace o tom, že Poslanecká sněmovna obdržela petici s názvem Stop kouření ve veřejných prostorách, podporující přijetí tzv. nekuřáckého zákona. Petici podepsali členové petičního výboru v originále, ale jinak odkazuje i na internetové stránky obsahující 74 263 jmen osob, které podporují přijetí tohoto návrhu zákona.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Zuzce Bebarové-Rujbrové. Slova se ujme pan ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Připraví se paní kolegyně Olga Zubová, poté zástupce navrhovatelů Boris Šťastný. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně a kolegové, velkou část toho, co jsem chtěl říci, řekla paní poslankyně Rybínová. Chci opravdu potvrdit, že na Ministerstvu zdravotnictví již prošlo poradou nominování komise, která má připravovat návrh komplexní novely zákona 379/2005, a že tato komise byla ustanovena v souladu s programovým prohlášením vlády a s legislativním plánem Ministerstva zdravotnictví. Zvolil jsem tuto cestu právě proto, aby mohlo dojít ke konsensu dříve, než přijde materiál do Poslanecké sněmovny, a diskuse mohla být aspoň nějakým způsobem koordinována.

Myslím, že jenom těchhle pár příspěvků, které jsme tady slyšeli, ukazuje, jak rozdílné názory na tuto problematiku existují. Zároveň potvrzuji, že tato novela postihuje jenom velmi malou část - nebudu se teď vyjadřovat k některým chybám - velmi malou část a že třeba problematika konzumace alkoholu mladistvými je daleko naléhavější, než se možná některým zdá. V rámci této novely je řešena i problematika například záchytných stanic a jiné záležitosti, které nejsou dobře tímto zákonem upraveny.

To znamená Ministerstvo zdravotnictví dává přednost konsensu, který vznikne přinejmenším v rámci koalice, tak aby byl předložen návrh, který má naději na to, aby prošel Sněmovnou, aniž by byl totálně zbourán, tudíž aby potom v praxi vůbec mohl fungovat.

Historie minulého zákona tady byla popsána paní poslankyní Rybínovou. Chci také vaši pozornost obrátit na studii, která byla publikována v Eurobarometru v roce 2006, která srovnávala názory na regulaci pasivního kouření u občanů všech 25 členských států Evropské unie a z níž vyplynulo, že u regulace v restauracích je v České republice 50 % občanů pro a 50 % občanů proti. To bude přesně reflektovat i situaci v Poslanecké sněmovně, a tudíž zase jeden z důkazů, že diskuse nebude snadná.

Tento návrh bohužel otevírá nekoordinovanou diskusi, která se potom promítne do pozměňovacích návrhů, které při velkém množství vedou k legislativním chybám a praktické neaplikovatelnosti. Proto se přikláním k návrhu vrácení k přepracování. V případě, že by tento zákon prošel do dalšího čtení, prošel prvním čtením, Ministerstvo zdravotnictví je připraveno kooperovat. Všichni tři předkladatelé jsou najmenováni do této komise, budou tam přizváni i odborníci, popřípadě další lidé reprezentující odlišné názory, tudíž je naděje, že by konsensus mohl vzniknout. Je… Promiňte. (Odmlčel se.)

V případě tedy, že bude postoupen tento návrh do dalšího čtení, budeme kooperovat, ale abychom mohli zpracovat eventuálně komplexní pozměňovací návrh, potřebujeme daleko více času, než je běžná lhůta na projednávání takovéhoto zákona.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zdravotnictví Tomáši Julínkovi. Slova se ujme paní poslankyně Olga Zubová. Připraví se pan poslanec Boris Šťastný. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Olga Zubová: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh novely zákona, který se už téměř všichni naučili nazývat antikuřáckým zákonem, je hodně sledovaný. Podle některých novinářů se při jeho schvalování na půdě našeho Parlamentu odehraje střet kuřáků a nekuřáků. Je-li tomu tak, pak by tento zákon měl bez problémů projít, protože v republice je zhruba 30 % kuřáků a 70 % nekuřáků a dá se předpokládat, že v této dvousetčlenné Sněmovně, která může být vzorkem společnosti, je to přibližně taktéž, i když moje předřečnice, kolegyně Konečná, mě trochu v této statistice zviklala.

Jestli poslanci poslechnou hlas veřejného mínění, zákon by měl projít. Spíše než střetů a soubojů bychom se měli od poslanců a poslankyň dočkat vítězství zdravého rozumu. Vždyť v tomto případě nejde o politikum, nejde o levicový ani pravicový návrh, jak jsme se s oblibou naučili škatulkovat. Budeme přeci rozhodovat o ochraně zdraví nás všech.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP