(16.10 hodin)
(pokračuje Nečas)
V každém případě se ale ukazuje, že celá řada ustanovení zákona o sociálních službách bude vyžadovat další precizaci, abychom vyjasnili naprosto jasně podmínky, za kterých mají jednotliví provozovatelé sociálních služeb pracovat, protože jak je vidět již z dikce zákona o sociálních službách a z textu bývalých zákonů, velmi často se míjí i samotná terminologie těchto zákonů a bude si vyžadovat celé řady dopřesňujících kroků. A chtěl bych připomenout, že i v souvislosti se zákonem o sociálních službách jsme tady například museli podávat i poslanecký návrh předložený mnou, paní poslankyní Páralovou a panem poslancem Kafkou, který reflektuje na přijetí zákona o sociálních službách, na konkrétní vymezení pojmů, které se v těch dalších zákonech neopravily. A ukazuje se tedy, že to bude vyžadovat další legislativní precizaci.
Ale znovu opakuji, toto schválení bude vyžadováno pouze od týdenních stacionářů, domovů pro osoby se zdravotním postižením, domovů pro seniory a domovů se zvláštním režimem.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak jestli k tomu pan poslanec něco má… Nemá. Můžeme pokračovat dále. Pak nastoupí paní poslankyně Kateřina Konečná, která bude také interpelovat pana ministra Petra Nečase ve věci registrace zařízení dle zákona č. 108. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Vážený pane ministře, jak už jste zde řekl, se zákonem o sociálních službách je mnoho nejasností a problémů. Já si trošku myslím, že by možná pomohlo, kdyby ministerstvo účinně spolupracovalo s kraji, ale nechci ho podezírat, že nespolupracuje. Nicméně ukazuje se, že prostě někdy dává jiné informace ministerstvo a jiné kraj. A to je také téma mé interpelace.
Od 1. ledna letošního roku vstoupil v platnost zákon č. 108/2006, o sociálních službách, a v souladu s ním musí být registrována zařízení poskytující příslušné služby. Vztahuje se to i na služby poskytované seniorům v domech s pečovatelskou službou, které jsou majetkem obcí, s níž mají obyvatelé DPS uzavřenu nájemní smlouvu. Jedná se tedy o formu terénní sociální služby a její poskytování DPS uzavře smlouvou. V případě zaregistrování musí být poskytovatel sociálních služeb schopen zajistit základní činnosti podle vyhlášky 205/2006, naplňovat standardy kvality sociálních služeb a personál musí splňovat odbornou způsobilost.
V této souvislosti mám tedy následující dotazy. Jaká sankce hrozí obci, která je provozovatelem DPS a k termínu 1. 7. 2007 dle zákona nezabezpečí registraci tohoto zařízení a bude je provozovat, aniž by splňovalo podmínky zákona o sociálních službách?
A pak mám ještě jednu připomínku, resp. dotaz. Některé obce v uplynulých letech vybudovaly DPS s pomocí státní dotace, přičemž byla stanovena podmínka, kolik let musí být v daném domě poskytována pečovatelská služba. Tu by podle zákona o sociálních službách mělo poskytovat zařízení, které splňuje standardy kvality a je registrováno. Jestliže ještě neuplynula doba stanovená v podmínkách poskytnuté dotace a obec nebude svoji DPS jako poskytovatele terénní sociální služby registrovat, a tedy nenaplní povinnost vyplývající ze zákona o sociálních službách, lze to považovat za porušení závazku vůči státu?
Ještě jenom upozorňuji, že kolega je z úplně jiného kraje než já, takže ty problémy se evidentně opakují ve všech krajích úplně stejně.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana ministra Nečase, aby zareagoval.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Já bych chtěl také poděkovat paní poslankyni za její interpelaci. Je evidentní, že ty problémy se opakují ve většině krajů. A i z našich analýz, které zatím máme po třech měsících fungování zákona o sociálních službách, se ukazuje, že problémy stejného charakteru jsou v podstatě celoplošné, že tedy nemají nějaké specifické krajské hledisko. To za prvé.
Za druhé. Chci jednoznačně říci i v návaznosti na příslušnou debatu výboru pro sociální záležitosti Poslanecké sněmovny, že my chceme v průběhu měsíce května mít první rozsáhlejší analýzu fungování tohoto nového zákona, tak abychom dokázali v tuto chvíli již i formulovat první návrhy legislativních změn, z nichž některé, jak bylo i veřejně oznámeno, budou již součástí první etapy reformy veřejné správy.
Já jsem mnohokrát řekl i veřejně, že zákon o sociálních službách považuji za nakročení správným směrem, nikoli však za výslednou podobu systému sociálních služeb. Ta myšlenka je dobrá - prostě aby peníze šly s konkrétním klientem a on si mohl nakupovat na trhu sociálních služeb příslušné služby. To provedení ale v mnoha ohledech i díky hektickému časovému tlaku, který při projednávání ve Sněmovně byl, poněkud kulhá.
Mimo jiné tady musím jednoznačně zdůraznit, že se snažíme velmi úzce postupovat s reprezentanty krajů. Máme pravidelná setkání s příslušnými krajskými radními nebo náměstky, kteří zodpovídají za sociální problematiku, čili se sociální komisí Asociace krajů. I při dotačních řízeních bylo velmi úzce spolupracováno s představiteli krajů.
Na druhé straně se tady ukazuje, že vedle celé řady zákonů, včetně zákona o hmotné nouzi, který také platí od 1. ledna letošního roku, pokračování v dosavadním konceptu, kdy je část sociální agendy vykonávána v oblasti státní správy obcemi a městy v přenesené působnosti, není funkční systém. Jak třeba u těch sociálních služeb, tak u systému hmotné nouze Ministerstvo práce a sociálních věcí nemá žádnou možnost bezprostředně řídit výkon státní správy v této oblasti. My pouze vydáváme metodické pokyny. A již název sám o sobě ukazuje, že to nejsou právně závazné pokyny nebo řídicí akty.
A je to mimochodem jeden z důvodů, proč Ministerstvo práce a sociálních věcí a musím říci i já osobně chceme provést restrukturalizaci systému veřejné správy v oblasti sociálních služeb, obecně v oblasti sociální administrace, tím, že chceme vytvořit jednotnou státem řízenou organizaci, Národní úřad pro zaměstnanost a sociální správu, vybudovanou na bázi stávajících úřadů práce a jejich pobočkové sítě. Tím by se přenesla na tuto státní strukturu celá dosavadní přenesená působnost státní správy, která dneska působí v těch samosprávných orgánech na úrovni krajů a pověřených obcí.
Co se týče registrací, chci říci jedno. Je naším maximálním zájmem, aby systém sociálních služeb fungoval a rozvíjel se. To znamená, že máme maximální zájem na tom, aby se nezužovala nabídka v systému sociálních služeb. Jinými slovy, v rámci zákonů a možností, které máme, budeme maximálně vycházet vstříc představitelům obcí v nalezení možnosti, jak by jimi zřizované zařízení a jimi zřizovaní poskytovatelé sociálních služeb mohli působit dál. To znamená, že tam, kde to půjde, se budeme snažit dohodnout i prostřednictvím krajů, aby příslušná zařízení mohla fungovat. Celý ten systém potřebuje totiž mimo jiné i určitou časovou prodlevu na to, aby se restrukturalizoval. Třeba právě ta pobytová zařízení - z hlediska toho, která poskytují sociální služby přímo z hlediska definice své činnosti, a která je pouze poskytují jako terénní službu, což je právě ten případ, o kterém jsme se bavili jak v této, tak v předchozí interpelaci.
Co se týče finančních prostředků poskytnutých na instituce, o kterých jste mluvila, tam je to otázka spíše na Ministerstvo financí, protože ono je jakýmsi donátorem, který v těchto věcech rozhoduje, nikoli Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Znovu opakuji: Je naším cílem maximálním způsobem se dohodnout s představiteli obcí na vybudování fungující sítě sociálních služeb. A my určitě nebudeme postupovat tím způsobem, že budeme stát s nějakým bičem nad obcemi a budeme jim komplikovat život. Naopak. Jsme si vědomi zásadní úlohy, kterou obce a jimi zřizovaní poskytovatelé sociálních služeb hrají, a budeme se snažit s nimi maximálně spolupracovat. A i v těch konkrétních případech, kde jsou problémy s registrací, s fungováním toho systému apod., budeme hledat cestu a třeba i určité časové prodlevy a shovívavosti, chcete-li, i když bych to tady asi neměl říkat nahlas a veřejně, tak aby prostě nějaký tupě úřednický, striktní postup nevedl třeba k zániku některého poskytovatele sociálních služeb.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě poprosím paní poslankyni Konečnou. Máte minutu.
***