(16.40 hodin)
(pokračuje Bursík)
U nás, tady ve střední a východní Evropě, hrozí rizika povodní především v jarním období tání a samozřejmě extrémní sucha v létě, na druhé straně extrémní zimy. Nejvíce se to dotkne zemí, které jsou nejchudší. A proto je naší společnou odpovědností, v tomto koordinovaně tu politiku realizovat.
Předevčírem, když jste mě tady v Poslanecké sněmovně tak laskavě nevypárovali, jsem byl na jednání 27 ministrů životního prostředí spolu s 16 ministry z Asie. A jednali jsme o tom, především s Indií a s Čínou, jakým způsobem zatáhnout tyhle velké ekonomiky do boje proti zvyšování emisí skleníkových plynů. A vy sem přijdete s argumentací, kde říkáte, že bojuji proti všem, bojuji proti průmyslu, chci další daně a že lidé nemají na to, aby si vyměnili své škodovky za Honda Civic Hybrid. Tak já bych vám to zkusil vyvrátit.
Za prvé vedeme dialog s průmyslem. Výsledkem toho dialogu je například to, že Škoda auto oznámila a uvedla na trh jeden automobil, který je flexifuel, určený pro skandinávský trh, který bude z 85 procent využívat bioetanol, a je na nás, politicích tady ve Sněmovně, abychom upravili zákon tak, aby takové čerpací stanice byly k dispozici i v České republice. A aby to palivo bylo levnější než benzin. Čehož dosáhneme tím, jestliže spotřební daň na biosložku v tom směsném palivu nastavíme na nulu, tak jak jsme to udělali u stoprocentních biopaliv. Vzpomenu si na vás a připomenu tuhle vaši starost. Snažíme se nabídnout lidem alternativy.
Druhý prototyp, s kterým Škoda auto přišla, je auto na stlačený zemní plyn. Tam provozní náklady toho automobilu - protože vy jste tady vlastně vystoupil jako advokát lidí, kteří jsou sociálně slabší - ve srovnání s dieselovým automobilem jsou na 60 procentech. Ten komfort je úplně shodný, a u toho automobilu, jestliže najedete 40 tisíc kilometrů, ty zvýšené investiční náklady se vám vrátí, a od té chvíle jenom šetříte. Ale navíc máte nulové emise jemného polétavého prachu, o kterém také budeme mluvit v příštích letech. Navíc máte o 70 procent nižší emise oxidu dusíku a o 30 procent nižší emise oxidu uhličitého. Toto je podle našeho názoru politika, kterou bychom měli dělat - nabízet lidem alternativy, které jsou ekologické a jsou zároveň výhodné. Jsou ekonomicky výhodné. Proto se snažíme využívat ekonomické nástroje ve prospěch ekologie.
Čili jestliže mluvíte o zdražování, tak je potřeba také opět říci tu druhou stranu mince. Jestliže na straně jedné - a to není nic víc nežli implementace směrnice v tom prvním kole - my od 1. ledna zavedeme ekologickou daňovou reformu a zvýší se ceny elektřiny o 1 procento, ceny uhlí zhruba o 10 procent a u plynu dáváme výjimku na vytápění, tak je potřeba říci, že na straně druhé, a to je dohoda s ministrem práce a sociálních věcí, ten výnos ze spotřebních daní vrátíme do ekonomiky tím, že snížíme vedlejší náklady práce, snížíme platby sociálního pojištění.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Váš čas, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Děkuji. Jediné zpoždění tam bude v tom, že to bude v roce T plus jedna. Nejprve musíme zjistit, jaký objem vybereme, a pak můžeme o to snížit sociální pojištění.
Takže děkuji vám, pane poslanče, za vaše dotazy. Rád vám to ještě takhle mezi čtyřma očima podrobněji vysvětlím a věřte, že nemusíte mít starost, že bych tady bojoval s průmyslem nebo že bych bojoval s občany České republiky. Já se snažím dělat politiku takovou, která bude ve prospěch všech občanů, nejen této republiky, ale naší planety. (Poslanci za Stranu zelených tleskají.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan poslanec Seďa má prostor pro doplňující dotaz.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji. Vážený pane místopředsedo vlády, já si myslím, že není povinností opozice vás párovat, a pokud chcete stoprocentně vykonávat svoji ministerskou funkci a svoji práci, tak se vzdejte poslaneckého mandátu. (Potlesk v levé části sálu.)
Já osobně souhlasím s odpovědností nás politiků za zlepšení klimatu a životního prostředí a sám se také o to snažím. Nicméně jste mi, pane místopředsedo, neodpověděl na moji otázku, a proto ji zopakuji. Opravdu si myslíte, že vámi vedený zdražovací boj za zlepšení životního prostředí bude účinnější než britský příklad, který ukazuje, že bez spolupráce velkých firem a dobrovolného zaujetí občanů k ekologičtějším produktům to prostě nejde? (Potlesk v levé části sálu.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Následuje prostor pro odpověď pana místopředsedy vlády a ministra životního prostředí.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Já tady musím veřejně poděkovat paní velvyslankyni Spojeného království Velké Británie a Irska, protože aktivita britské ambasády v České republice v oblasti klimatických změn je skutečně mimořádná. Oni pořádají celou řadu akcí, dokonce přeložili Sternovu zprávu, která byla vypracována pro britskou vládu, a Velká Británie je vlastně jedním z předních běžců, těch tahounů aktivní politiky za boj proti klimatické změně.
Británie si dala sama za cíl snížit emise skleníkových plynů do roku 2050 o 60 procent. Ale mýlíte se v jedné věci. Oni totiž ten svůj systém dobrovolnosti kombinují s daněmi, se zdaněním. Británie má takzvanou climatic change levy, což je daň z klimatických změn, kde skutečně je to tak, že jestliže průmysl prokazatelně doloží, že dobrovolně sníží emise znečišťujících látek, tak je od platby té daně osvobozen. Ale zároveň Británie má daň z motorových vozidel, kde se hradí daň podle emisí oxidu uhličitého měrných na kilometr a u dieselových podle emisí jemného polétavého prachu. A využívá toho k tomu, že diferencuje tu daň z motorových vozidel, takže automobily na hybridní pohon, který jste zmínil, nebo na alternativní paliva, stlačený zemní plyn, biopaliva, mají nižší sazbu. Je to využíváno dál například v tom velmi úspěšném modelu mýtného v Londýně, kde tyto automobily mají snížené mýtné, nebo dokonce nulové, a jsou některé londýnské čtvrti, které diferencují i parkovné. Takže je veliký rozdíl parkovat s nějakým terénním automobilem nebo s takovým úsporným ekologickým vozem. A to není nic jiného -
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Zbytek této edukace, vážený pane ministře, mimo prostor u mikrofonu, neb vypršel váš čas. Je mi velmi líto.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: To stačí říci jenom "vypršel váš čas" a já to vezmu také.
Takže chci tím říci, že Velká Británie užívá účinně (smích v plénu nad pokračováním v řeči) ekonomických nástrojů a kombinuje to s dobrovolnými dohodami. Já jsem rád, že to znáte, a my se pokusíme o něco analytického tady - jistě s vaší pomocí - také. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Následuje interpelace pana poslance Zdeňka Maršíčka. Interpelovaným je ministr vnitra pan Ivan Langer ve věci prověrky plukovníka Husáka a úniku informací. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane ministře, v době rezignace bývalého policejního prezidenta pana Husáka dne 23. března jste prohlásil, že do měsíce sdělíte veřejnosti jméno nového policejního prezidenta. Dnes je to již více než měsíc, a nic se neděje. Později jste oznámil, že to bude do konce dubna. Budiž. Mě však zajímá s tím související otázka: Která z bezpečnostních složek, které nyní řídíte, vypouštěla citlivé informace z prověrky dnes již bývalého policejního prezidenta pana Husáka do médií? Vyšetřováním byla údajně pověřena inspekce ministra vnitra. Mám tedy otázku, jak je šetření daleko.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Odpoví ministr vnitra pan Ivan Langer.
Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, chci poděkovat panu poslanci za ten dotaz, který má hned několik rozměrů. První je jmenování nového policejního prezidenta. Druhý je podle mého názoru obecně rozšířený negativní jev, který bohužel zdomácněl v některých bezpečnostních složkách včetně Policie České republiky, a to jsou úniky informací z vyšetřování, a třetí je ten konkrétní případ pana bývalého policejního prezidenta Husáka.
K prvnímu tématu. Domnívám se, že při rozhodování o tak významné funkci musíte vážit hned několik kritérií, a z mého pohledu je tím důležitějším kritériem, než je rychlost, kvalita samotného výběru. V tuto chvíli jsem spokojen s panem plukovníkem Brázdou, který je zastupující policejní prezident, a myslím si, že to vytváří dostatečný časový prostor pro mé rozhodnutí, které je limitováno například služebním zákonem a možnostmi, kdo může být vůbec jmenován, mnou zpřísněnými podmínkami pro výkon některých funkcí, to jsou bezpečnostní prověrky a přísnější bezpečnostní prověrky, a současně také snahou o to, aby nový policejní prezident, dříve než nastoupí do své funkce, definoval celý svůj tým, s kterým chce pracovat - protože to není jen otázka jednoho člověka - a také definoval své postoje k potřebnosti, nepotřebnosti, podobě nebo nepodobě reformy policie. Vše to ve svém balíčku ono hledání a výběr osob komplikuje. Nicméně ten seznam kandidátů, který jsem měl, se zužuje, a v tuto chvíli hovořím nebo uvažuji zhruba o pěti jménech. To je první věc.
***