(10.40 hodin)
(pokračuje Martínek)

Pokud jde o personální otázky, z mého týmu tam nezůstal téměř nikdo, kdo na tom pracoval. Když jste, pane ministře, nastupoval, neměl jsem příležitost to s vámi řešit, nicméně s vašimi poradci jsem to projednával. Někdy mám dojem, že to, co jsem jim říkal, bylo přesně důvodem k tomu, aby dělali rozhodnutí přesně opačná, než jsem jim radil. To je samozřejmě rozhodnutí a zodpovědnost každého.

Nicméně ten základní předpoklad pro úspěch je, že ministr pro místní rozvoj se musí naplno a jenom věnovat této práci, nesmí být zatěžován jinými problémy. A stejně tak i jeho tým. Nejde přemýšlet o něčem jiném, a pak nějak přemýšlet o tak důležité věci pro Českou republiku. Na to je třeba plného člověka se vším všudy.

Při této příležitosti mě zaráží ještě jedna věc. Považuji to za tak neuvěřitelné, že se tomu nechce věřit, a byl bych rád, kdybyste to tady vyvrátil, ale ke mně se donesla informace - a bohužel jsem si ji dneska ověřil na internetu - že první náměstek, který je zodpovědný za vyjednávání s EU, je zároveň stále tajemníkem města Vsetína. Jestli je to pravda, považuji to za neuvěřitelnou záležitost. Stejně tak ta druhá informace je, že druhý náměstek je zároveň starostou obce. To není možné dělat po fajruntě. To prostě není možné. Téhle věci se musí člověk věnovat naplno. Doufám, že tyto informace nejsou správné, že je vyvrátíte a že také uděláte příslušná opatření, aby i na internetu nebyla veřejnost klamána.

Děkuji za pozornost. (Potlesk).

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan ministr Čunek chce ihned reagovat, což mu samozřejmě umožním. Mám tady potom řadu přihlášek - řádných. Paní poslankyni Marcelu Mertinovou - písemně, pak se hlásil ministr Ganadalovič, také asi řádně, a pan Jiří Paroubek. To jsou v této chvíli řádné přihlášky.

Slovo má s okamžitou reakcí ministr - místopředseda Čunek. Máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Jiří Čunek: Vážený pane předsedající, poslankyně a poslanci, pokusím se ovládnout a nezneužívat svého postavení (poznámka ze sálu) - o charismatu, pane poslanče, směrem k vám nepotřebuji diskutovat, děkuji - protože pro každého nového ministra je velmi jednoduché vytáhnout si všechna pochybení, kterých, uznávám, se dopouští každý, a pak pochybení, kterých se možná každý nedopouští, a úplně z jiné strany okopávat své předchůdce, aby zametl stopy, které by mu možná mohli vytýkat při jeho nové cestě. Neudělám to, protože je to velmi laciné, je to jednoduché.

Řeknu jedinou věc. Skutečně jedinou zdůrazním, kterou jsem řekl před chvílí: 1. 1. 2007 jsme měli začít čerpat. Nečerpáme. Já jsem nastoupil 9. 1. 2007. Takže diskuse o tom, že jsme udělali všechno, a vy nic, vy děláte špatnou personální politiku, my jsme to výborně připravili, vytvořili jsme vám tady stroj, se kterým můžete vyhrát formuli 1 - já samozřejmě zase tvrdím, že ten stroj neměl ani volant, ani kola - to si myslím, že je laciné a je to skoro nehodné této Sněmovny.

Pokusím se věcně odpovědět na výtky, které tady byly řečeny. A začnu ne od toho, co si pamatujeme nejvíce, to znamená to, co bylo řečeno na konec, ale začnu popořádku.

Za prvé bylo řečeno, že se Česká republika stane po roce 2013 čistým plátcem, to znamená, že bude jen přispívat do Evropské komise. To naštěstí zřejmě nemusí být pravda, a to nejen s ohledem na program 2007 až 2013, ale především na to, že Evropská komise a Unie se může rozhodnout podporovat regiony, takže mnohé naše regiony budou podporovány ještě dál. To jen pro obecnou připomínku. Dnes ráno jsme diskutovali na vládním výboru, který zasedal tady vedle za zdí v čísle 106, o našem postupu a o současných postojích, abychom si vyjasnili naše podmínky a pozici až do roku 2020. Tak to za prvé.

Za druhé. KDU nebyla v opozici, ano, to je pravda. Zároveň uznávám a přiznávám se vší odpovědností, že vyjednaná alokace je skutečně mimořádně velká, je největší z ostatních zemí. To je věc, kterou jsem možná při prvním vstupu opomenul, protože dotaz takto směřován nebyl. Uvedl jste to, uznávám to, je to samozřejmá věc.

Ale pak už nastupují má negativní hodnocení. Nemůžete se zříct odpovědnosti - prostřednictvím předsedajícího mluvím ke svému předchůdci panu ministru Martínkovi - a celá vláda se zkrátka nemůže zříct odpovědnosti za to, kdy výtka od paní poslankyně byla velmi oprávněná, že je tady 24 operačních programů, neboli mám jich nejvíc ze všech států, a naprosto jasné je, že tolik řídících orgánů spotřebuje velké finanční prostředky. Snažili jsme se poctivě vyčíslit, kolik to bude, a došli jsme k číslu, které je jednoduché, to znamená k číslu, že to mohlo být možná až o 2 % méně. To je těch 15 miliard korun, o nichž jsem říkal, které jsme mohli ušetřit a dát je do cest a nedávat je do administrativy. Můžete argumentovat, že částka může být nižší, ale v každém případě i tak je zbytečná.

To, že není důležitý počet operačních programů, to myslím, že jednoznačně dokládá, co všechno musí dělat řídící orgán. Ale pak musí být také monitorovací výbor a ten monitorovací výbor má své povinnosti. Tam je neoddiskutovatelná snaha současného vedení ministerstva spolu s našimi novými lidmi a se snahou Evropské komise snížit počet monitorovacích výborů, to znamená ne aby každý řídící orgán musel mít svůj monitorovací výbor se vším, co stojí ohromné peníze, to za prvé, a za druhé, nezabezpečí přesně všechno to, co zabezpečit potřebujeme, to znamená provázanost a globální pohled na jednotlivé operační programy.

Prostřednictvím předsedajícího vám vzkazuji, že - ano, Evropská komise schválila dokumenty až na jaře 2006, ale téměř beze změny tytéž dokumenty byly známy už v roce 2005. To znamená stejně, jak jsem uvedl tady, kdy můžeme dávat výzvy už teď, kdy nejsou schváleny operační programy zcela, ale když splníme určitá kritéria, dáváme výzvy už teď, jak dalo Ministerstvo průmyslu a obchodu. To znamená všichni ti, kteří chtějí žádat, už teď vědí, za jakých podmínek žádat budou, protože ty podmínky nastavuje řídící orgán. A stejně tak Evropská komise - ty dokumenty byly známy už v roce 2005, mohli jsme se na to připravit a mohli jsme je dát, už jednoznačně Národní strategický referenční rámec mohl být dán. Ale pozor! Měli jsme reagovat na poziční dokument Evropské komise. Mám ho tady, můžeme ho bod po bodu probrat a zjistíme, že Česká republika byla ve svém opevnění, ve své bohorovnosti těch, kteří vyjednávali, za což samozřejmě nemohou jednotliví ministři. A tady přeskočím k vašem závěru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP