(16.40 hodin)
(pokračuje Tluchoř)
V prvním kole čtvrté volby o volbě členů dozorčí rady České konsolidační agentury (bod 68) bylo rovněž vydáno 164 hlasovacích lístků, stejně jako odevzdaných.
Pro pana poslance Michala Doktora bylo odevzdáno 129 hlasů, pro pana Libora Ježka 135 a pro paní Marii Rusovou 94. I zde byli v prvním kole všichni zvoleni. Blahopřeji a děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane předsedo. Tím jsme se vyrovnali s body číslo 64 a 68. O slovo se ještě hlásí pan kolega Kala.
Poslanec Miloslav Kala: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dovolte mi, abych využil této příležitosti a poblahopřál všem zvoleným do dozorčí rady České konsolidační agentury, s tím, že bych chtěl upozornil Sněmovnu, že agentura dnem 31. prosince tohoto roku bez likvidace zanikne a jejím právním nástupcem se stane stát.
Nicméně já bych chtěl této příležitosti využít k tomu, abych v souladu s § 86 odst. 6 zákona č. 90/95 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, vzal návrh novely zákona o České konsolidační agentuře, který vám byl rozdán pod číslem tisku 139, zpět. Děkuji vám za pochopení.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za tento návrh. Znamená to, že bod 19, sněmovní tisk 139, je vzat zpět svým navrhovatelem, a tím jsme se také s tímto bodem našeho programu vypořádali.
Nyní dovolte, abych zahájila avizovaný bod, tedy bod číslo 37. Je to
37.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 120/2001 Sb.,
o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád)
a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 178/ - prvé čtení
Do třetice požádám o slovo ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila, který z pověření vlády tento návrh uvede.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně okomentoval relativně stručnou novelu zákona o soudních exekutorech. Chci nejprve na úvod říci myšlenku nebo filozofii celé novely.
Novela je vedena snahou zpřesnit a do určité míry i zpřísnit dohled státu nad výkonem exekutorské profese. Všichni jsme svědky toho, že exekutoři dnes na jedné straně jsou hýbateli vymáhatelnosti práva, ale na druhé straně bohužel jsme svědky občasných excesů, kdy dochází k zásahům do právní pozice třetích osob, které např. nemají být exekuovány, anebo se jedná o příliš razantní zásahy do právní pozice dlužníka. I přes jednoznačný pozitivní přínos soukromých exekutorů je tedy nutné uvažovat o zpřesnění právní úpravy, která byla přijata v roce 2001 jako poslanecká iniciativa a která zkrátka a dobře vykazuje určité problémy a nedostatky. To je důvod, proč Ministerstvo spravedlnosti připravilo tuto relativně stručnou novelu. Jejím obsahem je v zásadě to, jak zpřesnit a zpřísnit dohled Ministerstva spravedlnosti nad výkonem exekutorské profese.
Chci na úvod říci, že Ministerstvo spravedlnosti v tuto chvíli věnuje exekutorům a exekutorské činnosti mimořádnou pozornost a koncepčně projednává a připravuje komplexní rozsáhlou novelu zákona o soudních exekutorech z roku 2001. Tato novela by měla odstranit nedostatky, na které praxe poukázala, a vedle toho též se Ministerstvo spravedlnosti zaobírá myšlenkou či úvahou přesunout na soukromé exekutory další aktivity nebo další působnosti, které dnes vykonává na úseku exekucí soud.
Zkrátka a dobře, dámy a pánové, chceme-li dlouhodobě snižovat počet soudců v České republice a chceme-li se dostat na úroveň standardní justiční soustavy v západní Evropě, pak dlouhodobě bude třeba určité agendy od soudů přenášet na jiné orgány. A právě ona exekuční agenda by mohla být tou agendou, kterou by dlouhodobě v širší míře mohl vykonávat jiný orgán než soud. Ovšem předtím, než zde budeme nad touto novelou diskutovat, je nutné zajistit efektivní a kvalitní dohled, abychom si v případě, že dojde k přesunu další působnosti na exekutory, byli jisti, že stát je schopen na činnost exekutorů dostatečně efektivně a kvalitně dohlédnout. Proto, jak jsem řekl, tato novela.
Mám-li hovořit konkrétně o tom, kde a jak zpřísňujeme působnost Ministerstva spravedlnosti, pak chci říci, že v návrhu dochází k zpřesnění působnosti dohledu, resp. k přesnějšímu vymezení toho, co je v rámci dohledu sledováno. Například nově bude sledováno to, jak je exekutorský úřad exekutorem řízen. Je zpřesněna úprava dohledu nad dodržováním právních předpisů ze strany exekutora, dodržováním stavovských předpisů, délka a plynulost řízení u soukromého exekutora. Je zpřesněna i efektivnost samotného řízení. To jsou věci, kde současná platná právní úprava je nedostatečná, a proto my přicházíme se zmiňovanou novelou.
Důležitou věcí, která posiluje postavení Ministerstva spravedlnosti jako dohledového orgánu a jako orgánu, který podává k exekutorské komoře v případě, že zde je důvodné podezření ze spáchání kárného provinění, tak Ministerstvo spravedlnosti podává podnět k zahájení kárného řízení. Důležité je, aby mělo Ministerstvo spravedlnosti dostatečná oprávnění k takovéto dohledové činnosti. A zde dochází k výraznému posílení postavení Ministerstva spravedlnosti.
Ministerstvo spravedlnosti by získalo oprávnění provádět pravidelné kontroly exekutorských úřadů, nahlížet do spisů, listin a případně též evidenčních pomůcek exekutora. Co je klíčové, je to, že exekutor bude mít nově zakotvenou povinnost v součinnosti vůči Ministerstvu spravedlnosti, to znamená bude nucen poskytovat písemné a ústní vyjádření na požádání Ministerstva spravedlnosti. Toto vše povede podle našeho názoru k efektivnějšímu dohledu ze strany ministerstva. Nově upravena je např. povinnost ze strany exekutora zaslat ve stanovené lhůtě ministerstvu spisy. Dosud tato povinnost exekutora ve vztahu k ministerstvu stanovena nebyla. Ministerstvo na druhou stranu v případě, že shledá určité provinění exekutora, které však nebude tak rozsáhlé, aby bylo zahájeno kárné řízení, bude mít nový institut, takzvanou výtku, kterou bude postihovat jednání, která svojí nebezpečností nedosahují rozsahu kárného provinění.
Dámy a pánové, tato úprava obsahuje ještě další změny, které si praxe vyžaduje ve vztahu k předmětnému zákonu. Zmíním ještě jednu věc - zavedení institutu vykonavatele exekutora, což je jakási analogie ve vztahu k soudnímu vykonavateli v rámci soudních exekucí, kdy stanovujeme přesnější a jasnější podmínky pro zaměstnance soudního exekutora, který v zásadě provádí určité úkony v rámci exekuce. Opět půjde o zpřesnění a stanovení jasnějších pravidel hry. Počítáme s tím, že bude vyžadována dvouletá praxe, bude vyžadována kvalifikační zkouška, která by byla prováděna u exekutorské komory pro ty zaměstnance exekutorského úřadu, kteří budou provádět určité specifikované úkony. Myslíme si, že toto je právě věc, která povede k tomu, že ty úkony budou vykonávány s větší profesionalitou a odstraní se tak některé excesy, které jsem na počátku svého vystoupení uváděl.
Dámy a pánové, jsem si velmi vědom toho, že fungování nebo činnost soukromých exekutorů je atraktivní mediální téma, že to je věc, která v České republice by měla být celospolečensky a též na politické scéně diskutována, a to mimo jiné proto, že soukromí exekutoři jsou nejmladším právnickým povoláním v České republice.
***