(11.10 hodin)
(pokračuje Paroubek)

Já myslím, že je nutné říci, co by dělala sociální demokracie v případě, kdyby byla v tuto chvíli vládní stranou, protože straně se zkušenostmi a ambicemi sociální demokracie prostě nepřísluší jen kritizovat. My musíme přijít i s určitým vlastním alternativním návrhem. My jsme s ním přišli, ale na tento alternativní návrh nebyla zrovna zaměřena světla reflektorů našich sdělovacích prostředků. Proto si myslím, že bude dobré, když jej teď za přítomnosti, jak věřím, televizních kamer občanům zopakuji.

Jak bylo řečeno, sociální demokracie uznává potřebu stabilizace veřejných rozpočtů, veřejných výdajů, především tedy pokud jde o rozpočty, tak stabilizaci ve výdajové části. Prosazujeme však demokratické provádění takových reforem, které povedou ke skutečně pozitivním změnám, k větší adresnosti při vynakládání sociálních výdajů, k rozumnému snižování daní u vybraných sociálních skupin i právnických osob. Naším cílem je stimulace hospodářského růstu. O tom, že víme, o čem mluvíme, svědčí hospodářský růst v posledních dvou letech, který - jak se vyjádřil pan premiér - je robustní. Já sice nevidím žádný velký rozdíl od masivního ve slově robustní, ale prosím, já řeknu robustní a masivní. Také v tomto roce, i když se některým činitelům vlády zdá, že snad roste příliš rychle průmyslová výroba, se asi nedá zabránit tomu, aby růst byl masivní.

Jde nám tedy o to, stimulovat hospodářský růst, zvyšovat životní úroveň i celkovou kvalitu života. Naším cílem je vyšší konkurenceschopnost hospodářství na základě investic do kvalitativních faktorů růstu, výzkumu, vývoje a vzdělávání a dále nám jde o rozložení výsledků rostoucího společenského bohatství mezi všechny občany České republiky. To jsou postupy a nástroje mající své jednoznačné pozitivní výsledky. Touto osvědčenou cestou jsme šli za našich vlád a hodláme po ní jít i nadále.

Sociální demokracie proto navrhuje následující alternativní postup v oblasti snižování deficitu veřejných rozpočtů a modernizace daňového systému při ponechání cíle pro snížení deficitu veřejných rozpočtů v roce 2010 na řekněme úroveň 2 až 2,5 % hrubého domácího produktu, tedy o něco rychleji se tak snižuje deficit státního rozpočtu, až na 60 mld. v roce 2010.

Pokud jde o oblast daní, hlavní prioritou naší rozpočtové politiky je další snižování deficitu. Teprve úspěch v rozpočtové konsolidaci v letech 2007 až 2008 by předurčil rozsah snížení daní. Toto snížení by následovalo až ve druhé fázi reformy, tedy v období 2009 až 2010. V letech 2007 až 2008 by složená daňová kvóta klesala autonomně.

Umírněná daňová politika umožní omezit neproduktivní škrty na výdajové stránce a nezvyšovat sníženou sazbu DPH při současném plnění rozpočtových příjmů. Postupný fiskálně neutrální pokles daně z příjmu právnických osob z minimální sazby 24 % na 19 %, to je zachování efektivní daňové sazby zhruba 17 % po celé období. Chtěl bych připomenout, že v tuto chvíli máme stejně jako Slovensko efektivní daňovou sazbu na úrovni 17 %. S kým tedy vlastně v regionu soutěžit? To zpřehlední a významně zjednoduší systém o řadu odpočitatelných položek. V roce 2010 by ušetřilo toto opatření cca 27 mld. Kč oproti vládnímu návrhu.

Dále přijetí nového jednoduššího a moderního zákona o dani z příjmu s účinností nejpozději od 1. ledna 2010. V jeho rámci by nám šlo o to, snížit stávající 19% pásmo na 17 až 18 %. Valorizovat slevy na dani, popřípadě mírně valorizovat stávající daňová pásma. Tím dojde ke snížení daně z příjmů pro středněpříjmové skupiny a rodiny s dětmi.

V našich návrzích bychom prosazovali nerušení daně z nemovitosti, ze zemědělských pozemků, dědické a darovací daně. Ponechali bychom tedy sníženou sazbu DPH na 5 %.

Samozřejmě bychom přistoupili k realizaci ekologické daňové reformy.

Pokud jde o sociální oblast, zavedení stropu na sociální a zdravotní pojištění ve výši pětinásobku průměrné mzdy by ušetřilo zhruba 3 mld. Kč proti vládnímu návrhu. Výdajová střídmost, úspory, testování dávek, nominální stagnace výše některých dávek, odstranění automatické valorizace u rodičovského příspěvku, zavedení u řady dávek valorizace ve vazbě na inflaci, nikoliv na růst mezd. Motivace k práci a podnikání. Moratorium na přijímání nových zákonů navyšujících mandatorní výdaje až do roku 2010 včetně. Přiměřená valorizace důchodů a životního minima. Rozumný růst reálných mezd ve veřejném sektoru. Další postupné a sociálně citlivé omezování možností zneužívání sociálních dávek. Parametrické úpravy důchodového systému. Odmítání paušální redukce plnění nemocným, dětem a důchodcům. Odmítání omezování zdravotní péče a privatizace zdravotnictví. Stabilizace a růst příjmů zdravotníků, učitelů a všech zaměstnanců. Rozvoj služeb zaměstnanosti, individuální práce s klienty, stimulace nezaměstnaných.

Pokud jde o jiné oblasti, provedení detailního auditu rozpočtových příjmů. Zvýšení efektivity veřejných výdajů prostřednictvím dokončení systému státní pokladny do roku 2010. Selektivní snižování počtu úředníků na základě analýzy agend a externích procesních auditů. Razantní omezení národních dotačních programů ve prospěch priority spolufinancování prostředků z Evropské unie.

Takový způsob rozpočtové stabilizace by snížil inflační rizika v roce 2008, neomezil by spotřebu domácností a zvýšil by hospodářský růst. Na rozdíl od vládních návrhů by se tak občané ve své drtivé většině nemuseli zejména v letech 2008 a 2009 obávat poklesu reálné průměrné mzdy, tedy jinak řečeno, nemuseli by se obávat poklesu své životní úrovně. K ničemu jinému ostatně takzvaná vládní reforma veřejných financí nesměřuje. A tento pokles se bude týkat širokých vrstev občanů.

Nikdo tedy nemůže očekávat, že by sociální demokracie tento vládní návrh podpořila. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jiřímu Paroubkovi. Nyní se s přednostním právem přihlásila o slovo paní ministryně Stehlíková, potom vystoupí pan poslanec Bohuslav Sobotka.

 

Ministryně vlády ČR Džamila Stehlíková Vážená Sněmovno, dámy a pánové, vyslechli jsme teď dlouhé rétorické cvičení, ve kterém mimo jiné zazněly výhrůžky, že se jedná o nárůst chudoby a destrukci sociálního státu. Řečník zřejmě nepochopil, že v podstatě samotná potřeba reformy, a cílem reformy je zamezit fiskální krizi sociálního státu, ke které vedla nezodpovědná politika předchozích vlád sociální demokracie, kdy docházelo k bezmyšlenkovitému zvyšování mandatorních výdajů, aniž by se uvažovalo, jakým způsobem sociální dávky směrovat. Sociální dávky byly směrovány plošně, neadresně, bezmyšlenkovitě a v podstatě vedly k tomu, že vznikla v této republice velká skupina sociálně vyloučených občanů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP