(17.10 hodin)
(pokračuje Škromach)
Je to neskutečné pohrdání intelektem občanů České republiky. A proto, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, budou-li poslanecké kluby vládní koalice doplňovat paskvil o nové zákony, o nové návrhy, novelizovat tyto návrhy, tak jak nedokonale byly připraveny, a zdá se, že přes dnešní noc se chystá vládní koalice připravit opět nějaký takový paskvil, měla by taky předložit vyčíslení a dopady těchto pozměňovacích návrhů pro občany tak, aby bylo možné k tomu vůbec zaujmout nějaké stanovisko. Proto také budeme navrhovat odložení nebo přerušení těchto návrhů nebo druhého čtení, tak abychom se vůbec s těmi návrhy mohli seznámit, protože předpokládáme, že předložíte kromě těchto návrhů také jasné zdůvodnění, proč jsou předkládány, z jakých důvodů.
Já myslím, že ty důvody budou celkem jednoduché. Ty důvody budou pouze koupit si část těch neposlušných poslanců, kteří se ozývají. Nejsem si jist, že budou míst dostatek odvahy páni poslanci ať už z KDU nebo z ODS v konečné fázi zvednout ruku proti této reformě, kterou navrhuje jejich vláda, a zbavit se výhodné pozice poslanců vládní koalice. Hrajete tady velkou hru pro občany, předstíráte, jako byste si vytvářeli vlastní opozici, protože stávající opozice vám nestojí ani za to, abyste s námi projednávali tyto zásadní změny. Mají-li to být reformy, měly by mít alespoň toleranci ze strany opozice, ale vaše nulová tolerance, kterou předváděla ODS v minulém volebním období, se nyní přenesla i do vlády. Pohrdání opozicí a pouze prosazování vlastních záměrů a vlastních představ. Proto budete muset zůstat se svojí zodpovědností sami. Nedivte se ale potom, že občané nebudou chtít dobrovolně nést náklady celé této vaší perestrojky, kterou tady předvádíte, ale budou se po zásluze dožadovat zvyšování mezd, tak aby se ji refundovaly náklady, které vy jim vlastně vytvoříte. Zatížíte podnikatelskou sféru dalšími výdaji do mzdových nákladů, které samozřejmě vzniknou oprávněnými požadavky zaměstnanců na vyšší mzdy. Stejně tak budete nakonec nuceni zvyšovat důchody výraznějším způsobem, tak abyste pokryli možnost propadu životní úrovně důchodců a bude to - upozorňuji - poprvé za posledních osm let, kdy v důsledku nedostatečné valorizace důchodů a výrazného nárůstu životních nákladů důchodců dojde k reálnému poklesu důchodů.
Pane ministře Nečasi, prostřednictvím řídícího: Kde jsou ty vaše sliby o tom, že poroste poměr mezi průměrným důchodem a průměrným výdělkem? To vše byla jenom dobrá rétorika před volbami, to byla vše dobrá rétorika při sestavování vlády. Dneska vám došel dech a myslím si, že na to nakonec sami dojedete.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To bylo vystoupení pana poslance Zdeňka Škromacha. Nyní, jak jsem avizoval, zatím poslední přihlášenou do obecné rozpravy je paní poslankyně Kateřina Konečná. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, paní předsedající. Vážená vládo, kolegyně a kolegové, přestože vládní koalice slibovala snížení daňové zátěže obyvatel i právnických osob, je součástí návrhu zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů návrh ekologické daňové reformy, která zvýší daňové zatížení většiny obyvatel naší země. Současně má předložený návrh ekologické daňové reformy řadu nedostatků, z nichž uvedu alespoň tři hlavní.
Navrhovaný systém předpokládá zavádění komplikované evidence související s obchodem s plynem, tuhými palivy a elektřinou. Zvýší se administrativní zátěž firem a fyzických osob, které jsou ekonomicky činné v těchto oblastech, vzrostou administrativní nároky na celní úřady. A protože platí, čím větší složitost, administrativní přebujelost a nepřehlednost, tím větší riziko nezákonného chování, můžeme i zde předpokládat, že případné zavedení ekologické daňové reformy v této podobě přinese jenom větší nároky na státní administrativu a celkově zhoršení právního prostředí v naší zemi v důsledku vzniku nových ekonomických trestných činností.
Za druhé. Mnohá ustanovení návrhu zákona neomezují, ale naopak rozšiřují korupční prostředí. V návrhu zákona se totiž na více místech objevují ustanovení, která jsou nejen zbytečně komplikovaná, ale navíc umožňují značnou míru subjektivního posouzení skutečnosti. To mimo jiné vytváří možnost korupčního jednání a zavádění následných kontrolních opatření bude ještě více zatěžovat státní rozpočet.
V předloženém návrhu zákona se také na mnoha místech objevují nepřesnosti, které nejen podle mého názoru povedou k rozdílným výkladům, ale také se mohou stát základem pro různě závažné nezákonné jednání. Pokud např. u zásadních ustanovení, jako je definice plynu osvobozeného od daně v § 9 návrhu zákona, připustíme, že plynem osvobozeným od daně je plyn určený k použití nebo nabízený k prodeji a ne pouze striktně plyn použitý pro výrobu tepla v domácnostech, dočkáme se velmi pravděpodobně případů, kdy bude plyn osvobozený od daně používaný k jiným účelům prakticky beztrestně a bez zaplacení daně z plynu a nezabrání tomu ani ustanovení § 4 odst. 1, protože kde není žalobce, není ani soudce. Stejnou výhradu je možné uplatnit vůči ustanovení odst. 1 § 39 v případě tuhých paliv. Podobně se nepřesnosti vyskytují v ustanovení § 3 odst. 3, který definuje pojem "den dodání" a který se svým obsahem váže na řadu dalších ustanovení návrhu zákona. Mezi nepřesnosti je možné zařadit také ustanovení písmene a) odst. 1 § 9, kdy není zřejmé, zda se výroba tepla v domácnostech vztahuje také na vaření či jiné použití plynu v domácnosti. Pokud by tomu tak nebylo, lze si opravdu těžko představit oddělenou evidenci plynu v domácnostech, stejně jako je nereálné provedení odečtu stavu plynoměrů ve všech domácnostech k datu 31. 12. 2007.
Kolegyně a kolegové, pokus o zavedení ekologické daňové reformy přichází nejenom v nevhodnou dobu bez důkladné společenské a odborné diskuse, ale je předkládán v podobě špatně připraveného návrhu obsahujícího formulační i odborné nedostatky. Z těchto důvodů je potřeba návrh jako celek odmítnout a vyzvat Ministerstvo životního prostředí, aby se přednostně věnovalo zlepšení informovanosti veřejnosti o skutečných problémech ochrany životního prostředí a aby neprodleně zajistilo zahájení společenské a odborné diskuse nad těmito problémy. A to i těmi, které Strana zelených zahrnula do svých předvolebních slibů, např. ekologičtější dopravní politiku. Nemyslím tím zavedení povinných koloběžek či bruslí, ale skutečnou podporu železniční dopravě. Což je ale samozřejmě daleko složitější než doporučování výměny žárovek v Poslanecké sněmovně.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní se hlásí o slovo předseda poslaneckého klubu ODS Petr Tluchoř. Prosím.
Poslanec Petr Tluchoř: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, dovolte, abych vás požádal v tuto chvíli o přestávku do konce dnešního jednacího dne na poradu poslaneckého klubu ODS. Je to přerušení před koncem obecné rozpravy. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Opakuji tedy, že bude přerušeno dnešní jednání před ukončením obecné rozpravy. V této obecné rozpravě budeme pokračovat zítra ráno v 9 hodin. Končím tedy dnešní jednací den. Přeji vám příjemný zbytek tohoto dne.
(Jednání skončilo v 17.20 hodin.)
***