(15.10 hodin)
(pokračuje Říman)

Co se týče do jisté míry nešťastné záležitosti s Ministerstvem školství, která zaměstnávala politiky a média v průběhu posledních týdnů a se kterou mělo něco společného i Ministerstvo průmyslu a obchodu, to je věc na podstatně delší dobu než 3 minuty 47 vteřin, které mi zbývají do konce mého času. Já řeknu stručně jen to, že programy Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva školství byly, jsou a budou do jisté míry provázány v některých svých částech, a to z toho důvodu, že když ty programy vznikaly ještě za předchozí vlády, tak v podstatě jakoby jedna problematika, a to inovační politika pro průmysl, jednoduše řečeno, byla dost nešťastně rozdělena mezi dva resorty, právě mezi Ministerstvo školství a Ministerstvo průmyslu a obchodu, asi proto, že každý ministr tehdy chtěl mít svůj operační program.

Koneckonců celý ten často zmiňovaný nešťastný počet 24 programů, který my vedeme v Evropě, byl asi způsoben tím, že každý chtěl mít kousek z toho velkého koláče. Evropská unie nás na to upozorňovala a v okamžiku, kdy se začaly ty programy v Bruselu projednávat a postupně předschvalovávat, tak Evropská komise, DG Regio, poměrně striktně řekla, že takto to nejde a že musíme ukázat, že jsme schopni ty dva programy, školství a průmyslu, nějakým způsobem propojit, aby se v podstatě jedna věc neřešila na dvou místech tím, že si každé ministerstvo bude hrát na svém písečku.

Tehdy začala poměrně horečná jednání s Ministerstvem školství, která byla výrazně zkomplikována, a to bylo v podstatě meritem mediální záležitosti, tím, že program Ministerstva školství nebyl řekněme v úplně dobrém stavu, že nebyl napsán tak, že by mohl být v dohledné době, tedy do konce letošního roku, schválen. Evropská komise řekla, že když nenajdeme ony synergie vzájemné spolupráce a neprokážeme je Evropské komisi dostatečným způsobem, tak nejenže nebude schválen ten ne úplně připravený program Ministerstva školství, ale že to strhne vlastně i jinak připravený a bezproblémový program Ministerstva průmyslu a obchodu.

My jsme tehdy začali řešit, jak to udělat, abychom se do tohoto malströmu nedostali. Jednou z možností, která se naskytla a která v podstatě může být využita, pokud bude Ministerstvo školství chtít, je to, že pro technickou administraci, která také byla na školství trochu problém, může být použita agentura CzechInvest, která prostě kapacity řekněme má podstatně větší, než mělo tehdy školství, a může v tom pomoci.

CzechInvest je dnes v poměrně konsolidované situaci. Říkal jsem tady před chvílí, jak platby jdou nahoru. Zvládl by to. Je to možnost, není to povinnost ze strany Ministerstva školství, to bude záležet na něm, jak se nakonec rozhodne, s tím, že samozřejmě - což někdy bylo dezinterpretováno - rozhodovací pravomoc ve školských programech zůstává na školství. CzechInvest by vlastně pouze řešil administrativně technickou část přijímání žádostí, její administrace, vkládání do systému apod. Ale rozhodování by samozřejmě měl, což musí mít, bez toho by nám to Evropská komise neschválila (upozornění na čas), musí být na řídícím orgánu, kterým je Ministerstvo školství. Tečka. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan poslanec Dědič si přeje přednést doplňující dotaz? Nepřeje.

Dalším interpelujícím je poslanec František Bublan. Interpelovaným je pan ministr vnitra Ivan Langer a předmětem interpelace je kauza biolíh. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Bublan: Děkuji, paní předsedající. Pane ministře, kauza biolíh tady byla několikrát přetřásána. Já ji musím znovu otevřít, protože dnes noviny přinesly informaci, že nejvyšší státní zástupkyně potvrdila rozhodnutí obvodního státního zastupitelství o zastavení trestního stíhání šesti osob obviněných z úplatkářství v kauze biolíh.

Nemusím zde moc připomínat, že tato kauza byla před volbami hodně zneužívána a bylo vytvářeno určité rovnítko mezi sociální demokracií a korupcí. Teď se prokázalo, nebo se rozhodlo, že tomu tak není, a trestní stíhání bylo zastaveno.

Nechci a ani vám nemohu vytýkat chybné konání Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu, protože se to stalo za mé působnosti, ale spíše se chci ptát na to, jaké kroky chcete činit do budoucna, nebo jakým způsobem chcete tuto situaci řešit, protože pokud se ta situace řešit nebude, tak si vlastně vytváříme živnou půdu pro to, aby tento útvar i nadále konal podobná chybná rozhodnutí, aby takovýmto způsobem kazil život některým lidem, protože důsledky pro obviněné jsou docela velké a samozřejmě to vytváří živnou půdu pro vytváření dokumentů typu Žížaly.

Zakončím svoji otázku známým citátem z Cicera, který říká Catilinovi: Quo usque tandem abutere, Catilina, patientia nostra? Kdybych to volně parafrázoval: Jak ještě dlouho bude pan Kubice zneužívat naší trpělivosti?

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já děkuji. Vážený pane ministře, máte prostor pro přednesení odpovědi na tuto interpelaci.

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Krásná paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, děkuji za dotaz. Moje odpověď bude strukturovaná.

První část zní: To, že se v praxi stává, že trestní řízení je ukončeno dříve než podáním obžaloby a odsouzením člověka, je věc běžná, nicméně mě jako právníka a občana v žádném případě ne uklidňující. Jakékoliv trestní řízení totiž znamená vážný zásah do práv a svobod dotyčného člověka - žijeme v mediální době - a nese s sebou také další náklady s tím spojené, a bohužel, naše veřejnost není důsledně vychovávána k tomu, že na osobu, která není pravomocně odsouzena, by mělo být důsledně nahlíženo jako na osobu nevinnou, neb platí presumpce neviny.

Druhá část odpovědi zní následovně. Mým cílem je nepochybně zlepšit kvalitu práce nejenom útvarů s celorepublikovou působností, ale policie obecně tak, aby počet takovýchto případů, kdy trestní řízení nekončí rozsudkem a odsuzujícím rozsudkem, bylo co možná nejméně.

Třetí část odpovědi se týká otázky, jak dále s útvary s celorepublikovou působností, včetně Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu. Shodou okolností jsem právě dnes podepisoval odpověď na interpelaci vašeho kolegy Jeronýma Tejce, který se mě tázal na něco podobného. V té odpovědi sděluji následující: Nový náměstek policejního prezidenta pro trestní řízení pan plukovník Houba dostal úkol provést, a to se také provádí, vyhodnocení činnosti kvality práce, struktury, kvality personálního obsazení a složení všech útvarů s celorepublikovou působností. Do 31. října mají jednotlivé útvary provést v rámci takzvaného EFQM vlastní vyhodnocení kvality, aby ony nastavily zrcadlo samy sobě. Následně bude probíhat kontrola z vedení Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování, tak aby ty dva pohledy, vlastní a vnější, byly postaveny vedle sebe a byly schopné vyhodnocení. V rámci celého tohoto projektu bude také analyzována struktura jednotlivých útvarů s celorepublikovou působností, a to z pohledu možného překryvu některých působností, možného přesunu některých agend, resp. kauz a případů, z jednoho útvaru na druhý z toho důvodu, aby věcně byly lépe sladěny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP