(15.20 hodin)

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. S faktickou pan poslanec Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Rath: Dámy a pánové, abychom se pohnuli. Mým cílem bylo, aby rozpravu o státním rozpočtu sledovala vládní koalice, poslanci, předseda vlády, ministři, kteří to mají v popisu práce, aby se nepohybovali někde mimo tuto sněmovnu. To se splnilo, čili já klidně své vystoupení zde končím, přihlásím se řádně na konec debaty a doufám, že tyto lavice zůstanou plné až do konce debaty o tak důležité věci, jako je státní rozpočet. Děkuji. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní uděluji slovo panu poslanci Opálkovi. Připraví se pan poslanec Bublan. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, kolegové, členové vlády, vidím, že jednací sál se pomalinku začíná vyprazdňovat. Už jsem chtěl poděkovat prostřednictvím pana řídícího panu kolegovi Rathovi, ale vidím, že nebude za chvilku za co.

Takže k textu.

Každý rozpočet je koncentrovaným výrazem politického programu vládnoucích stran. Nejinak je tomu i v tomto případě. Nikoliv hřejivá propagandistická hesla, ale chladná nezpochybnitelná čísla ukazují na priority a odhalují skutečný program vládní koalice takzvaně v plné nahotě. Dovolte mi proto na několika číslech dokumentovat postoje současné vlády, která může své záměry prosazovat jen "díky" kolegům Pohankovi a Melčákovi, kteří byli zvoleni za ČSSD a stejně jako v minulosti jiní zástupci této strany, tenkrát v osobách poslanců Wagnera či Teplíka, umožňují znovu vládu bohatých, dnes pravicovou vládu ODS, KDU-ČSL a Strany zelených.

Jako člen výboru pro sociální politiku se soustředím na výseč státního rozpočtu, která se dotýká sociální oblasti, a to především v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí.

Již dlouhodobě je podrobován kritice vysoký rozpočet tohoto ministerstva. Jaká je tedy skutečnost? V návrhu na rok 2008 činí rozpočtované výdaje cca 434,7 mld. a příjmy cca 379 mld., tedy saldo je záporné - minus 55,7 mld. Podíváme-li se však na zdroj příjmů, tak na rozdíl od jiných ministerstev je 375,5 mld. korun, což je 99,1 % z celkových příjmů ministerstva, vybráno a zhruba i určeno na důchodové a nemocenské pojištění a na státní politiku zaměstnanosti. Z celostátních předpokládaných příjmů tato částka činí více než jednu třetinu - 37,3 %. Ke srovnání, celkové daňové příjmy státního rozpočtu tvoří jen něco málo nad 50 % - 53,2 %.

Pomineme-li předem určené příjmy a výdaje pro samofinancovatelné pojistné systémy, které rozpočtem ministerstva jen takzvaně protékají, pak objem finančních prostředků, se kterými hospodaří Ministerstvo práce a sociálních věcí, je obdobný jako objem finančních prostředků ministerstva obrany, vnitra, dopravy či zemědělství.

Byl bych rád, kdyby už konečně nebylo zneužíváno falešného argumentu, že veřejné finance v roce 2008 vyřeší důchodová reforma a zamezení zneužívání nemocenského pojištění. To je floskule či zlomyslná lež.

Jaká je tedy celková situace rozpočtovaná v důchodovém pojištění? Ministerstvo práce a sociální věcí - příjem 311,8 mld., výdaje 297,9 mld., přebytek 13,9 mld. Ministerstvo financí - rozpočtované příjmy 0,55 mld., bohužel na výdaje se v tabulce státního rozpočtu nějak zapomnělo, nelze vyřešit saldo. Ministerstvo obrany - příjem 2,2 mld., výdaje 3,7 mld. Jediný schodek, a to 1,5 mld. Možná by bylo zajímavé podívat se, proč tento schodek vzniká právě u Ministerstva obrany. Zda je to tím, že zde odcházejí daleko dříve do důchodu, nebo se měnily počty v minulosti a při reformách. Ministerstvo vnitra - příjem 6,1 mld., výdaje 3,5 mld., saldo: přebytek plus 2,6 mld. Ministerstvo spravedlnosti 0,63 mld., výdaje 0,55 mld., přebytek 80 mil.

Stát tedy na výplatě důchodů neprodělává. Stejně jako v předchozích letech je již založen ve státním rozpočtu předpokládaný vyšší výběr do pojistných systémů oproti výdajům. Tentokrát u důchodového pojištění celkem ve všech ministerstvech o 15 mld. korun. Toho si však řada politiků, ekonomů i novinářů nevšímá a poslanci svými pomníčky tento rozdíl každoročně ještě zvětšují, neboť navrhují své akce uhradit i na úkor důchodového, příp. nemocenského pojištění.

Průběžný systém státního důchodového pojištění je zatím samofinancovatelný, a to i po poslaneckých zásazích, se kterými se v Bezděkově výkonném týmu vůbec nepočítalo. Mám na mysli zrušení omezení výplat částečných invalidních důchodů v případě vyšších příjmů a dále navýšení důchodů některým vdovám a také horníkům. A pak nás čeká nově v roce 2008 snížení příjmů omezením odvodové povinnosti bohatších tzv. zastropováním, což bude představovat ztrátu na příjmech důchodového pojištění dle odhadu cca 7 mld. korun, které se projeví až v závěru příštího roku. I přes tyto zásahy je přebytek, jak jsem již sdělil, na důchodovém pojištění 15 mld. korun.

A jaká je situace v nemocenském pojištění? Rozpočet neuvádí přesnou částku na výběru. Proto opomíjím dobrovolnost pojištění osob samostatně výdělečně činných a odhaduji příjem z nemocenského pojištění z celkové odvodové povinnosti na nemocenské pojištění a na státní politiku zaměstnanosti, kdy nemocenské pojištění činí 4,4 % a státní politika zaměstnanosti 1,6 %. U kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí bude příjem tvořit odhadem 46,7 mld. a predikované výdaje 28,8 mld. korun. Rozpočet tak počítá s přebytkem 17,9 mld. korun, které posílí příjmy určené na jiné výdaje, lépe řečeno, na snížení deficitu státního rozpočtu.

Vážení, jak slyšíte, důchodové pojištění a nemocenské pojištění přinese v roce 2008 předpokládaně zhruba 33 mld. korun přebytku. Opakuji: obě formy pojištění jsou takto přínosné pro státní rozpočet a měli by to zaznamenat i novináři, kteří sledují ekonomickou oblast.

U ozbrojených složek se sice nemocenská vybere, ale její plnění je realizováno zejména cestou stoprocentní náhrady mzdy. Proto nejsou výdaje u nemocenského pojištění u ozbrojených složek porovnávány. Byly by zajisté vyšší než vybraný příjem. V těchto případech to však nikomu nevadí, nikoho to nezajímá, nikdo nevolá po úpravě či nápravě.

A jak vypadají některé další návrhy výdajové části státního rozpočtu u kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí? Státní sociální podpora - předpokládaná úspora oproti roku 2007 je rozpočtována 8,7 mld. korun.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP