(18.10 hodin)
(pokračuje Šťastný)

Já to prostě pokládám za neuvěřitelné. Ptám se, jestli by nebylo jednodušší vyjít vstříc zájmu pacientů a přistoupit na výdej léků pohotovostním lékařem alespoň v době, kdy má většina lékáren zavřeno. Vždyť úplný - opakuji úplný, nikoli pohotovostní - výdej léků praktickým lékařem je běžný v řadě zemí Evropy. Je to například ve Švédsku, Švýcarsku, částečně v Rakousku. A opět připomínám, že jde o možnost, kterou se snažíme do toho zákona dostat, nikoli povinnost.

Já jsem se snažil najít cestu i v dlouhých konzultacích uvnitř poslaneckého klubu, s Ministerstvem zdravotnictví atd., snažil jsem se najít cestu, jak skutečně dostat ten lék k pacientovi v tuto chvíli legálním způsobem, tak aby v noci lékař praktický, ke kterému přijede pacient, nebo on přijede za ním, mu mohl vydat ta antibiotika a vybrat těch 30 korun regulačního poplatku, vybrat si doplatek, vyúčtovat to pojišťovně, nechat si tuto věc zaplatit, aby byl nějakým způsobem motivován. Pokoušel jsem se tu cestu najít a myslím si, že jsme takovou cestu našli.

Proto předložím v podrobné rozpravě komplexní pozměňovací návrh, který bude jakýmsi pozměňovacím návrhem k materiálu, k návrhu, který vyšel z výboru pro zdravotnictví. Ten bude navrhovat jednu jednoduchou věc. Bude umožněn tento výdej a současně, protože jde o návrh kompromisní, lékař nebo zdravotnické zařízení veškerá léčiva by získal nikoli z velkoobchodu, nikoli od distributorů, ale získal by je od svého lékárníka. Já doufám, že tato věc by mohla být napříč politickým spektrem akceptovatelná, věřím, že tato věc by mohla být akceptovatelná i pro lékárny, protože ten praktický lékař si u nich nakoupí potřebné množství léků, že opravdu nepřijdou o ten svůj obchod, a pacient by mohl být též spokojen.

Tolik k mé obecné rozpravě. Dovolím si vystoupit potom v rozpravě podrobné ještě s několika návrhy. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji, pane poslanče. Ještě s faktickou poznámkou se hlásil pan kolega Pohanka. Prosím tedy, má dvě minuty. Poté je řádně přihlášen pan poslanec Kratochvíle, potom pan poslanec Rath.

 

Poslanec Michal Pohanka: Vážená paní předsedající, využiji této faktické připomínky k tomu, abych tady řekl několik důležitých faktů.

Jednak pokud jde o kolegu Šťastného. V současné úpravě může lékař lék vydat a není potřeba tuto složitou úpravu takhle dělat, čili není potřeba dramaticky tvrdit, že při pohotovosti nedostane dítě potřebný lék.

Stejně tak bych chtěl podpořit své předřečníky - kolegu Bohatce, kolegu Řiháka. Opravdu tam je velké nebezpečí zejména u antibiotik, zejména u růstových hormonů, že by mohly být zneužity. Protože samozřejmě tím, že v případě veterinářů odstraňujeme tento poměrně důležitý kontrolní prvek, tak samozřejmě komplikujeme tím situaci veterinární správě a na druhé straně zhoršujeme také kvalitu našich potravin, protože může potom dojít k tomu, že nebudeme mít tak kvalitní potraviny, a zejména tyto potraviny pak můžou velice drasticky ohrozit naše zdraví. Sami si dovedeme představit, že u skotu, který bude poměrně dlouhou dobu, aby to bylo efektivní, mít plošně nasazena antibiotika, v momentě, kdy potom toto maso jako pacienti pozřeme k obědu a na to nám lékař nedej bože nasadí podobná antibiotika, tak už to nebude reagovat, protože tam bude vytvořena rezistence.

Takže to jsou pak opravdu drobné detaily, které pak mohou znamenat, že pokud se opravdu zmírní tato veterinární kontrola, může to mít velký dopad na všechny nás, potenciální pacienty. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Prosím nyní o slovo pana poslance Karla Kratochvíle.

 

Poslanec Karel Kratochvíle: Děkuji paní předsedající. Vážená vládo, vážení kolegové, vážené kolegyně, dovolte abych se také vyjádřil k lékovému zákonu z hlediska z veterinárních léčiv.

Podle mého názoru tu padlo několik vět ze strany mých předřečníků, kdy vlastně se vyjadřovali proti distribuci veterinárních léčiv na základě veterinárních předpisů. Já bych chtěl vám říci pár slov, která, si myslím, nám do toho vnesou trochu jasno.

Myslím si, že se nejedná o uvolnění prodeje veterinárních léčiv, neboť chovatel si může koupit lék pouze na základě předpisu vystaveného veterinárním lékařem. Není tedy podstatné, od koho chovatel hospodářských zvířat veterinární léčiva získá. Podle stávající právní úpravy je to od veterinárního lékaře nebo na základě předpisu v lékárně. Rozšířením o možnost nákupu od distributora se na celém systému veterinární péče nic nemění, rozdíl je pouze v tom, že chovatel koupí levněji.

Systém veterinární péče a podávání léčiv je bezpečný a zůstane i po novele. Tento systém po zavedení prodeje léčiv distributory chovatelům se nezmění. Celý systém je podrobně legislativně upraven a je dobře kontrolovatelný. Chovatel má za povinnost o zvířata řádně pečovat, sledovat jejich zdravotní stav a v případě potřeby zajistit léčení dle § 4 zákona č. 166. Pokud tak neučiní, hrozí mu postih dle veterinárního zákona a dále podle zákona o ochraně zvířat proti týrání - zákon č. 246.

O použití léčebného přípravku rozhoduje veterinární lékař, který na základě svého uvážení rozhodne o tom, zda přípravek předepíše či vydá chovateli, nebo ho bude podávat sám. Pokud ho předepíše či vydá, je chovatel povinen lék aplikovat podle pokynů veterinárního lékaře podle § 4 zákona 166/1999.

Vyhláška 325/2003 stanoví výslovně povinnosti chovatele o evidenci veterinárního přípravku. Evidován je název přípravku, datum použití, druh a kategorie zvířat, počet a identifikace zvířat. Důvod použití, dávka, množství přípravku a stanovená ochranná lhůta. Záznamy musí být předloženy nejméně tři roky, u nově zaváděného pět let.

Podrobné evidenční systémy ústřední evidence označování zvířat a označování masa umožňují dohledat každého dodavatele živočišného produktu a majitele zvířat. Nemůže tedy dojít k ovlivnění pozice domácí produkce na celoevropském trhu. Chovatel může koupit lék na základě předpisu vystaveného veterinárním lékařem, může pouze takové množství, které je na předpisu uvedeno.

Veterinární zákon podrobně definuje podmínky, které musí splňovat zvířata a živočišné produkty z nich získané. Živočišné produkty musí být zdravotně nezávadné a bezpečné z hlediska ochrany zvířat, z hlediska ochrany lidí. Nesmí obsahovat rezidua a kontaminující látky,§ 18 až 22 veterinárního zákona. Tyto podmínky jsou shodné pro celoevropský trh. V případě pochybení hrozí chovateli, majiteli zvířat v rámci správního řízení tvrdý postih.

Tato novela neovlivní bezpečnost potravin. Systém zabezpečení veterinární péče se nezmění. Pokud novela bude mít nějaký vliv, pak spíše pozitivní. Nebude veterinární lékař přímo finančně zainteresován na prodeji léků, dojde spíše ke snížení jejich spotřeby.

Tento návrh nevnáší žádné změny do systému veterinární péče. Proto neklade žádné zvýšené nároky na kontrolní činnost. Vždy jde o veterinární přípravky na předpis v uvedeném množství určeného pro konkrétní léčbu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP