(12.40 hodin)
(pokračuje Martínek)

Je tam ovšem ještě další změna. Tou další změnou je změna toho koeficientu, který v podstatě má motivovat obce k vytváření podmínek pro zaměstnanost. Ruší se tam podíl obcí na podílu na dani fyzických osob ze samostatné činnosti a navíc se zavádí nebo se navyšuje podíl celostátního hrubého výnosu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti odváděné zaměstnancem jako plátcem daně z příjmů, s výjimkou daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby, tedy podle místa provozovny. Z tohoto důvodu se stávající 1,5 % navyšuje na celkových 5,65 %. Také v tomto případě rozpočtově je tento návrh vůči vládnímu návrhu neutrální.

Pokud se týká toho dalšího návrhu, který s kolegou Sobotkou předkládáme, tak bych si dovolil upozornit, že tam máme ještě změny v rozpočtovém roce 2009 a 2010. Jinak řečeno, reagujeme na to, co tady proběhlo v obecné rozpravě v prvním čtení, kdy pan ministr prohlásil, že v příštím roce dodá věcný záměr nového návrhu zákona a v tom dalším roce pravděpodobně by měl být ten zákon přijat. My chceme tímto způsobem stabilizovat rozpočty obcí tak, aby byl k dispozici zákon, který může fungovat, který reaguje na fiskální dopady reformy veřejných financí i v těch dalších letech. Proto se navyšují ty podíly v roce 2009 ze 17,85 % na 18,5 %. V roce 2010 potom zase navyšujeme podle fiskálních dopadů finanční reformy znovu, tentokrát na 19,2 %.

Pro vaši informaci: Ty odhady dopadů do rozpočtů obcí jsou v obou rocích přibližně plus 5 miliard Kč do rozpočtů obcí. Tímto způsobem - protože ten třetí odstavec hovoří "od roku 2010" - máme v podstatě rozpočtové určení stabilizováno, a pokud to rozpočtové určení bude přijato nějaké nové, tak samozřejmě bude nahrazen tento zákon nějakým jiným. Pokud nebude přijat tento nový návrh, který je uvažován, tak jsou obce zabezpečeny a nemusí se bát, jakým způsobem bude probíhat jejich rozpočtování, a můžou také rozpočtovat daleko dopředu.

Pokud se týká toho druhého návrhu, tak tam bych chtěl, dámy a pánové - já to potom řeknu ještě v podrobné rozpravě - až se o těchto návrzích bude hlasovat, aby se nejdříve hlasovalo o návrhu A. Pokud tento návrh nebude schválen, tak aby se hlasovalo o návrhu B. Návrh označený jako B v podstatě vychází ze stávajícího vládního návrhu zákona, nijak jej nemění. To znamená že v roce 2008 je stejný, v roce 2009 a 2010 se ovšem navyšují příjmy obcí, a to podle rozpočtů, které schválilo Ministerstvo financí. Musím říci, že já sice osobně se domnívám, že ty dopady do rozpočtů obcí budou větší, než předpokládá Ministerstvo financí, nicméně v rámci toho, abychom našli shodu v rámci celé Poslanecké sněmovny a mohli skutečně stabilizovat rozpočty obcí a umožnili jim dlouhodobé financování, tak jsme zcela striktně s kolegou Sobotkou vyšli z odhadu Ministerstva financí, a proto na rok 2009 se podíl ze sdílených daní navyšuje z 21,4 % na 21,45 %, což je zhruba o 0,3 miliardy Kč, to je dle rozpočtového výhledu Ministerstva financí dopad finanční reformy do rozpočtu obcí, minus ty 4,6 miliardy, které jsou v letošním roce, které budou navýšeny tím návrhem zákona. Od roku 2010 se navyšuje to celkové procento na 22,36 %, což znamená, že se bude navyšovat o 5 miliard Kč. Je to zase propočet Ministerstva financí, dopad reformy v tom roce minus 4,6 miliardy, zbývá reálný dopad do rozpočtu obcí. Je to v podstatě to, co ministr financí přislíbil Svazu měst a obcí, že vláda bude kompenzovat.

Tímto způsobem - znovu zdůrazňuji - chceme dosáhnout toho stavu, aby rozpočty měst a obcí byly stabilizované i v dlouhodobějším horizontu a nebyly odvislé od toho, jestli se Sněmovna domluví, nebo nedomluví na novém rozpočtovém určení daní.

Dámy a pánové, já bych vás velmi prosil, abyste velmi pečlivě tyto návrhy zvážili. Myslím, že jsou to kompromisní návrhy takového typu, že rozhodně nemohou vyvolávat politické půtky a můžou nás společně dovést k tomu, abychom stabilizovali rozpočty obcí v tom dalším období, a mohli se tedy, tak jak je proklamováno, věnovat eventuálně dalšímu rozboru financování obcí a jeho příslušným změnám v relativním klidu tak, aniž bychom rozpočty obcí nějak ohrozili.

Já bych poprosil - potom se přihlásím ještě do podrobné rozpravy.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře. Děkuji panu poslanci Martínkovi. Nyní bude hovořit pan poslanec Braný.

 

Poslanec Petr Braný: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, já si přece jenom neodpustím ještě jednou zopakovat, co jsem říkal při prvém čtení o tomto zákoně, o tisku 319, o novele zákona o rozpočtovém určení daní.

Za klub KSČM můžu říci zodpovědně, že vítáme, že aspoň vznikla tato novela. Že to je novela, která je udržující určitý stav, reagující na některé proměny, které zde nastaly, předřečník už o nich hovořil, nebudu je rozebírat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP