(16.30 hodin)

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, paní předsedající, za slovo. Začnu tím, že budu konstatovat, že když jsem nastoupil do funkce ministra před více než rokem a seznamoval jsem se někdy už se známými, někdy s neznámými lidmi z průmyslové a obchodní branže, se zaměstnavateli od Aše po Jablunkov a od Liberce po České Budějovice, tak v těch debatách, co je trápí a co by od vlády čekali, co by se mělo změnit, tak kupodivu na prvních místech nebyla ani daňová problematika, ani problematika v té době čerstvého nepodařeného zákoníku práce. To všechno oni uznávali, že problémy jsou, ale jsou vždycky nějakým způsobem řešitelné - podlez, přeskoč a podobně. Jediné, co považovali za opravdu zásadní a prakticky neřešitelný problém, byla otázka pracovní síly. Prostě stručně a jednoduše řečeno - nejsou lidi.

V současné době na trhu práce je více než 140 tisíc volných pracovních míst, která se nedaří obsadit. Ekonomové se shodují, že jestli něco je úzkým hrdlem dalšího růstu české ekonomiky a může dlouhodobě podvazovat naši ekonomiku, tak je právě otázka nedostatku pracovní síly. Když bych to měl k něčemu přirovnat, tak asi jsme momentálně v situaci západního Německa v šedesátých letech, které se rovněž potýkalo s touto situací, a my jsme dnes postaveni před podobné problémy, i když samozřejmě v podstatně menším měřítku.

Proto jsme na Ministerstvu průmyslu a obchodu iniciovali projekt takzvaných zelených karet společně s Ministerstvem vnitra a Ministerstvem práce a sociálních věcí, který prostě není nic jiného než snaha změnit parametry příchodu a práce cizinců na našem území, a to tak, aby nebyli do té míry prohibitivní, jako jsou dneska. Ale aby umožnili řízenou - a to slovo zdůrazňuji - řízený a kontrolovaný příchod pracovníků do těch oblastí české ekonomiky, kde to je zapotřebí.

Koneckonců o podobný projekt se už pokoušela vláda premiéra Špidly i Grosse, kdy za pana ministra nejprve Špidly, potom Škromacha ve funkcích ministrů práce a sociálních věcí byl podobný, nebo parametricky jiný, ale smyslem to bylo podobné, projekt zaveden. Jako pilotní projekt fungoval nebo funguje tři a půl roku a za tu dobu dokázal přilákat do České republiky 48 občanů cizích států. To slovo není překlep, je to prostě tak. Ten systém totiž byl nastaven velmi vysoko, ty laťky byly velmi vysoko a staly se prohibitivní do té míry, že v podstatě nefungoval, přičemž když byl vytvořen, tak tehdejší ministerstvo odhadovalo, že by to mohlo přilákat ročně asi tři tisíce pracovníků.

Takže ten náš systém, který schválila vláda, který musí najít legislativní podobu, bude se o něm jednat tady ve Sněmovně někdy na přelomu letošního a příštího roku, prostě některé parametry upravuje tak, aby skutečně vstup zejména kvalifikovaných - jinak přiznejme, že chybějí i nekvalifikovaní lidé do výroby - aby vstup těchto lidí z ciziny, tedy z nečlenských zemí Evropské unie byl na jedné straně usnadněn, ale na druhé straně abychom si nezadělávali na dlouhodobé problémy, které bývají spojené s migrací občanů ze zemí, které pak - jak bych to řekl eufemisticky - vytvářejí jisté civilizační problémy.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Chce pan poslanec Šmíd vystoupit s doplňujícími dotazy? Není tomu tak.

Desátou interpelaci vznáší pan poslanec Ladislav Šincl na ministra vnitra Ivana Langera ve věci etiky politiky. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Šincl: Děkuji. Vážený pane ministře, myslím, že kauzu Čunek není potřeba podrobně popisovat, neboť snad jen kojenci v České republice nevědí, o co jde. Ti ostatní mimo těchto kojenců se vzácně shodují na tom, že případ pana vicepremiéra Čunka měl jít z důvodu velkých pochybností k soudu, a ne být zameten pod koberec, tak jak jste si v duchu jistě přál i vy. Snad si vzpomínáte, jak se nový, politické moci loajální jihlavský státní zástupce Arif Salichov neobtěžoval hodnoticími důkazy a vše pod přátelským dohledem krajského státního zástupce v Brně stíhání zastavil. Až sem to šlo, jak jste si i vy snad přál. Ale bohužel pro vládu České republiky se vloudilo několik chybiček. Za prvé, Inspekce ministra vnitra zjistila, že kriminalista Milan Šošovička nespáchal při vyšetřování korupční aféry Jiřího Čunka žádný trestný čin. A tak aby dostal aspoň trochu za vyučenou, proslýchá se, že pan Šošovička bude aspoň řešen v kázeňském řízení. Za druhé, paní Vesecká pro formu pověřila jiného státního zástupce Nejvyššího státního zastupitelství, aby zákonnost předchozího postupu prověřil. Ovšem ke svému úžasu se dle tisku z vedení Nejvyššího státního zastupitelstva dozvěděl nepříjemné překvapení, a to že státní zástupce Arif Salichov porušil zákon. To vše se zjistilo z důvodu, že prostě pan Čunek před soud nesmí, neboť by to ohrozilo naši vládu. Je to prostě tak, že pan Čunek je v Česku totálně imunní, neboť i kdyby koupil akcie za tři sta milionů korun nebo rozkrájel a snědl premiérovu manželku, stejně se ničeho nedopustí.

Vážený pane ministře, mám proto na vás tuto otázku: Myslíte si, že tento průběh řešení kauzy pana Čunka je normální?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže bych požádal pana ministra, aby se chopil odpovědi. Prosím.

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, na úvod se omlouvám. Já jsem zaregistroval druhou otázku, která zněla, zda průběh toho řešení je normální. Nezaregistroval jsem tu první, takže prosím tu říci případně v tom doplňujícím dotazu.

Já si myslím, že nikdo, kdo sleduje to, co se odehrává kolem vyšetřování údajné korupce pana Čunka, nemůže považovat celý ten průběh za normální. Od prvopočátku. A tady si myslím, že každý, kdo má trochu právnické vzdělání, každý, kdo trochu zná práci orgánů činných v trestním řízení, tak musí mít od prvopočátku velké pochybnosti. Já teda mám. Já teda mám a sdílím je, nicméně jako ministr vnitra jsem limitován v tom, co mohu říct. Jsem striktně limitován zákonem, co mohu dělat, a podle toho se také chovám.

Mohu vás ale v každém případě ujistit, že bych nikdy nepoužíval tak expresivní výrazy, jako používáte vy a vaši kolegové o tom, že případ byl zameten pod koberec, přátelsky posouzeno a podobně. Já nechci být příliš krutý a používat úsloví podle sebe soudím tebe, nicméně je to asi na místě. A já vás mohu ujistit, že pokud vy se domníváte, že se já chovám, jak byste případně se choval vy nebo některý z vašich kolegů, tak vás mohu ujistit, že nikoliv. Já jsem nikdy nezasahoval a zasahovat nebudu do práce orgánů činných v trestním řízení, tedy ani policie, ani státních zastupitelství.

Moje působnost vůči Inspekci ministra vnitra je dána z pohledu personální pravomoci mne vůči řediteli Inspekce ministra vnitra a mám odpovědnost za vytvoření pracovních podmínek Inspekce ministra vnitra. Nicméně nejsem oprávněn a také to nedělám, abych zasahoval do konkrétních případů, kterými se Inspekce ministra vnitra zabývá. Je to rozdíl od minulosti a to vám řekne každý člověk, který se problematikou bezpečnosti práce Ministerstva vnitra a Inspekce ministra vnitra dlouhodobě zabývá. V tomto jsem opravdu jiný a v tomto vás mohu ujistit, že pokud Inspekce ministra vnitra konstatovala, že v tom konkrétním případě toho policisty nebyl porušen zákon tak, že by si to vyžadovalo jeho trestní stíhání, já to respektuji. Pokud věc postoupila příslušnému služebnímu funkcionáři s tím, že se domnívá, že se nejedná o pochybení charakteru trestního, ale možné pochybení, které by mělo být kázeňsky řešeno, já to také respektuji, stejně jako budu respektovat rozhodnutí toho služebního funkcionáře.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP