(9.40 hodin)
(pokračuje Nečas)

Motivem této novely bylo to, že poslední novela zákona o zaměstnanosti počítala s rozšířením Evropské unie pouze taxativně o deset zemí, které vstoupily 1. května 2004. Tato obecná úprava umožňuje pro budoucnost toto opatření vztáhnout na jakékoli rozšíření Evropské unie včetně další vlny, ve které bylo Bulharsko, Rumunsko, a případně další země, které se objeví v budoucnosti. Poslanecká sněmovna se již nebude muset vracet vždycky s každým rozšířením k úpravě znění zákona o zaměstnanosti; s tím, že chci předeslat, že principiálním přístupem české vlády - a musím říct, že jak vlády minulé, tak této - je umožnit volný pohyb pracovní síly.V tomto je kontinuální česká pozice, kontinuální pozice české vlády a vlád jak těch minulých, tak té současné, a jsem přesvědčen, že i vlád budoucích, ale s tím, že náš legislativní systém musí obsahovat určité pojistky v případě deformací trhu práce, které by teoreticky mohly vzniknout.

Vedle toho tím, že byl otevřen tento zákon, se tady objevil pozměňovací návrh paní poslankyně Lesenské týkající se § 78 zákona o zaměstnanosti. Já chci avizovat, že tento návrh nepodpořím mimo jiné a především proto, že on v sobě obsahuje skryté automatické valorizační schéma, a sice vazbu příspěvku na zaměstnávání osob se zdravotním postižením na vývoj minimální mzdy. Já bych byl připraven debatovat o tomto návrhu v případě, že by tam byla uvedena konkrétní nominální částka, ale chci říci paní zpravodajce i ostatním kolegyním a kolegům, že ten vývoj určitě bude vyžadovat, abychom si společně sedli a pokusili se naleznout řešení, které se bude týkat nejenom § 78, ale ve vazbě na něj i § 80, to znamená problematiky náhradního plnění, a že chceme najít systémová řešení, která ošetří všechny tyto záležitosti ke spokojenosti zaměstnavatelů, těch poctivých zaměstnavatelů zdravotně postižených, i zástupců přímo zdravotně postižených. Je to problém, který budeme muset řešit. § 78 je rozsáhle zneužíván, jak upozornil i vládní výbor pro zdravotně postižené, který dokonce vyzval vládu, aby tuto situaci řešila.

Chci říci, že návrh paní poslankyně Lesenské považuji za velmi cenný podnět do budoucí diskuse. My chceme jednoznačně tento příspěvek na zaměstnávání jednoznačně definovat jako příspěvek na personální výdaje a ta debata podle mého názoru může být velmi užitečná, např. i úvaha nemít dvě výše tohoto příspěvku a mít pouze jednu je věc hodná diskuse. Na druhé straně chci upozornit, že ve stávajícím stavu by zavedení pouze jedné výše tohoto příspěvku mohlo vést k tomu, že zaměstnavatelé nebudou zaměstnávat osoby s těžším zdravotním postižením, protože mimo jiné zákoník práce, který byl schválen v loňském roce a platí od 1. ledna letošního roku, stanovuje pro spoluobčany s těžším zdravotním postižením nižší minimální mzdu proti standardní minimální mzdě, čili tyto osoby s těžším zdravotním postižením mají stanovenu nižší minimální mzdu než ostatní osoby se zdravotním postižením. Vyžadovalo by to i další změny, zřejmě i změny zákoníku práce, jeho § 112.

Takže znovu opakuji, jsem připraven o těchto věcech diskutovat. Děkuji paní poslankyni Lesenské za podnět, který budeme určitě diskutovat i ve vazbě na § 80 zákona o zaměstnanosti, ale v tuto chvíli tento návrh nemohu podpořit, a to především proto, že obsahuje automatické valorizační schéma.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Kdo dále se hlásí do rozpravy? Nikdo, rozpravu končím a prosím paní zpravodajku, aby se ujala svých zpravodajských povinností. (Zpravodajka hovoří s ministrem u stolku zpravodajů.)

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Já se omlouvám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Nejdřív povinnost, a potom zábava.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: My jsme se s panem ministrem snažili pilně pracovat. (Předsedající: Nepochybuji.) Omlouvám se a děkuji za slovo.

Pan ministr tady uvedl v podstatě problémy, které vlastně řeší předložená novela, a jak konstatoval pan řídící, byl podán jeden pozměňovací návrh. A jestli mohu nechat hlasovat právě o tomto pozměňovacím návrhu nejprve, a potom o novele zákona jako takové. K tomu dalšímu vlastně nic nemám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře, budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu. Zamítavé stanovisko pana ministra jsme slyšeli a paní zpravodajka doporučuje. Přihlaste se, prosím, znovu svými hlasovacími kartami.

 

Rozhodneme o jediném pozměňovacím návrhu k této předloze. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku a s tiskne tlačítko ano v hlasování pořadové číslo 167, které jsem zahájil. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 149 poslanců, pro bylo 77, proti 62, což znamená, že tento návrh byl přijat.

 

Nyní vyčkáme na kontrolu. (Poslanci kontrolují výsledky hlasování.) O slovo se přihlásil pan poslanec Špika.

 

Poslanec Jan Špika: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, omluvte mě, ale hlasoval jsem ne, a mám tam ano. Zpochybňuji hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: O této námitce rozhodneme v hlasování 168. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 152 poslanců, pro bylo 136, proti bylo 5, takže námitka byla přijata.

 

Budeme opakovat hlasování o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Lesenské za situace, kdy pan ministr nesouhlasí a paní poslankyně zpravodajka souhlasí.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 169. Kdo podporuje tento návrh, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 154 poslanců, 78 bylo pro, 71 proti. Návrh byl přijat, aspoň pro tuto chvíli.

 

(Poslanci opět kontrolují výsledky hlasování. Nebyly námitky.)

Takže nyní můžeme přistoupit k hlasování o závěrečném usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 188, ve znění schváleného pozměňovacího návrhu."

***




Přihlásit/registrovat se do ISP